Och så pressar vi isär
Trägolv under konstruktion med röda tvingar och borr, arbetsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och skruvar fast.
Två trästycken som pressas ihop med skruvar insatta i hålen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så.
Träplankor pressade samman och fastskruvade med metallbeslag i en byggprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dags att förbereda överskåpens askskal för målning. Medelst sickel avlägsnar jag spåren av maskiner.


Askträ överskåp skal med skrapmärken från sickel bredvid en stålspackel och hammare på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många delar blir det.


Träplankor av ask förbereds för målning, ojämnheter från maskinbearbetningen syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Obehandlade träskal står lutade mot en vägg, förberedda för målning i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dagens bygg- tillika tvingbild. Träkonstruktion som hålls samman av flera rödsvarta tvingar under montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stiligt det blir (y)
 
Dagens tvingbild
Flera röda och blå tvingar som håller fast träbitar vid en byggkonstruktion under montage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Shit, vilket jobb du gör! Det ser gediget och fint ut. Antar att detta inte är första gången du bygger platsbyggt kök? =)
 
jockeping skrev:
Shit, vilket jobb du gör! Det ser gediget och fint ut. Antar att detta inte är första gången du bygger platsbyggt kök? =)
Det är faktiskt första gången, båda av att bygga kök och av nästan all moment i bygget. Jag har inte ens byggt Ikeakök tidigare.

Så här mitt i projektet kan jag tyvärr konstatera att det inte på något bra sätt låter sig kombineras med att vara småbarnsförälder. :/ Det går inte direkt fort och eftersom köket var först ut blir el-, vatten- och elprojekten i resten av huset onödigt ihopblandade med köket vilket gör saker ännu värre. Det är bättre med mer avgränsade delar som går att färdigställa oberoende av varandra.
 
fiskbuggaren skrev:
Det är faktiskt första gången, båda av att bygga kök och av nästan all moment i bygget. Jag har inte ens byggt Ikeakök tidigare.
Vilket som är jag högst imponerad 😃
Gällande barn har vi haft "turen" att renovera innan de kommer. Håll i och se ljuset i tunneln.

Jag är nyfiken på hur du löser det med luckor, lådor och gångjärn 😊
 
jockeping skrev:
Jag är nyfiken på hur du löser det med luckor, lådor och gångjärn 😊
Det är jag också. För lådorna finns det åtminstone en plan. :)
 
  • Gilla
jockeping
  • Laddar…
Från ämne till limpress på under en timme. Alla moment går rätt fort, så varför tar det här bygget så lång tid?

Olika träbitar och plankor staplade ovanpå varandra i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett träplank förberett för limning i limpress ovanpå en stapel av träbrädor, med klämmor och arbetsverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träpaneler i limpressklämmor för sammanfogning under byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Två ledtrådar är förstås många moment och små barn.)
 
Provpassning
Träkabinett under montering i en verkstad med verktyg och material synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Riktigt fint blir det! (y)
 
krillek skrev:
Riktigt fint blir det! (y)
SC Aero skrev:
Stiligt det blir (y)
Tack för de glada tillropen förresten. Det är sådant som både motiverar till bygge överhuvudtaget och, kanske ännu mer, till att dokumentera grejerna här.
 
Del av ett grått köksskåp med svart bänkskiva på ett ljust trägolv under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag törs inte säga att det börjar bli klart (och det vore heller inte riktigt sant), men visst börjar man kunna skönja någonting kökslikt?
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Absolut! Blir spännande att se fortsättningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.