Oj, vilket projekt. Modigt av dig att ge dig på ett så pass stort arbete. Synd om er som har en vattenskada. Vad fint och gediget det blir. Lycka till!
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
Imponerande, kul läsning, hoppas ni kommer i mål snart. Trist med golvet.
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
Vi har inte riktigt bott här under sommaren men nu när vi gör det igen börjar det bli svårt att blunda för att vi inte riktigt har något golv i stora delar av köket.

Ej färdigt köksgolv med plywood och utspridda verktyg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksgolv under renovering med ofärdig yta och delvis synligt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ofullständigt köksgolv med synliga spånskivor och delvis lagt trägolv vid köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom ön står på golvet måste några tiljor ligga kvar och vi vill inte ha generalskarv över hela golvet. Det är mycket enklare att bygga saker ordentligt men det här pusslandet har viss charm också.

planera Golvpussling med en ö och parkett där rosa post-it-lappar markerar möjliga skarvplatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


multimaskin längs med sockeln för att kunna bryta där jag kan skarva i helhet Trägolv nära vit möbel med upplyftande golvsockel och synlig skarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så, då har jag något att utgå ifrån.
Översikt av en pågående golvläggning med blå köksö, och verktyg samt byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De avsågade bitarna behöver nya fjädrar Avsågade träbitar med handsåg och mejsel på ett byggarbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avsågade bitar av parkettgolv med saknade fjädrar, exponerad underlagsplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avsågade träplankbitar vid en tröskel som behöver reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På ett ställe går en ensam bräda in rätt långt så för att kunna bryta bort den tar jag hjälp av fräsen

Skadad kant på trägolv där reparationsförsök syns under möbelns placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skadad träbräda på golv med ett tydligt inskuret märke och träspån runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Naturligtvis lyckas jag skära in i kanten på ett ställe och eftersom ön står på den biten är det inte ett (bra) alternativ att byta den också.
Skadad träkant nära en fräst urtagning med spån och damm, underlaget är av grå filtmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trägolv där en ensam bräda sticker ut och repareras, skada synlig nära kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trägolv med en utstickande bräda, frässpån och verktyg, nära en skada lagad med avvikande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lagningen avviker en del kulört men jag tror att det beror främst på att den inte fått vax ännu. Dessutom är den här biten under ön och kommer inte att synas mycket.
 
  • Närbild på ett trägolv med en bortfräst bräda och verktyg, inklusive en fräs, skapar spån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsprocess för laminatgolv med verktyg och material utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringgolv med dammsugarslang, golvverktyg och en rulle tejp på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte går det fort direkt när man bara har en stund här och där mellan jobb och barn. Pågående köksrenovering med verktyg och material på ett trägolv under en köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Moisam
  • Laddar…
Kunna stå på golv och laga mat igen ftw. Nyinstallerat trägolv i kök redo för matlagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jockeping och 1 till
  • Laddar…
Så var det dags för en sådan där sällsynt byggdag igen
Såg och skena ligger på ett trägolv vid uppställda paneler, redo för att såga till frisen i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag började med att såga för frisen. Det är den lätta biten. Att fräsa ny not däremot var jobbigare.

Person som sågar trälist intill vägg bakom vitvaror, trångt utrymme och synlig hand med såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En annan sak som var jobbig var att lägga fris bakom kyl- och frysmodulen. De fåniga ikeabenen tål inte riktigt att man flyttar runt dem alls och de var så tunga att jag inte kunde/tordes rubba dem så det var bara att klämma sig in och göra bästa möjliga av utrymmet som fanns.
Kök under renovering med verktyg och träplankor utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

”klart” för idag.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
Nyinstallerat ljus trägolv i en köksinteriör med vitvaror och köksutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fel bild i slutet av förra inlägget. Här med frisar också.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
När luckdelarna fått vila ett år så att man ser hur stabila de är blir det dags att bearbeta dem vidare. Jag börjar med att spåra ramens insida på fräsbordet.
Obehandlade trädelar till luckor med spårade kanter på arbetsbord med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Speglarna smalnas av i kanterna. Träramar och speglar under bearbetning på ett fräsbord för skåpluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Viss manuell justering behövs alltid.


Trädelar på fräsbord med verktyg och hörselskydd, arbete med snickeri och bearbetning av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provmontering

Träskåpsluckor under bearbetning på ett fräsbord i en verkstad, med spillbitar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sedan kunde jag inte hålla mig från att se hur det blir på plats. Hand som håller en träkökslåda öppen, visar bearbetning med spårade kanter, mot en rad stängda lådor med metallhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1 och 5 till
  • Laddar…
P
F fiskbuggaren skrev:
Dags för skåpluckor. Jag gör ett försök med limning med vändning och störtning
Ämnen
[bild]
Klyvda på längden
[bild]
Vänd, vänd och limma
[bild]
Efter att ha riktat och planat resultatet blev flera bitar för tunna. 26/2->20 lät sig bara göras på några. Jag limmade på ytterligare en tunn bit på de som inte var tjocka nog och därmed hade jag med fördel kunnat klyva på andra ledden istället (när jag nu ändå limmar på en front). Så får det nog bli på nästa batch.
[bild]
Ser ut som kaos. Vi får se hur formstabila de blev.
Hur blev resultatet av vändlimningen?
Hur gick du tillväga?

Jag har sökt en del på ämnet för kommande projekt. Det nämns en hel del men jag har inte hittat någon tydlig förklaring på hur man går tillväga.
Så tips mottages tacksamt!

Och tack för att du tar dig tid att dokumentera ditt projekt
 
P PsychoCheF skrev:
Hur blev resultatet av vändlimningen?
Hur gick du tillväga?

Jag har sökt en del på ämnet för kommande projekt. Det nämns en hel del men jag har inte hittat någon tydlig förklaring på hur man går tillväga.
Så tips mottages tacksamt!

Och tack för att du tar dig tid att dokumentera ditt projekt
Hjälper det här?
https://www.byggahus.se/forum/threa...-att-baest-motsta-att-en-ram-slar-sig.209664/
 
  • Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
Jag utgick just från den av lime länkade tråden. Mina ämnen blev lite för tunna så jag var tvungen att komplettera med ett lager till någonstans. Jag hoppas att den extra skarven inte förtar helhetsintrycket alltför mycket men det kommer jag nog inte att se förrän efter målning.
 
  • Gilla
PsychoCheF och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.