Hej
Jag behöver en liten hjälp. Jag har köpt en Momit smart termostat som jag vill gärna utbyta med den gamla termostaten som jag har haft flera år. Den gamla termostaten har grön-gul,blå,brun och svart kabel med anteckningar 1234. Jag undrar hur jag kan koppla den nya termostaten som har C W C2 Y L N koppling.
Se bilder nedanför!
Tack i förhand Gamla termostaten med grön-gul, blå, brun och svart kabel fäst i kopplingsplint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Momit smart termostatens baksida och kopplingsscheman för uppvärmning och AC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rent spontant tror jag inte det går. Den nya termostaten ska ha konstant matning för funktion. Vad styr den nuvarande termostaten? Har du gjort några mätningar, vet du vad ledarna går till?
 
  • Gilla
Mitchel
  • Laddar…
Den nya termostaten skall kopplas enligt det första alternativet märkt "heating". Inkommande fas skall då byglas så att den ligger både på L och C. Inkommande nolla skall ligga på N och utgående fas till elementet skall ligga på W. Termostaten tycks inte ha någon jordanslutning.

Utifrån bilden på den gamla termostaten skulle jag gissa att blå är nolla och gulgrön är jord. Det duger inte att gissa utan det måste verifieras. Vilken av brun och svart som är fas respektive last tänker jag inte ens gissa. Så du måste ta fram mätinstrumentet för att kunna svara på hur den skall kopplas in om det går.
 
  • Gilla
Mitchel
  • Laddar…
Rent utbyte kan du göra genom att koppla svart till L och blå till N sen om det är värme du styr bygel från L till C och brun till W. Vid kylfall ersätt C med C2 och W med Y.

Nu ska du ändå som etompau skrev göra en första koll så du har 230 V mellan svart -blå med brun lossad. Jorden kan du isolera om den inte har någon anslutning i nya.
 
  • Gilla
Ljus och 1 till
  • Laddar…
Och gissa kan man med stor sannolikhet göra rätt om man på gamla bilden ser kontaktpolernas anslutningar mot svart och brun samt accelerationsmotståndets inlödning mot anslutningar för brun och blå.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
När är huset byggt?

Före år 2000 brukar svart vara fasledare ( gammal svensk standard)
Efter år 2000 brukar brun vara fasledare ( IEC standard)
 
  • Gilla
Mitchel
  • Laddar…
T Tobbe_3 skrev:
När är huset byggt?

Före år 2000 brukar svart vara fasledare ( gammal svensk standard)
Efter år 2000 brukar brun vara fasledare ( IEC standard)
Huset är byggt 1997
 
E etompau skrev:
Rent spontant tror jag inte det går. Den nya termostaten ska ha konstant matning för funktion. Vad styr den nuvarande termostaten? Har du gjort några mätningar, vet du vad ledarna går till?
Nej tyvärr . Mina gamla termostaterna ser ut som En gammal beige termostat med vridknapp monterad på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre beige termostat på vägg med vred och LK Electronic-logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du vet väl vad du har för värmesystem i huset?

Och som sagt om du mäter mellan svart-blå så vet du om det är möjligt att direkt byta till den du visade data på först. Du har troligtvis växelspänning där och 230 V om det används för direktverkande elvärme styr det ventiler för tex golvvärme är det troligare 24 V. Men av bilden att döma i första inlägget hittar du nog 230 V där och kan koppla in din nya enligt beskrivningarna längre ner.
 
  • Gilla
Mitchel
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du vet väl vad du har för värmesystem i huset?
Ja, jag har NIBE frånluftsvärmepump F370

Och som sagt om du mäter mellan svart-blå så vet du om det är möjligt att direkt byta till den du visade data på först. Du har troligtvis växelspänning där och 230 V om det används för direktverkande elvärme styr det ventiler för tex golvvärme är det troligare 24 V. Men av bilden att döma i första inlägget hittar du nog 230 V där och kan koppla in din nya enligt beskrivningarna längre ner.
 
Hur många termostater har du? Den på senare bilder med text LK tyder då mer mot styrning av ventiler för värme det är ett vanligt fabrikat. Du bör kunna hitta någon samlande box där allt är inkopplat i så fall, och i närheten av rör, ventiler i någon nisch, skåp.

Börja som sagt med att mäta vad det matas med för spänning sen får du leta ersättare till termostaterna efter det. Och mät mellan svart-blå.
 
  • Gilla
Mitchel
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Hur många termostater har du?
LK är rumstermostat och det är 24v ... Öppen LK kopplingsbox med synliga anslutningsterminaler och elektronikkomponenter som kan vara anslutning för rumstermostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



De finns på alla rum. De är koppla in till en LK kopplingsbox . Se bild LK kopplingsbox installerad på vägg med anslutna rör och termostater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Men jag tycker att det är denna En beige LK rumstermostat monterad på en vit vägg med temperaturinställningsratt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LK kopplingsbox med termostatanslutningar och 24v kablar synliga på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
som jag behöver koppla smart termostat till.
 
Bra då har du koll på den delen med LK så det inte var någon överraskning där. Och vi är nog tillbaks vid början igen med att det inte ska vara några problem att ersätta den med typen du hade data på. Mät som sagt bara mellan svart-blå och se att du har 230 VAC där så går det bra. Sen kan det ju vara bra att försöka ta reda på vad den styr också.
 
  • Gilla
Mitchel
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Bra då har du koll på den delen med LK så det inte var någon överraskning där. Och vi är nog tillbaks vid början igen med att det inte ska vara några problem att ersätta den med typen du hade data på. Mät som sagt bara mellan svart-blå och se att du har 230 VAC där så går det bra. Sen kan det ju vara bra att försöka ta reda på vad den styr också.
Det verkar som svart är L. Jag har mätt
Svart-blå = 236VAC,
Gröngul- svart =236VAC,
Blå- brun =0 VAC
Gröngul - brun = 0 VAC
Blå- gröngul=0 VAC
 
Nu när du mätt och verifierat kan du koppla enligt #4.
En fråga som inte fått sitt svar än är vad den styr. Golvvärmen tycks ju styras via 24V LKstyrning.
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.