Hej,

Min fru har alltid önskat sig ett lyxigt dressingroom och jag tänkte ha en stoor överraskning åt henne när huset skall tillträdas om det går att hålla henne utanför ;) och det är att inte bara ha en klädstång längs väggarna i vår stora klädkammare (8 kvm) utan låta bygga den som ett så lyxigt dressingroom som möjligt. Förutom kläder i mängder har hon rejält med skor och handväskor och andra accessoarer.

Då är frågan, hur gör man, vad skall ingå, vad skall man tänka på och vilka material/produkter skall man använda sig av. Vad skall man ha för belysning? Vad skall man ha för golvbeläggning? Ett vanlig ELFA-system är alldeles för warehouse mässigt för hennes önskemål så det måste vara snyggt och med lite touch!

Help!
 
Rejält med speglar från golv till tak! Möjlighet till någon spegelvinkling så att hustrun kan kolla ryggen också. Ev i kombination med skjutdörrar till garderoberna som inte bara skall ha klädstänger utan i även låder 'en masse' för blusar, jumprar, väskor, underkläder, sjalar, handskar etc. i olika lämpliga storlekar. Just hurtskvalitén är viktig - där känns lyxigheten väl! Kanske tom ovanskåp för hattar :cool:? Gärna specialdesignade skohyllor där skorna visas på rad och inte döljs bakom varandra.

En elegant, lättare, fåtölj med litet sidebord (bordsyta i glas!) med plats för tidning, stor vas med ett fång rosor (som du ser till alltid finns färska) och nagelmålning.

Golvet får faktiskt gärna bekläs med sammetsliknande heltäckningsmatta för att förhöja lyxigheten.

Massor av spotar i tak. Eller en läcker italiensk liten kristallkrona. Om du väljer det senare bör man komplettera med extrabelysning vid fåtöljen.

Inga synliga hyllor - allt skall döljas för att förstärka lyxigheten.

Hoppas ni har plats annorstädes för dina grejer ;D ;D ;D
 
Jag hade valt ett riktigt snyggt trägolv och sedan låtit bygga en garderobslösning i trä längs väggarna haft en stor spegel på dörrens insida. Jag hade satsat på infällda spotlights taket och mitt i rummet hade jag ställt en tygklädd "pall"  som fungerar att sitta på. Blir det för dyrt att platsbygga garderober så har väl t.ex Ikea ett garderobssystem i "trä" som kanske går att anpassa så att det passar rummet?! Lycka till!
 
Tjaa.., jag kan säga att du verkligen inte har valt det lättaste (eller billigaste) överraskningsprojektet i världen om det ska bli bra, det räcker emellertid inte med enbart några extremlyxiga detaljer för att det ska fylla sin funktion, men desto roligare för frun om du lyckas få till det :),
Om inte hustrun är extremt extravagant i sin smak så skulle jag personligen inte låta det bli allt för 'svulstigt', tillräckligt lyxigt (och mycket mer än det) kan det bli ändå.

I ett dressingroom är ju själva vitsen att man kan kliva in i rummet och där direkt se de kläd/skoalternativ osv. som man har att välja utifrån, inte att man ska riva och dra i alla möjliga skåp/garderobsdörrar/backar osv. för att hitta de delar/kombinationer man söker.
Att tänka på i planeringsstadiet är tex. om det finns/ska finnas fönster i rummet, fönster är ju alltid trevligt, MEN just ett sånt här utrymme funkar bäst utan fönster faktiskt spec. om ytan är begränsad.
Både pga. att många tygkvalitéer far otroligt illa av att förvaras i dagsljus hela tiden och ren solbestrålning (om än bara korta stunder varje dag) är själva döden för tex. siden. Dessutom så mår inte skor i fina kvalitéer (tex. mocca eller siden) heller bra av konstant förvaring i dagsljus. Blir det fönster så krävs stängd förvaring för åtminstone extra ömtåliga material samt möjlighet att förvara ömtåliga skor i orginalkartong.
Så planera inte fönster om du kan välja (samt om du inte har mer yta att tillgå) alt. sätt in fönster och använd dig av stängda garderobslösningar men då räcker inte 8 m2 långt om hon dessutom ska kunna vistas inne i sitt 'dressingroom' och använda det för påklädning/provning/byten osv. speciellt inte om hon har mycket kläder, skor mm. risken blir isf. att förvaringsytan blir så klen att rummet ändå inte fungerar.


