Det var något i den stilen jag trodde, känns som ett jobb som kan bli oändligt trassligt.
 
H hempularen skrev:
Som sagt på bilden ser det ut som du har en tretexskiva (eller är den hårdare?). På råspont. Och så våtrumstapet på det. Så kan man göra även idag (fast skippa tretexskivan, den är hopplös att jobba med).

Diskussionen om dubbla tätskikt gäller golvet, men kanske även den kaklade delen av väggen.

Begreppet tätskikt är lite missvisande. Det finns inget som är helt tätt. Fukt vandrar igenom i princip vilket material som helst. Men "täta" material som plast, bromsar fuktvandringen så mycket att man talar om tätskikt.

Men har du två "täta skikt", så kommer fukt att vandra igenom det ena lite lättare än det andra, vilket av dem som är tätast vet vi inte. Det gör att man riskerar att fukt som vandrar igenom det ena skiktet kommer att samlas på andra sidan det täta skiktet, för fukten kommer inte förbi nästa skikt, eller lite av fukten kommer förbi, men ex. så kanske 90% stannar mellan skikten, och fylls hela tiden på, vid varje gång du duschar.

i ett vanligt badrumsgolv har du bara ett tätt skikt, den mikroskopiska mängd fukt (vattenånga) som tränger igenom ventileras snabbt ut i resten av golvet, och avdunstar sedan in i andra rum eller ut utomhus.
Troligen är det sk. tretexskiva som du nämner, den är ungefär lika styv som vanlig masonit, fast med lite annan färg utvändigt.

Tanken är att allt kakel skall väck, jag kommer riva ned allt från väggarna och starta på nytt, genom att endast lämna råsponten kvar, och sedan börja från grunden så att säga.

Kvarstår frågan om golvet, om det nu finns en "fuktspärr", skulle det då vara möjligt att bara gjuta nytt golv ovanpå, och på det viset endast nyttja den befintliga fuktspärren?
 
H hempularen skrev:
Du bör kanske också fundera över om du kan sätta plastmatta (dagens "våtrumstapeter") själv, eller blir tvungen att anlita proffs för det. Det är lättare (tror jag) att sätta tätskikt och kakla om man skall göra det själv. Även om materialkostnaden blir högre för tätskikt och kakel med fix och fog osv. Så kan det bli billigare än plastmatta, om du måste anlita proffs för mattan.

Jag har inte full koll på hur matta sätts. Men jag tror att den skall sättas utan skarvar i duschutrymmet, vilket jag inbillar mig är rätt svårhanterligt. Alla skarvar skall svetsas (varmluft svetsning).
Jag kommer självklart att leja bort läggning av våtrumsmatta / sättning av tapet..

Försöker bara minimera kostnaderna med allt förgrundsjobb fram tills den biten kommer
 
läste just nu på om asbest och regler/förordningar.. herregud vad intensivt!

det verkar som om jag bör tänka på följande

1. luftsluss / plastskynke ut mot övriga huset, för att minimera kontaminering
2. rejäla skyddskläder/overall
3. andningsmask med filter
4. placera materialet i förslutna säckar / hinkar i förslutna säckar

nu har jag allt detta till mitt förfogande, så är det något annat man behöver tänka på?

det är ju inte 100% säkert att det är asbest - men better safe then sorry?

hur är det med råsponten, är det bara att dra upp gips där på, och sedan låta vvs-firman / mattläggaren köra med tätskikt/fuktspärrar, och sedan våtrumstapeten?
 
Sådärja.. nu har man kommit igång med det hela :)

Renoveringsstart av ett badrum med träväggar och synlig rörledning, befintlig avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även funderat lite på inköpslistan, vägghängd toalett JA tack, dock tror jag att det blir en vanlig (ej inbyggd), mest pga kostnaden - och den jag hittade är nästan halva priset nu!

Skärmbild på en inköpslista från bygghemma.se med produkter för badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du har en budget på 15', och funderar till och med på att behålla minst 40 års gamla "tätskikt", så vill du köpa en hanfatsblandare för 2', handfat för 1' (som sen behöver en kommod att stå på) och som kronan på verket - en tvålpump för nästan 900.

Var är dina prioriteringar?
 
  • Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Om du har en budget på 15', och funderar till och med på att behålla minst 40 års gamla "tätskikt", så vill du köpa en hanfatsblandare för 2', handfat för 1' (som sen behöver en kommod att stå på) och som kronan på verket - en tvålpump för nästan 900.

Var är dina prioriteringar?
Du kanske missuppfattade?

Jag har en budget på 15000kr för dragning av rör, vvs etc.

