VPn kommer alltså i princip att jobba mot tanken och så tar jag vatten till de två slingorna därifrån?
Hur ser dimensioneringregeln ut för tanken? (håller fortfarande på att räkna på totalvolymen i GV och element)


Hittade pumparna på auktion för några år sen, nya i kartong, och tänkte att dom kunde vara bra att ha :)
 
Såhär
 
  • Handritad skiss av ett VVS-system med pumpar, tankar och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan med fördel hämta i övre delen av tanken och lämna motsvarande i nedre delen och inte som på din skiss mot returröret till VP. Volymen kan man säkert ha många olika ideer kring men man har åtminstone enkla fysiska samband till hjälp vad gäller effekt, energi, difftemp i en vattentank.

Överslagsmässigt kan du tänka dig att 1 kW höjer temperaturen i 1 m3 vatten 1 grad på en timme så kan du spela med effekt volym och temp som du vill sen. Din pumps effekt kan du anta konstant och med minsta önskade gångtid och ett minimum i förbrukning till värmen och ett rimligt delta får du isf fram en minsta volym. Så skulle jag tänka utan att ge mig in på spetsfundigheter och detaljer som inte gör så mycket i denna praktiken.

De som skriver i tråden tror jag är intresserade och kunniga kring VP-frågor så det kanske kommer fler/bättre tips för tanken.
 
  • Gilla
Dea_34 och 1 till
  • Laddar…
Hittade ritningen på originalvärmesystem och där ser man att det är två separata slingor med varsin pump även om bara golvslingan har shunt.
 
  • Ritning av ett värmesystem med två slingor och pumpar, varav en med shunt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, det är ju ett funktionellt sätt att bygga det på. När du ändå håller på att rota med rören kanske du borde fundera på att bygga om det hela till ett slutet system så du slipper eventuella framtida problem med ett läckande expansionskärl på vinden?
 
Det är ombyggt i en omgång av tidigare ägare, det var då det inte blev riktigt bra..., men det byggdes iallafall om till slutet system.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hej

Jag har samma typ av system som dig, det första jag gjorde var att ta bort alla termostater i huset och istället köra fullt flöde genom hela systemet utan några strypningar. Golvvärmen (även den som hos dig från 60talet) hade en schunt men den rev jag ut. Nu går alltihopa på samma cirkpump men delar upp sig på två flöden, golvvärme och radiator, i pannrummet. Det enda jag justerat är radiatorventilerna så att flödet över golvvärmen blev rätt.

Har aldrig haft så jämn värme i huset som nu, och värmepumpen jobbar nu så effektivt då framledningstemperaturen sjunkit rejält att min stackars jordvärmeslinga börjat frysa på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.