Avsaknaden av fönster leder ju dessvärre till ett problemområde, nämligen belysningen, vilken är oerhört viktig.
Planera absolut rejält med spotar i taket, dessutom absolut med dimmerfunktion, välj spotar som inte bländar (frostat glas) och lampor med stor spridningsvinkel för att undvika punktformad belysningseffekt. När du tror att du satt in tillräckligt med belysning, sätt då några extra, för när rummet väl blir fyllt med kläder och allt annat från golv till tak så 'äter' det mer ljus än man anar.
Vill du kan du ändå sätta in en liten kristallkrona i ett vanligt separat takuttag med sep. brytare/dimmer. Köp gärna en antik, du kan börja söka efter ett utsökt litet exemplar redan nu så har du något att roa dig med tills själva inredningen tar vid ;).

När det gäller förvaringsbiten så skriver du att Elfa är för mycket "Warehouse" för din fru, nåväl.. här kommer ett alternativ http://www.balton.com/, de har även en svensk sida men den har dåligt med bilder http://www.balton.se/baltonps/.
Där har du kanonlösningar för ett verkligt lyxigt och stilfullt dressingroom, men bered dig på att denna 'klädkammare' kommer att äta upp en hel del av husbudgeten, men om inte detta är ett problem så rekommenderar jag Balton.
Skulle det vara så att budgeten inte är obegränsad, så skulle jag råda dig att satsa krut på stommen till fruns dressingroom, dvs. belysningen, mängden förvaringmöjligheter (extremt viktigt med gott om förvaringsmöjligheter), golvbeläggning och sedan några väl valda lyxdetaljer ;)
Jag tycker du ska rita upp hur du tror ni skulle kunna maxa förvaringen från golv till tak med öppna, lättöverskådliga lösningar för både hängande plagg, liggande förvaring av tex. stickat, skor- vissa synliga utan kartong, men även möjlighet till att förvara speciella par i orginalkartong.
Accessoarer som handväskor och skärp kanske behöver breda låga backar alt. krokar för upphängning.
Be Balton lämna offert, känns det överkomligt så blir det kanon, blir det för kostsamt så är mitt råd att inte halvera förvaringmöjligheterna för att ha råd med 'märket' utan titta då igen på Elfa, inte de vita utan deras platinum färg, du kan åstadkomma något väldigt snyggt även med detta, men det kräver lite mer av dig när du sätter ihop helheten ;)
el_dec_n4aff.jpg

Kombinera med en snygg golvbeläggning, ska det vara lyxigt så skulle jag undvika heltäckningsmatta, det blir mycket damm i ett rum som detta och det ska vara lättstädat, för ett ofräscht dressingroom kan man lika gärna vara utan.
Lägg isf. ett riktigt exklusivt, snyggt trägolv, beroende på vilken stil ni/hon gillar.
Däremot gärna en liten snygg passande äkta matta kanske tom. i silkekvalité vid fåtöljen, eller vad säger du 'Yonna' ;)

En liten fin fåtölj tex. en liten 'Emma' från ABC-collection som blir lyxig med klädsel i enfärgad sammet och def. med de mattborstade alubenen i traditionell 'Emmastil'.
Nu tror jag du börjar få fullt i dina 8 m2, men det finns en sak till som måste rymmas och därför utgår ett separat bord för min del, utan här söker du istället efter en snygg byrå/förvaringshurts i passande stil med härliga breda men inte höga lådor, som glider på 'smör', där ska lyxiga/ömtåliga underkläder/strumpor förvaras (iof. även vardagsplaggen), allt detta bör inte skyltas öppet med om det ska vara klass på rummet och ska dessutom förvaras på hel slät botten (inte galler). Denna byrå/hurts får dessutom fungera som 'avställningsplats' för rosorna som du ställt dit på invigningsdagen (sedan kan de med fördel stå någon annanstans i huset).


MVH/Christina.
 