Allt annat går utanpå detta, och då är den budgeten för sig ytterligare 30000kr
 
Du skrev

"mest en kostnadsfråga, har inte råd att lägga mer än 15k just nu, och det ska då täcka ny vvs + avlopp + golv samt golvvärme (golv+värme går utanför firma dvs)"

Då står det att du har 15' - inget mer.

Men då blir min fråga ändå - var är dina prioriteringar? Utan bra grund är dina 30' på inredning bortkastade.
 
  • Gilla
zsimpey
  • Laddar…
Krilleman
Sen har jag som röris frågan om priset för en hårdsits (kontra en "vanlig" mjuksits, 1400:- extra för hårdsits enligt din sepc)

Är det verkligen värt 1400:- extra om du har en "stram" budget?

Vägghängd toalettstol Ifo Sign 6893 med hårdsits och dubbelspolning, prissatt till 4495 kr.

eller:

Vägghängd toalettstol Ifo Sign modell 6893 med mjuk sits, pris och rabattinformation visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och har du en väldigt stram budget så kan du spara ytterligare 5:- här:


Skärmdump av webbsida som jämför priser på Ifö Sign toalett, prislistning och butiksinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
La gondola och 2 till
  • Laddar…
Hur tänker du vad gäller VVS. Skall det sättas blandare på nytt ställe?

Om vatten till dusch, WC och handfat skall sitta exakt där det sitter idag, så kan man kanske återanvända de rör som kommer ut ur väggen idag. Men skall något flyttas, så måste rören dras om i sin helhet. Man får inte ha skarvar inne i väggar och golv nu. Skall något dras om så bör man fixa med det innan väggarna är klara.
 
M
N najks skrev:
Har även funderat lite på inköpslistan, vägghängd toalett JA tack, dock tror jag att det blir en vanlig (ej inbyggd), mest pga kostnaden - och den jag hittade är nästan halva priset nu!

[bild]
Gå inte på Bygghemmas "rea" allt de har är "prissänkt" kampanjerna förnyas löpande när de tar slut och ofta hittar man någon annan som säljer samma sak billigare. De har inget eget lager så räkna med att få varje sak i ett eget paket och med olika transportföretag oftast utspritt över en månad. Hittar du en rabattkod på 10% extra rabatt kan de bli intressanta.

Och badshop, golvshop & byggshop ägs alla av bygghemma så det är ingen egentlig konkurrens mellan dessa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kladdkaka och 1 till
  • Laddar…
En våtrumsmatta är tätskikt i aig.

Det betyder att om du inte tar bort det gamla tätskiktet, stänger du in allt mellan nya mattan och gamla tätskiktet! Det är inte bra.

Det låter som att du tänkt dig nödlösningen som tillfällig, men du har tänkt lägga golvvärme och gjuta in den. Oavsett om det är el eller vatten känns det som att du när du gör om "på riktigt", måste du byta även golvvärmen.

Om du river ut det befintliga golvet helt och sätter nytt golvspån går det åt 5 skivor våtrumsspån a 199 spänn på byggmax. Om du tar de 1400 kronorna du sparar på att ta en annan toasits lär du ju inte spräcka din kalkyl.

Det är lite udda att tänka hmmm... jag ska renovera badrummet, får se - jag kan lägga 15 på vvs och el och sen 30 på inredning, vilket gör att kag får snåla på det väsentliga - underarbetet. Det måste ju vara bättre att titta på totalkostnaden, och köpa inredningen när man vet var man landar med det övriga. Det gäller att kompromissa med rätt saker. Du är på väg att göra ett fuskbygge helt i onödan.
 
Är det en spekulations renovering?
 
N najks skrev:
Ett katastrofalt badrum från början av -40

Går det att undkomma en massa jobb/kostnader, och helt enkelt lägga flytgolv ovanpå befintligt klinker?

Isf. river jag ut gamla badkaret, och ber firman komma och köra golvvärme + flyt på en gång
- nackdelen är att nivåskillnad på badrumsgolv / hallgolv blir ca 45mm - men det kan jag leva med!

Hade sedan tänkt ha vanlig våtrumsmatta därinne istället för nuvarande ofräscht klinkergolv


Sedan har jag hört att det finns någon modell av "våtrums-skivor" som helt enkelt är anpassade för montering direkt på befintlig tapet/vägg, någon som känner till något om detta?

Dessa skivor, om jag förstått rätt, skall vara med inbyggd fuktspärr/membran, och allt som behövs?

[bild]
Duschkabin som leder vattnet direkt ner i avloppet?
 
Ska du spara pengar så är ett tips att vara ute i god tid och köpa el, belysning, porslin och blandare på Tradera/blocket billigt och samla på dig tills du har allt som behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.