Jag hade nog byggt in optisk fiber, då du bara får en ljuskälla att byta. Går även att dimra.

Kolla på himmel.nu eller motsvarande.
 
Ja Himmel.nu har ju helrätta prylar för detta - frågan är om dom ljuspunkterna verkligen lyser upp när man monterar dem under ett hyllplan så att man inte ser själv ljuspunkten utan vill att plaggen på hyllan under skall belysas?
 
Det handlar om vilken ljusstyrka Du vill ha antingen bakom glasen eller i t ex hyllplan. Fiberns ljusstyrka handlar också om hur många fibrer som ljusslingan har. 150 fibrer blir mkt svag belysning och t ex 6 fibrer, mycket starkt. Sätter Du i en 150 watt eller 35 watt påverkar självklart också.

Jag hade lagt det bakom glasen. Sen hade jag använt takspots för att belysa kläderna. Annars får Du bara belysning riktat rätt ovanifrån på kort avstånd.

För lådor t ex hade jag använt fiber då det är lätt att montera och i princip osynligt.
 
...du har inga andra käcka länkar på ställen där man kan köpa fiberoptiksatser? Antar att det inte är i samma anläggning/projektor man kan öka från 35 till 150 watt...?
 
Det finns många. tror nog både Ahlsell, Storel och Solar (Grossister) har det.

Vissa kan Du beställa specialanpassat. Dom billigaste satserna är fasta längder. Du kan få dom att byta färg (som på Berns och andra barer, glimra som med vatten eller bara ha vanligt sken. Allt handlar ju om vilken smak man har. Personligen gillar jag stilrent. Pengamässigt skulle jag tro att du landar på 5-10 tkr beroende på vilken lösning du väljer.

Här är tre länkar. Finns nog en miljard till. :)

http://www.flux.nu/
http://www.lampor.nu/fiberbelysning.htm
http://www.roblon.com/en/roblon_fib...iber_optics/fiber_optics_lighting_systems.htm

 
Idag höll det på att gå galet, tur att man var hemma när posten kom för VarbergsHus hade skickat ett inredningsförslag på dressingroom...skall träffa dom i slutet av veckan och det är bara att förtydliga att detta är ett hemligt projekt...
 
Hej TMC och ni andra. Har läst ganska fort genom denna tråden så kanske missat en del. Men det är jätteintressant, och även jag blir lite sugen och avis.
Fattar inte hur IKEA går ihop med din frus lyxkläder. Satsa på ett bättre märke.
Golvspottar tycker jag ser lyxigt ut.
Istället för trägolv kan man ha ett ljusgrått blankt golv (bådadera sett i något nummer av Sköna hem för länge sedan).
Spottar i tak och kristallkrona - bingo!
Jag föredrar inga dörrar, möjligen till skoskåpet. Och en spegelvägg, eller kanske en väggspegel, och en flyttbar spegel, kanske på hjul som kan luta nonchalant mot en annan vägg.
Absolut en liten taburett eller klädd nätt fåtölj för att prova skor.
Sminkbord i sovrummet, inte i bad- eller dressing-rummet.
Sobra färger, kanske guldkant på speglarna.
Sedan kändes ingången till dressingrummet lite fel. Jag skulle vilja komma in från kortsidan och ha klädförvaringen på sidorna, och längst in i rummet, spegel med taburett framför.
Sen kan jag inte låta bli att se ett rött heltäckningsgolv framför mig också, men vet att det samlas så otroligt mycket damm i omklädningsrummen i klädaffärerna, och antar att det är samma i ett dessingroom och därför är bättre med riktigt golv.

Allt för mig!
 
Hoppas inte alls att det var allt för dig Pillan!

Vill gärna ha mer feedback från dig...

