När jag tog bort stubbar från två 4 meters thujjor så använde jag mig utav en tigersåg. Den klagade inte på att klingan kördes ner i backen snett in under själva stubben och så runt om kapade alla rötter. Men även här, mycket jubb!
 
Tog bort en hel del stubbar nu i sommar. Bästa sättet efter en del prövningar med olika alternativ va helt klart en Tigersåg och ett par bra blad! Nu va det runt 5-6 stubbar o inte 40st men jäkla va fort det gick när man väl hade en bra Tigersåg, köpte Makitas JR3070 och 10 sågblad, sågade t om genom sten fast bladet vart skit efter det men dom är ju inte överdrivet dyra.
 
Har fått Renova att ta emot avfallet genom att hyra en container på 20m3.

Renova kategoriserar in denna typen av avfall i fyra kategorier:

1: (Komposterbart) Trädgårdsavfall - grenar och kvistar under 3 cm i diameter, löv och buskar
425kr / ton

2: Ris - endast grenar och kvistar under 25 cm i diameter
425kr / ton

3: Färskt trä - >25 cm i diameter samt maxvikt 500 kg / stubbe
1255kr / ton

4: Obrännbart avfall special, deponi - Stubbar som väger över 500 kg / stubbe.
På offert


Sen tillkommer:

Utsättningsavgift: 664 kr / container
Tömningsavgift/hemtag: 906 kr / container
Hyra: 38 kr / dygn / container
 
  • Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Haha, den var rolig :)
Jag har hållit på med en rot i över två år, grävt med planteringsspade, sågat med en liten grensåg
Två år med en rot... och stubbar på 900kg, skulle vara kul att se hur de ser ut.
 
Jag hade ju utan att tveka lokaliserat nåt lämpligt ställe skogen att tippa dem på. En skogsägare borde bara bli glad för sånt där då det samlar på sig lite mångfald.
 
  • Gilla
ymca
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag hade ju utan att tveka lokaliserat nåt lämpligt ställe skogen att tippa dem på. En skogsägare borde bara bli glad för sånt där då det samlar på sig lite mångfald.
Då kan du ju försöka sälja eller ge bort det istället för att bara tippa ditt skräp på annans mark. :rolleyes:
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 4 till
  • Laddar…
Jag tror ingen blir glad för att något tippar på deras mark. I princip oavsett vad som tippas. Men om man kontaktar en markägare är det inte alls otroligt att de gpr med på det. Det är som sagt en fördel för den biologiska mångfalden. Men det är inte alla som tycker att det är en bra idé ändå, och den ska ju inte ligga ivägen.

Läser man skogsforum finns det mer än en som tipsar om attman bör undvika att sköta skogen så att det blir höga naturvärden. Risken ökar nämligen attfå problem med "miljö organisationer" när man kommer till slutavverkning. Det var inte riktigt de morötterna de var ute efter.
 
  • Gilla
Aser och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Läser man skogsforum finns det mer än en som tipsar om attman bör undvika att sköta skogen så att det blir höga naturvärden. Risken ökar nämligen attfå problem med "miljö organisationer" när man kommer till slutavverkning. Det var inte riktigt de morötterna de var ute efter.
Tyvärr är det så.
 
hsd
Jag hade tre jättelika stubbar, tunga som bara den mest eftersom de var blöta invändigt, en klöv och kapade jag under en sommar och det blev fin ved men ett mastodontjobb så de andra två hamnade på kompostgården där allt vedliknande avfall flisas utan problem
 
dd88 dd88 skrev:
Jag kan själv lasta dom på bil samt hitta någon som kör dom, men ingen som kan ta emot dom då de väger förmycket.

Ingen av de jag har ringt vill ha dom.
Vart bor du? Har en rejäl kross på jobbet som säkert kan hantera dom
 
Öjersjö utanför Göteborg.

M magnetens skrev:
Vart bor du? Har en rejäl kross på jobbet som säkert kan hantera dom
 
M Micke_vb skrev:
Två år med en rot... och stubbar på 900kg, skulle vara kul att se hur de ser ut.
Bifogar bild på stubben när jag precis hade börjat gräva 2015, några under tiden, samt en på ramverket till trädäcket. Ganska många flak med rötter har vi kört bort (fast det var en liten släpkärra). Boden är grannens.
Trädgårdsrenovering med stubbe och upprötade rötter, grävspade och blommor i grävd jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor trädstubbe med upprivna rötter efter grävning vid en betonggrund, med stenar och växtlighet runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ramverk till ett trädäck under konstruktion bredvid en stor stubbe och en vält skottkärra med en vit bod i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Början av uppgrävning av en stor trädstubbe med rötter, vid en betonggång och gräsmatta, med en bod i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stickans1
  • Laddar…
Lägg ut dem på Blocket som konstnärsmaterial, ved, träningsredskap ;-)
 
Här beställer man borttransport av stubbar hos lastbilscentralen, betalar för lastning, transport och vikt. Sedan är problemet över. De körs och grävs ner på deponin. Åkeriet har vågkort, man betalar både körningen och deponiavgiften till Åkeriet. De lastade med kran.
 
Häromkring svartdumpar vi stubbar i någon grusgrop eller något kärr med markägarens tillåtelse om de inte är så många att kraftverket tar hand om dem.
Att lägga dem i högar och torka och bränna dem går också förutsatt att man är utanför tätort.

Det klassiska sättet som man kunde få se gammelgubbar syssla med ännu på 90-talet var att låta stubbarna ligga utsatta för regn i ett år eller två så jorden sköljdes bort och sedan arbeta sönder dem till ved med yxa och slägga och kilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.