  • Glömde en 'liten' detalj, naturligtvis en helfigurspegel som är såpass bred att det går att vända/sno runt utan att behöva backa allt för mycket, hittar du någon färdig 'provhyttsvariant' med smal vinklingsbar del för 'bakåtsikt' så är det ett utmärkt komplement, annars bör det inte vara allt för svårt att konstruera en själv med passande beslag som monteras på passande skiva och fästs antingen i vägg eller, beroende på planlösning, ev. på ngn. av förvaringsenheterna.
  • Golv typ detta som är lite mörkare utan att bli allt för ljusslukande, ursnyggt.. spec. med en liten, utsökt och mjuk matta vid fåtöljen (som är lätt attt ta ut vid städning) http://www.kahrs.se/templates/KahrsExtranetStandard.aspx?id=11957&contentid=11896.
  • Ljusmålade enfärgade väggar gärna tex. i 0502-R50B.
    För en extra kärleksfull finess ;) en bladslinga i transperent silverdekorlasur som nästan bara syns som avvikande glans vid fåtöljen, för inspiration se http://www.jotun.se/ (måla inne->kulörer&idéer->LadyDeco->Blad).
  • Fåtölj tex. som denna http://www.abccollection.se/  'emmatyp' fast med armstöd, då heter den 'Mia', har kanonsnygga matta silverben som tillval, välj sedan en enfärgad sammetsklädsel, kanske i plommonlila eller nåt ditåt.
  • Inga fler pyntdetaljer förutom den utsökta, lilla antika kristallkronan i taket och ett vackert skrin ovanpå den snygga byrån med breda högkvalitativa lådor som gärna får vara av modernt, lätt snitt. Skrinet är naturligtvis till för de smycken du förärat henne ;).
Med ett koncept som detta så kan Du bara inte misslyckas, Du får garanterat absolution även för Elfa i grafit/silverutförande ;).

Den som hade vilja, fantasi och engagemang nog för att planera (och dessutom klarade av att genomföra färdigställandet av) ett dressingroom i det här utförandet, enbart för min skull, skulle få min eviga kärlek :-* ;)


MVH och Lycka till!//Christina.

 
Nä, nä, nä....

Det skall platsbyggas helt klart. Betydligt billigare, brutalt mkt snyggare.

Köp in tjänsten att någon ritar upp vad som behövs ha med. Tänk på skjudörrar, klädhängar, inbyggda byråer, ev motorstyrningar,etc och att använda blumotion gångjärn eller italienska gasdämpare, etc. (Samma som i riktigt exklusiva kök).

Lämna till en riktig köks- eller möbelsnickare och bygg det i ek eller björk, frostat glas, etc.

Gå till Geco i Sthlm och kolla in designen och känn på kvaliteten. Då förstår Du vad jag menar.

 
  • Gilla
Malaco
  • Laddar…
OLHA skrev:
Nä, nä, nä....

Det skall platsbyggas helt klart. Betydligt billigare, brutalt mkt snyggare.

Köp in tjänsten att någon ritar upp vad som behövs ha med. Tänk på skjudörrar, klädhängar, inbyggda byråer, ev motorstyrningar,etc och att använda blumotion gångjärn eller italienska gasdämpare, etc. (Samma som i riktigt exklusiva kök).

Lämna till en riktig köks- eller möbelsnickare och bygg det i ek eller björk, frostat glas, etc.
Låter verkligen ursnyggt.., men jag skulle ändå vilja envisas med att i ett kvinnligt dressingroom (till någon med stor passion för kläder och ffa skor) så blir det trångt med stängd förvaring i 8 m2, om utrymmet dessutom ska rymma henne (och kanske en 'medhjälpare/smakråd') att både vistas i, prova i, sitta i osv.

Dessutom tror jag att den passionerat klädälskande kvinnan i gemen gärna har extremt bra översikt över de potentiella valen, fast egentligen vad vet jag... som inte ens har hittat någon, med minsta antydan till denna beundransvärda önskan att inreda ett sådant utrymme åt mig :'( ;), fast det kanske, åtminstone delvis, beror på att jag själv eg. inte är nåt 'äkta klädfreak' överhuvudtaget, men skor däremot........ :-* ;)


mvh/Christina.
 
Ok, skor.... Kvinnligt.... Stängt förvaringsutrymme...

Självklart måste det anpassas på bästa sätt. Samtidigt kanske underkläder, strumpor och annat bör ligga bakom "frostat glas". :)

Tror det är klart smart att ha en bra ventilation i garderoben också. Många glömmer nog det.

 
OLHA skrev:
Tror det är klart smart att ha en bra ventilation i garderoben också. Många glömmer nog det.
Absolut..., tex jag ;), det har du faktiskt fullständigt rätt i, jätteviktigt för att det ska kännas fräscht, spec. om man inte har fönster i ett så litet utrymme, maxat med kläder och skor från golv till tak.

mvh/christina.
 