Lite kommentarer för din konstruktiva kritik:

  • IKEAs prisnivå går inte alls ihop med min frus kvalitétssmak på kläder, det är därför vi kan köpa dom...
  • Golvspottar jag faktiskt inte tänkt på - vi skall ha det utomhus i stenläggningarna, men visst vore det läckert att ha det även i dressingroomet!
  • Ett högblankt golv vore läckert, men jag vet med erfarenhet sedan tidigare att det blir repigt och fult fort som attan, det enda jag kunde lösa det med då var att lägga glas ovanpå, men det blir väl hårt och tar samtidigt bort den mysiga känslan jag vill att hon skall få genom att vara i sitt dressingroom!
  • Spegelkommentarerna är bingo - skall ta dom i beaktande!
  • Ja sminkbordet kommer nog att bli i sovrummet, har ritat in ca 2 kvm där som hon inte vet om, idag är två fåtöljer inritade och dom har hon mycket åsikter om varför dom skall vara där, jag envisas att det är extreeemt viktigt för jag skall ju ändå inte ha dom där...men hon vet ju inte min baktanke...
  • Ingången måste bli på långsidan, det har varit knivigt så det räcker att få till det ändå - men jag är alltid tacksam för spontana och underbyggda kommentarer!
  • Ja, visst är det läckert med rött heltäckningsgolv, men håller med: hur praktiskt är det i ett klädrum på en skala - tyvärr NOT...synd!

Är eld och lågor som du säkert märkt! Nog minst lika intresserad av detta som hon kommer att bli när hon väl ser slutresultatet, men det är svårt att inte försäga sig och bolla idéer man får/fått om kvällarna när vi sitter i sofffan med ett gott glas rött - tro mig!!
 
Igår funderade jag nästan på att ta ett kort av vår klädkammare och visa upp det här, i avskräckande syfte! :D

När det gäller hyllsystemen tror jag att det blir bra med PAX, i ek.
Kul att du gillade golvspottarna. Man kan ha spottar nära golvet också, på garderobssocklarna, om det blir några såna.

Kan du sammanfatta dina planer?

Pernilla
 
God kväll!

Ja mina planer ser ut som tidigare med följande ändringar pga av att vi nu diskuterar både annan typ av hus och annan byggort :surprised::

- Ca 10 kvm istället för 8 kvm
- Mer kvadratisk form än rektangulär vilket verkar utnyttja utrymmet bättre.
- Mer satsning på ljus.
- PAX Ek

Men i övrigt visar nog denna tråden ganska tydligt vad som är på G. Även om tråden är lång bör den vara av intresse för den som skall bygga D-Room - finns mycket matnyttigt även om jag och OHLA fått fnatt i vissa idéer ;D ;D ;D
 
Life is short! ;)

Eftersom man är i huset så ofta, måste man ha ett boende man trivs i och framförallt njuter av!

Då får det bli lite extravaganser!
 
En liten uppdatering!

Planer kommer nog att ändras i och med att vi kommer att överväga att bygga ett större hus som gör att Master Bedroom med tillhörande ytor kommer att bli totalt 40 kvm - med följande fördelning:

- Master Bedroom 15 kvm
- Badrum 10 kvm
- WC 3 kvm
- Dressing Room 12 kvm

En annan planmässig ändring är att själva sovrummet kommer att ligga med utgång till en balkong (2-plan) och innanför skall bad, wc och dressing room vara placerat, enda inggången till denna föräldraavdelning kommer att vara från hall till sovrum och därifrån till resten. Men, hur skall man placera wc, bad och dressing room när sovrummet ligger ytterst och man skall ha vettig ingång till de övriga? Det kanske inte är lämpligt att gå från sovrum in i badrum och sedan därifrån in till dressingroom? Hur hade ni gjort?
 
Jag förstår din "oro" - men som du kanske såg kommer vi inte ha ett badrum med wc i utan wc kommer att finnas bakom separat dörr med ingång troligtvis från sovrummet. Men visst köper jag ditt argument att man helst skall ha en dörr in i ett badrum. Men i vårt fall tycker jag att det ser lite komplicerat ut att ha en dörr till dressing room och en dörr till badrum från sovrum eftersom ytan vi har att ta i anspråk till detta är som skissen visar nedan:
 
  • Masterbedroom.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller inte med, antar att morsan menar de två nedre bilderna, för de två översta är väl bara garderober. Den nedre till vänster ser ut som ett lagerrum och den nedre till höger ser ut som en herraffär. Om dressingroom är tänkt till din fru också, skulle jag inte inspireras av dessa.
Däremot gillar jag detta från IKEAS inspirationshemsida. http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...categoryId=15597&settingId=16377&wa=1 Bild nr 6 av 8, ifall länken inte funkar som jag tänkt. Björk, ljust fint, organiserat. Skjutdörrarna är nog onödiga.

Pernilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.