Jag har en sida kvar på huset och två sidor på garaget. Det blir ett annat år ;)
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
D09
Idag var både vapendragaren morfar och vädret med mig så då blev det lite mer gjort hemma :)
 
  • Nybyggt stenlagt trädgårdsgång under konstruktion intill en vit trähusvägg med byggmaterial runt om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Man i svart klädsel arbetar med husgrund nära träpall och byggmaterial på grusgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
Hade jag haft min morfar kvar i livet så hade jag fått mycket mer gjort också...skatta dig lycklig!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
D09 D09 skrev:
Grävt ner sista biten av fibern...

Nu låta blåsorna vila lite över BF1 och imorgon är det antingen plattor eller flytspackling beroende på väder :)

Till mig hjälp kommer min gamle vapendragare morfar :strong:
Vad grävde du ner för rör för fibern?

Hade du fått tomrör av grävarna eller drog du ner något "eget"?

Jag har lite problem på mitt håll nämligen. Jag har fått klartecken muntligt av kundservice (ej officiellt) på fiberinstallation hos mig, 19,014;- för allt inkopplat och klart. Men jag har en grävare som dyker in om några veckor för att byta inkommande el + lite annat smått.

Tanken var att slänga ner en 32mm grön PEM (32x2,0) från tomtgräns och in i huset där elen kommer in. (Hittat överblivet på jobbet och tog hem utan att fråga - Gratis = Gott)
https://www.ahlsell.se/10/el/elnats...--tatningar-opto/kabelskyddskyddsror/0661402/

Det är ju aldrig fel att vara i framkant och förbereda. Men detta borde väl bli bra, dragtråd finns om dom vill dra annat rör i mitt förberedda!
???

:rolleyes:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
S scim skrev:
Hade jag haft min morfar kvar i livet så hade jag fått mycket mer gjort också...skatta dig lycklig!
Tack :)

Jag har haft en sån otrolig tur att få så fina människor i min familj :)

Morfar är speciell. När jag höll på med huset innan den stora ombyggnationen och allt var katastrof så lovade han att vara med hela vägen. Han och farsan höll det löftet :heart:

Han med flera av mina fina familjemedlemmar har stort inlflytande på vem jag är (y)
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 4 till
  • Laddar…
D09
Krilleman krilleman_215 skrev:
Vad grävde du ner för rör för fibern?

Hade du fått tomrör av grävarna eller drog du ner något "eget"?

Jag har lite problem på mitt håll nämligen. Jag har fått klartecken muntligt av kundservice (ej officiellt) på fiberinstallation hos mig, 19,014;- för allt inkopplat och klart. Men jag har en grävare som dyker in om några veckor för att byta inkommande el + lite annat smått.

Tanken var att slänga ner en 32mm grön PEM (32x2,0) från tomtgräns och in i huset där elen kommer in. (Hittat överblivet på jobbet och tog hem utan att fråga - Gratis = Gott)
[länk]

Det är ju aldrig fel att vara i framkant och förbereda. Men detta borde väl bli bra, dragtråd finns om dom vill dra annat rör i mitt förberedda!
???

:rolleyes:
Jag fick en tom fiberslang av företaget ( den vita lilla skiten ) men jag litar inte på den ha ha så jag köpte pem 25mm om jag inte minns fel och ett gäng skarvar. Tror jag kom ca 25-30 meter innan det blev riktigt trögt att mata på så kapade jag pem, drog ut fiberslangen, på med skarvar och vidare i nästa bit av pem. Totalt ca 110 meter :/

Ångrar inte att jag gjorde det. :)

Tanken var att lägga lite tomrör samtidigt men sket i det.. kassan var tom ha ha
 
Krilleman
Hade du bott i min byhåla så kunde du ha hämtat 25mm PEM som står lutat mot friggeboden i "förebyggande" fall...:cool:

Då kör jag på med min gröna PEM så kan dom dra in sitt fiber-rör i mitt tomrör med dragtråden.

Jo, jag "torskar" ju då grävningen (som ingår i 19,014:- ) men det skiter jag i då jag inte behöver återställa gräsmattan igen efteråt.

Samt så är det ju väldigt tacksamt som företagare (någon lär ju kontrakteras för att gräva) att någon förberett lite... "Martin Timell varning 3.0"
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
M
Krilleman krilleman_215 skrev:
Vad grävde du ner för rör för fibern?

Hade du fått tomrör av grävarna eller drog du ner något "eget"?

Jag har lite problem på mitt håll nämligen. Jag har fått klartecken muntligt av kundservice (ej officiellt) på fiberinstallation hos mig, 19,014;- för allt inkopplat och klart. Men jag har en grävare som dyker in om några veckor för att byta inkommande el + lite annat smått.

Tanken var att slänga ner en 32mm grön PEM (32x2,0) från tomtgräns och in i huset där elen kommer in. (Hittat överblivet på jobbet och tog hem utan att fråga - Gratis = Gott)
[länk]

Det är ju aldrig fel att vara i framkant och förbereda. Men detta borde väl bli bra, dragtråd finns om dom vill dra annat rör i mitt förberedda!
???

:rolleyes:
Fick också tomrör från fiberleverantören, dock vit 7mm och inget märkband :D
Fick iaf söktråd!

Får väl göra en ritning på det hela!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Äntligen klart med målningen (tidigare babyblått) så jag passade på att dra lite "fulel" med ny fasadbelysning.
 
  • Ny målad fasad på tvåvåningshus med fasadbelysning, omgiven av en trädgård med gula och rosa blommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus om natten med ny mörk målning och fasadbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
D09
Krilleman krilleman_215 skrev:
Hade du bott i min byhåla så kunde du ha hämtat 25mm PEM som står lutat mot friggeboden i "förebyggande" fall...:cool:

Då kör jag på med min gröna PEM så kan dom dra in sitt fiber-rör i mitt tomrör med dragtråden.

Jo, jag "torskar" ju då grävningen (som ingår i 19,014:- ) men det skiter jag i då jag inte behöver återställa gräsmattan igen efteråt.

Samt så är det ju väldigt tacksamt som företagare (någon lär ju kontrakteras för att gräva) att någon förberett lite... "Martin Timell varning 3.0"
Bor alltid i fel byhåla ha ha
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
D09
:rofl:
Krilleman krilleman_215 skrev:
"fel byhåla" men bra blandare till kidsen! :rofl:
Ha ha så sant! Den är grym :rofl:
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Fick också tomrör från fiberleverantören, dock vit 7mm och inget märkband :D
Fick iaf söktråd!

Får väl göra en ritning på det hela!
Det är fiberducten ni pratar om. Det är i den man blåser i fibern sen. Pem-rör funkar kanon att lägga den i :)
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Tonåring som ligger bredvid en stor uppblåsbar späckhuggare inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tur att mammsen är och klipper sig i Västerås idag.

Tur att pappsen är hemma idag, pappsen räddade en trött 18-åring från en hungrig späckhuggares attack.

Mycket märkligt, trodde att han skulle bli tacksam att jag brottade ner späckhuggaren precis när den försökte tugga lite på han!

Söndag/mammsen borta = städdag...:ok:= 3 mindre nöjda pojkar.....
 
Redigerat:
  • Gilla
Skooda och 4 till
  • Laddar…
Återvinning av ledjärn till gamla pallkragar från byggtiden. Ett försök med odling slog inte så väl ut. Nästa generation får väl fundera på vad farsgubben sparat.
 
  • Gamla träplankor och metallbeslag från pallkragar utspridda på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.