120 tum OLED jo tjena :) kör en 4k HDR projektor på 120 tums högkontrastduk, blir sjukt bra bild, samt projicerad bild är mycket trevligare än OLED även fast olden på pappret har högre kontrast, 40000:1 vs infinity
 
120"... Ojoj, fattar inte hur man får till så stort I en vanlig lägenhet... Hur ofta tittar du på den?
 
Flera ggr i veckan, ja inte sedan vi flyttade för den är inte uppmonterad i nya lgh :p
 
  • Gilla
BTM
  • Laddar…
Det är ju alltid en kompromiss med stor duk i icke dedikerat biorum, i vårt fall så kan man inte gå i grabbarnas rum när duken är nere :D

3D-ritning av ett hem med duk för projektor som blockerar vägen till rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dammgr...jag menar Malmgren verkar vara dammalergiker, annars hade ju mörkläggningsgardinstyg påsytt bakom vanliga gardiner funkat till 99% ;) Skål
 
ja, måste vara coolt med så stor duk helt klart... men att avståndet mellan projektor och duk räcker... tycker de vanliga projektorer vi har på jobbet (men det kanske är helt annat med bioprojektorer) får rätt liten bild men ändå ganska långt avstånd...

och jag får säkert äta upp att 55" räcker, säkert kommer det som uppfattas som normal storlek öka ända till bostadens vägg är helt maxad. Tekniken blir bara billigare, men kvm priset blir allt högre, så jag gissar att alla som har råd med en väg större än 120" kommer ha råd med en sådan "skärm" om ett antal år... ;)

förstår dock inte hur du hittar tiden att både titta på film så ofta och renovera...
 
hur blev det förresten, har du nån bildsammanfattning på hur lägenheten blev tillslut?
 
J JohanLun skrev:
120"... Ojoj, fattar inte hur man får till så stort I en vanlig lägenhet... Hur ofta tittar du på den?
3 meter på diagonalen? vilken skrubb klarar inte den ytan på en vägg/hängande duk?
 
Bilder kommer när flyttkartonger osv är borta :) 55 tum är alldeles för litet på det avståndet samt projicerad bild är mycket mäktigare än TV :)

Funderar ett tag på gardiner med mörk baksida men ser nog inte så kul ut så scratcha den idén
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Mörkläggningstyg på baksidan av gardiner kommer du inte störa dig på.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bilder kommer när flyttkartonger osv är borta :) 55 tum är alldeles för litet på det avståndet samt projicerad bild är mycket mäktigare än TV :)

Funderar ett tag på gardiner med mörk baksida men ser nog inte så kul ut så scratcha den idén
Ikea har mörkläggningsfoder man hakar i på den vanliga gardinen Glasnäv http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90291288/

I annat fall kan du sätta en dubbel Kirsh gardinskena i taket och ha "de fula" mörkläggningsgardinerna på den bakre skenan och de fina gardinerna på den främre, tänk hotell, så syns mörkläggningsgardinerna bara när du drar för dem
http://kirsch.se/produkt/gardinskenor/gardinskenor-flexi-skena/
Vi har den varianten i sovrummet, fast trippel för att även kunna dra för en tunn gardin som släpper in ljus men ger lite insynsskydd
 
Du får fjäska för föreningen så att du får sätta upp tjock markis på utsidan istället :D
 
Hjälper ju tyvärr inte mot att indirekt ljus kommer in ;)
 
tommib
Johodå. Installera vertikalmarkiser, när vi nu ändå är inne på orealistiska lösningar.

Lite mer seriöst.... Du får nog bestämma dig om du vill ha kakan eller äta upp den. Om du vill ha mörkt måste du ha mörkläggande gardiner, det finns ingen väg runt det. Om du inte vill hänga upp dem varje gång du ska titta på projektorn måste de sitta där för jämnan.

Mitt seriösa förslag skulle vara antingen kornisch med rullgardin eller dubbla gardiner.

Eller ja, med småbarn så ser jag inte riktigt var tiden finns till att titta på något, så det är också en lösning....
 
tommib tommib skrev:
Eller ja, med småbarn så ser jag inte riktigt var tiden finns till att titta på något, så det är också en lösning....
Den bäbis som som tar mest tid är inte av kött och blod :D

 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.