Mät in den på rätt plats och fyll den sen med grus.
 
tack nudeljavel fick bli så!

Nu är plattan gjuten, jag va tvungen att jobba så va ej med och gjöt men hade duktiga gubbar på plats som gjorde ett bra jobb. Så nu är årets jobb gjort med garaget, nästa etapp börjar i början på maj då garaget kommer :) det ska bli intressant.

Till helgen när jag tar bort gjutformen så ska jag ta någon bild.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Härlig känsla när betongen är på plats!

Nu har du hela vintern på dig att planerna in i minsta detalj hur du ska spender de hårt förvärvade pengarna 😉
 
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
Jag har inte kunnat gjort något i/runt garaget pga förkylning och långa veckors jobb :(

Nu har jag en fråga hur jag ska göra eller om det redan är för sent att göra något, Jag vattnade och la en plast på betongen när det va nygjutet och nu är det ett lager med is på plattan, plasten har frysit fast i plattan

Har haft -grader typ 1 vecka och börjar få snö nu i helgen.
 
Redigerat:
Nu har det stora pusslet äntligen kommit (taket kommer på fredag)

Byggarbetsplats med slät betongplatta och förpackade byggmaterial redo för takmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid gjutningen så gled några skarvar isär en aning, vad tror ni om att foga igen dessa skarvar med tex
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/fog/tak-grundfog-502042/
eller
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/fog/lim-byggfog-502077/
Närbild på betongplatta med isär glidna skarvar som behöver fogas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Martin

Plattan höll bra över vintern, mycket slät och fin yta :)
 
  • Gilla
arsena66
  • Laddar…
Nu är garaget uppe efter ett par dagars jobb och ett litet problem att det fattades 2 väggblock :( det är anledningen till att det inte är någon panel på sidorna av porten

Nytt garage under konstruktion med opanelade sidor vid porten och soligt landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


BTW det blev sikaflex mellan grundelementen
 
  • Gilla
Puttrix_73 och 1 till
  • Laddar…
Det har inte hänt så mycket mer än att det är panel runt porten och att jag idag börjat måla

Sitter och funderar lite på isoleringen, hur mycket jag ska isolera och hur mycket skillnad lite högre u-värde gör i praktiken

Det är liggande 45 som spikläkt för panelen och innanför det blir det 95mm och sen funderar jag på 70mm i instalationsskiktet eller om man ska nöja sig med 45mm där

Byggmax har inte u-värde 35 på 45mm och 70mm tjocklek utan "bara" U37
hur stor skillnad gör det i verkligheten?

Det skiljer över 3000Kr på byggmax och beijer (beijer har u35 på allt)
 
Isover har en app (u-värde) där kanske du kan räkna lite på skillnaden ?

Bra jobbat i övrigt!

M martinmp777 skrev:
Det har inte hänt så mycket mer än att det är panel runt porten och att jag idag börjat måla

Sitter och funderar lite på isoleringen, hur mycket jag ska isolera och hur mycket skillnad lite högre u-värde gör i praktiken

Det är liggande 45 som spikläkt för panelen och innanför det blir det 95mm och sen funderar jag på 70mm i instalationsskiktet eller om man ska nöja sig med 45mm där

Byggmax har inte u-värde 35 på 45mm och 70mm tjocklek utan "bara" U37
hur stor skillnad gör det i verkligheten?

Det skiljer över 3000Kr på byggmax och beijer (beijer har u35 på allt)
 
Hej igen har hållt på en del ute nu men mest på tomten gräsmattan är sådd för typ 2 veckor sedan vi får se om den tar sig iår eller om det är för kallt nu.

Hängrännor är på plats och jag har fått upp några takfotsventilationsskivor och jag har velat fram och tillbaka om porten men tillslut så blev det att jag köpte en ny garageport som går närmare taket och är mindre risk att den inkräktar med lyften som ska in

Så nu har jag ett mål att få till resten av takfotsventilationen, glespanel och gips i tak samt höja öppningen för porten, isolering, osb och gips på gaveln där porten kommer vara. Det ska vara klart innan porten ska levereras och monterad i början/mitten på oktober

Den gamla porten jag har är till salu om någon är inteesserad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.