Fint bygge !!
 
Verktyg och träplankor på en arbetsbänk under tillverkning av lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu byggs det lådor för glatta livet.
 
En stapel träskivor som ska användas som lådbottnar på en träbearbetningsmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En trave lådbottnar
 
Jädrar vad fint! Hr du maskinparken hemma, eller jobbar du/hyr in dig på ett snickeri?

*avis* :)
 
krillek krillek skrev:
Jädrar vad fint! Hr du maskinparken hemma, eller jobbar du/hyr in dig på ett snickeri?

*avis* :)
Ett hyfsat snickeriutrymme var ett av önskemålen nära toppen på önskelistan när vi köpte hus och sedan dess har jag fyllt på med basmaskiner. Det är inte maskinellt komplett men för att vara i den egna källaren kan jag inte klaga.

Det går att bygga möbler i lägenhet också (jag har provat), men gjutjärnsmaskiner ställer lite andra krav på lokalen.
 
Provmontering på plats Provmonterad trähylla fastsatt vid en vit vägg med verktyg och material synligt under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Närbild på en hyvelbladskant med synlig skada och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan ha hittat felet. Oj, vad jag borde se över mina hyvlar oftare.
 
Träpaneler med förborrade hål på en arbetsbänk, avsedda för att fästa skåpsfronter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål för att skruva fronterna
 
Expansionsbeslag monterat på hemmagjord träjigg för rätt placering på underlaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionsbeslag monterat inuti skåp med hjälp av hemmagjord träjigg för avståndsmätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Placering av expansionsbeslag är inte trivialt. Jag byggde en liten jigg för att få rätt avstånd från utsida.
 
  • Gilla
Jepsson och 1 till
  • Laddar…
Och någonting för att enkelt få till rätt höjd. Det är nästan synd att kalla det för jigg, men rätt förberedelser är halva jobbet. (Den andra halvan är rätt verktyg.)

Trälängd med uppmärkta stoppklotsar för höjdjustering vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vattenpass från Hultafors används för att justera höjden på träbjälkar vid en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metalljigg för justering av skåpdörrshöjd monterat på ett vitmålat skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Fucka upp
Fixa
Repetera

Träplanka med ojämnt utfrästa spår nära änden som indikerar en defekt i fräsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Av någon anledning tenderar fräsen att vandra nedåt. Jag tror att det kan ha någonting att göra med att den inte sitter tillräckligt djupt vilket i sin tur beror på att den behöver monteras genom kopierringen vilket gör det svårt att komma åt.
 
Träbitar med fingerskarvade fogar på ett laminatgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staplad träpanel med snickrade pusselbitarformade ändar, nära en slipmaskin och skadad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pusselbitar. För varje moment ökar insatsen och kostnaden vid eventuellt fel.
 
Delvis installerade träfönsterbrädor vid ett fönster med en vägg i behov av slutjusteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solbelyst fönsternisch under konstruktion med synlig isolering och trädetaljer runt fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd fönsternisch i en vägg med synliga verktyg och brädor på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag lärt mig ett (av förmodligen många) sätt att inte bygga fönsternischer. Det blev nog rätt ok, men det måste finnas enklare/snabbare/bättre vägar dit.
 
  • Gilla
order och 1 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
[bild] [bild] [bild] Nu har jag lärt mig ett (av förmodligen många) sätt att inte bygga fönsternischer. Det blev nog rätt ok, men det måste finnas enklare/snabbare/bättre vägar dit.
Jag brukar göra liknande men lämna minimal spalt nedåt (fog). Sen gör jag ofta fönsterbrädan i MDF om sen ska målas. Men väldigt fint jobbat, kämpa på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.