Hej allihopa!

Det väntade jag mig inte att ni hade så mycket bra och intressanta idéer att erbjuda!

För att kort beskriva vad som är av intresse för min fru kan nämnas; skor, handväskor och underkläder utöver snygga kläder med hög kvalité. Gärna skor från Pachotti, väskor från Chanel och underkläder från La Perla etc.

Rakt av köper jag gärna följande från er:

  • God ventilation
  • Golv med exklusivt utseende, hade tänkt nåtat teakgolv som på båtdäck (har lagt en del sådana genom åren) men det kanske är snyggare med ett golv av breda "plankor" av mahogny eller liknande mörkt träslag, skulle vara snyggt att ha blanklackat, men det kanske inte är optimalt av ljushänseende?
  • Mycket spotlights kommer det att bli, även dimmbart, förstår finessen med frostat glas. Har man någonting att vinna på att ha vinklingsbara armaturer?
  • En tanke jag har är att montera en vindslucka med tredelad skjutbar stege för att få access till vindsutrymmet ovanför. Det finns en hel del LV och Tumi resegarderober, sminkväskor, cabinväskor etc som skrymmer, är detta lämpligt eller fel - går det att lösa i kombination med all takbelysning som behövs?
  • En fåtölj tror jag faktiskt inte det finns utrymme för, är det nödvändigt? Vi har planerat en plats för sminkbord i sovrummet eller i badrummet, räcker det? Känner att en fåtölj tar för mycket golvyta i anspråk i konkurrens med prioritet för förvaring i dressingroomet?
  • Lite kristallkrona är ju helrätt, funderade faktiskt på detta redan innan, dimmbar på separat krets.
  • Fönster kommer det inte att finnas.
  • Jag har hittat en garderobsförvaringsserie på IKEA faktiskt som jag tittade på som heter Hopen. Den bygger 237 cm i höjd och det utnyttjar vår 240 cm takhöjd optimalt. Hela serien ger en mörk och fräsch approach och jag tycker den kännetecknar mycket lite IKEA känsla vilket är positivt i mina och min frus ögon
  • Det blir ju knappt någon synlig väggyta alls och det som blir (och som man kanske ser när man öppnar vissa dörrar) kommer nog att bli mörkt vinrött eller med inblandning av mörkbrunt i det vinröda
  • Hur löser man känslan av atmosfär? Färska snittblommor är jag stor älskare av, men kan man få mer kontinuitet av den rätta doften på något sätt?
  • För att understryka atmosfären har jag tänkt på musik - hur löser man detta? Jag har funderat på en CD-anläggning som startar shuffleplay på strömtillslag med brytare i dörren från sovrummet. Bör man satsa på klassisk piano eller stråkmusik från exempelvis Mozart eller Chopin? Detta är ju någonting som man som man tror att en kvinna tycker är vackert, vad tycker ni kvinnor? Rätt eller fel?
  • När det gäller exklusiva smycken har jag funderat på ett mindre kassakåp för dessa, men är det någon vits med detta i ett trähus, kan man säkra ett kassakåp mot inbrott när det ändå är så lätt att det går att lyfta iväg om man inte kan fästa det på rätt sätt? Hur?
  • Helfigurspegel har jag tänkt att lösa genom att ha dörrar i spegelglas på en kortändens garderobssystem - det blir då 190 x 237 cm - tillräckligt? Sedan måste man ju lösa en framvikbar helfigurspegel som man kan ha för att se sin rygg/nacke - hur löser man detta?
  • För fina underkläder har jag tänkt att sätta täta utdragshyllplan på extramonterade gejdrar med "smörkänsla" - märk väl att jag tänker att utgå från IKEAs system om jag inte hittar någonting mer passande och snyggt men jag kommer säkerligen behöva modifiera det för att få min idé om touch!
  • Många handväskor och skor ligger i originalkartonger, dessa bör väl ha fasta hyllor?
  • En sak jag har funderat på är förvaring av scarves, de ligger ju som nu i sina originalkartonger, men nog finns det väl bättre sätt för att undvika vecken? Jag kan tycka att det vore bäst att låta dem ligga helt utvikta på ett utdragbart hyllplan, men det blir alldeles för stort byggdjup i så fall, IKEAs byggdjup i ovanstående system är 58 cm och det är ju inte ens i närheten... Vad tror ni om att låta dem hänta i en klämlist som en en pressande byxhängare om man hittar tillräckligt skonsamma "nypor"?
  • Plats för Vogue (naturligtvis läser hon både franska, amerikanska och italienska utgåvan...hmmm) med flera

Jag är otroligt tacksam och överraskad över att ni har gett mig så god respons redan, ni har hittat helt rätt nivå på vad jag söker och nu vill jag ha ännu fler och vildare och exklusiva tips och idéer!

