Håller på att fixa tomten inför nybyggnation, har fällt ett fyrtiotal träd, varav några riktigt stora granar med rotsystem/stubbe som väger närmare 600-900kg (inte hundra på att vägningen stämmer men de största stubbarna är cirka 1.2 i diameter). Stubbarna är uppgrävda och ligger på hög, men nu blir vi inte av med dom.

Då de klassas som farligt avfall så får vi inte elda dom, vi kan inte heller köra dom till återvinningen då de inte kan ta emot stubbar större än 200kg. Tippen vill inte ta dom då vi inte kan lösa ut ett "viktkort" (minns inte riktigt vad dom kallade det) som privatpersoner, vi kan inte fräsa ner dom till flis då de innehåller en hel del sten (någon veckas jobb att rensa). Vi vill inte heller gräva ner dom.

Någon som har en kreativ lösning?
 
Om du beställer bortkörning då?
 
Här skänker vi stubbar och träd vi inte vill ha till pelletsfabriken. Fast vi får ju ordna transporten förstås. Om det finns något sådant företag i närheten av dig, så ring och fråga dem.
 
H hempularen skrev:
Om du beställer bortkörning då?
Jag kan själv lasta dom på bil samt hitta någon som kör dom, men ingen som kan ta emot dom då de väger förmycket.

Ingen av de jag har ringt vill ha dom.
 
Naturliv Naturliv skrev:
Här skänker vi stubbar och träd vi inte vill ha till pelletsfabriken. Fast vi får ju ordna transporten förstås. Om det finns något sådant företag i närheten av dig, så ring och fråga dem.
Bra ide! Ska kolla runt lite.
 
Utan att veta, så skulle jag tro att det kraftvärmeverk som finns där jag bor hade tagit emot dem om du ringt dem. Vet inte om det finns något liknande där du bor där de eldar sopor?

Kranen tar väl ett ton i en svep och slänger ner i pannan, så en stubbe gör varken från eller till.
 
Varför är de klassade som farligt avfall?
 
  • Gilla
Nils82 och 2 till
  • Laddar…
Vad är det för stubbar?

Dela ner stubbarna med motorsåg, kilar & slägga.
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
harry73
Stubbar är inte farligt avfall, men problemet är att man inte kan hantera det.
De är för stor och kompakt för kompostering eller förbränning (oftast) och de får enligt lag inte läggas på deponi eftersom brännbart och orgaiskt material inte får slängas på deponi.
Så de kan inte bli av med det.
 
Det lät ju bra mycket rimligare.

Personligen skulle jag kört ut dem i skogen för att bidra med lite död ved vilket gynnar den biologiska mångfalden. Men det förutsätter att man känner någon markägare som håller med om att det är en bra idé. Att bränna dem är inte helt lätt, men det kan gå om man borrar hål genom och bränner stubben inifrån.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Fråga någon skogsägare om du får dumpa dem i skogen? Multnar ju till mull, även om det tar lång tid.
 
  • Gilla
Gunsankan
  • Laddar…
D09
Stycka upp dom och kör i omgångar eller kör det till nästa majbrasa :)
 
Inuti stubbarna kan det inte finnas sten. Demolera dem med motorsågen så gott det går. Mycket jobb blir det.
 
Polacoloco Polacoloco skrev:
Inuti stubbarna kan det inte finnas sten. Demolera dem med motorsågen så gott det går. Mycket jobb blir det.
Haha, den var rolig :)
Jag har hållit på med en rot i över två år, grävt med planteringsspade, sågat med en liten grensåg och sköljt med vattenslang, då tallen ifråga växte på en klippa. Mycket sten invuxet i rötterna vilket gör att stubbfräs och motorsåg går bort, och trångt och jäkligt vilket gör att vanlig spade går bort. Men nu är det en altan.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Ska man såga isär en stubbe i större storlek behöver man ha aktier i sågkedjetillverkning. Nu är det försent, annars är detta en bra exempel då stubbfräsning kan vara värt pengarna.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.