Vad har jag missat och vad går att göra ännu mer glamoröst så länge man gör det med stil och finess (vulgärt är ett ord som är ljusår från min kvinnas smak!)?

Hoppas ni skriver vidare!!!

PS Ni som har länkar och bilder till snygga detaljer eller exempel på dressingrooms får gärna länka - även om det är från rum som vida överstiger våra utrymmesmässiga möjligheter kan man ju alltid få inspiration och vilda idéer - mitt lystmäte får jag igen på två sätt; min fru får sin dröm uppfyllt och som överraskning och jag kan koncentrera mig på min vinkällare...

Men det finns ett krux....eftersom det skall vara en överraskning får det inte sluta med att hon själv vet hur hon hade gjort det bättre om hon hade varit involverad....därför måste jag dra denna tråden seriöst och få hjälp av ER - både kunniga män och kvinnor!

Yours faithfully!
 
Ett snyggt alternativkomplement är att byta ut väggbakstyckena i garderoberna mot frostat glas och belysa dom bakifrån. Kolla sista numret av... Plaza, tror jag. Geco igen.
 
Hej,

Det vore supersnyggt - har inte sett tidningen, men funderar på dels utrymmet som belysningen kräver bakom glaset (vilket gör att hela sektionen måste stå en bit ut från väggen) och dels vilken typ av belysning man använder sig av eftersom man vill ha en jämnt upplyst glasyta som indirekt ljussätter plaggen i sektionen och inte punktformigt ljus. Armaturerna måste ju sitta nära / rakt på glaset och då förstår jag inte riktigt hur man löser detta?

Kollade på Geco´s hemsida, titta på bilden, här verkar man satsa mycket på indirekt belysning som belyser taket och sedan bara några extremt punktformiga armaturer rakt ner - är detta vettigt? Dom borde ju veta, men vår diskussionen går ju stick i stäv med enbart direkt ljus och stora spridningsvinklar?
 
  • Dressingroom_03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle gissa att den indirekta belysningen endast (nästan iaf.) är avsedd som 'dekoration/trivsel'.

Du får fö. liknande effekt om du dimmrar ner takspotarna, fast visst det är ju absolut inget som hindrar ytterligare belysning placerad utifrån dekorationsaspekten, belysning gör underverk :)

Som du ser på bilden så finns det även takarmaturer som antagligen hålls nerdimmrade tills någon ev. behöver se skillnad på alla de mörkblå-gråsvarta-svarta kostymerna ;), eller ev. prova dem, fast det gör kanske inte män i överdriven mening, de bestämmer sig väl bara för exakt vilken kostym som gäller denna gång och tar sedan det plagget, möjligen kan kanske lite extra ljus behövas för slipsknuten ;D ;)

MVH//Christina.
 
Lite om belysning.

Downlightsen bör vara riktbara. Detta för att de belyser horisontella ytor (golv, bord) medan de vertikala ytorna (väggarna) förblir ganska mörka. Men med riktbara downlights så kan man rikta några så att de liksom "släpar" i väggen och på så sätt förbättra detta.

Kristallkrona kan vara snyggt, beror på om det skall vara inrett i gammal eller modern stil.

Till belysningen bakom det frostade glaset på baksidan av gardroberna kan du använa lysrör. Dessa skall placeras så att man inte ser själva rören, men så att de lyser upp bakom glaset. Just lysrör därför att de har en lämplig form och för att de har lång livslängd (inte kul att flytta på en massa grejor och möblemang när en ljuskälla går sönder..) Dessa kan sedan dimras med en tyristordimmer och speciella armaturer, annars ger de kanske ett för stark ljus?

Självklart dimmer även på downlights och ev. krona!


Lycka till, ingen lätt uppgift du har gett dig in på..

//Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.