Bruten vit eller utevit kallas det för ibland. Jag är inte mer insatt än att ha gjort misstaget att ha målat puts med obruten vit. Det samma gäller föresten alla typer av vit färg, särskilt utomhus, köper du tex "vit fönsterfärg" är den bruten.
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Gör passbitar i vårt sneda hus och återanvänder gamla golvplank. Man blir lyrisk varje gång man ser så många täta årsringar! Det går inte säga det för ofta, det var bättre förr (mycket i varje fall).

Vinkelmätare och linjal vid mätning av återanvänt, snittat golvplank med täta årsringar på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Börjat på stativet till tallriksputsen

Stålstativ i metallverkstad med blå elmotor och verktygstavla i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Gör passbitar i vårt sneda hus och återanvänder gamla golvplank. Man blir lyrisk varje gång man ser så många täta årsringar! Det går inte säga det för ofta, det var bättre förr (mycket i varje fall).

[bild]
Det säljs massor av virke med täta årsringar idag...
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det säljs massor av virke med täta årsringar idag
Kanske var det lika svårt förr, men jag upplever att det är väldigt svårt att få tag på annat virke än det som finns i byggvaruhusen (vilket är mest snabbvuxen gran)..
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det säljs massor av virke med täta årsringar idag...
Jag försökte bara visa lite glädje...
 
Gjorde ett till ryck med stativet och fäste för sprängskydd och tiltbart bord.

Metalldel för stativ med blank slipad yta, troligen fäste för sprängskydd eller bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett metallstativ med robusta sidostöd på ett verkstadsbord täckt av metallspån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En blå motor med stativ, fäste och ett träbord i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Kanske var det lika svårt förr, men jag upplever att det är väldigt svårt att få tag på annat virke än det som finns i byggvaruhusen (vilket är mest snabbvuxen gran)..
Visst är det svårt att hitta sådant i byggvaruhusen, även om de väl brukar ha åtminstone planhyvlad ek. Men finns det ju fler ställen att köpa på, och många som säljer virke gör det även till privatpersoner.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Visst är det svårt att hitta sådant i byggvaruhusen, även om de väl brukar ha åtminstone planhyvlad ek. Men finns det ju fler ställen att köpa på, och många som säljer virke gör det även till privatpersoner
Beijer säljer planhyvlingstil ek..15mm*143mm kostar 250kr metern.. Jo, det finns säkert ställen som säljer till privatpersoner men dåligt med dem i Halmstad, de snickerier jag frågat säger blankt nej, återstår att hitta privatpersoner som sågat och torkar/säljer. Och ja, några har jag hittat men ingen där man återkommande kan köpa.

Lite mer ot, min v50 började låta obra när jag körde över 80km/h. Lite snabb felsökning visade det här:
Bilens hasplåt under motorn som har lossnat och hänger i två skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hasplåten (skyddsplast en under motorn) har lossnat och hängde i två skruvar.

Hittade inga skruvar hemma som passade precis, men några träskruv hade rätt stignjng och diameter, så kapade med bågfil och skruvade upp temporärt. Tre träskruvar på en sliten och fläckig arbetsbänk, en delvis kapad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det bara Till vänta till min volvohandlare öppnar imorgon och beställa skruv..
 
Skulle bara peta ikull en tall ute vid sommarstugan idag. Slängde in sågen, en gammal stihl 023, i bilen. Har knappt använt motorsågen de senaste åren, kör jämt elsåg hemma, och har inte så mycket tid att ta träd i skogen längre, men jag hade något minne av att den var rätt orkeslös sist den var ute. Och det var en irriterande stor pöl av något under den där den stått.

Nu var den dock totalt omöjlig att starta. Plockar av kåpan för att ta ur stiftet. Stiftet är torrt, men nedanför förgasaren är det desto fuktigare. Bränsleslangen är sprucken mitt mellan förgasaren och tanken. En söndag i skärgården mitt i sommaren så är det dåligt med stihl reservdelar. Så det fick bli att fundera igenom vad för slags små rör som kan finnas i stugan med omnejd. Sugrör var för stora. In och hämta alla kulspetspennor jag kunde hitta. BIC hade ett lagom grovt rör. Och sågen fungerar igen.
 
  • Gilla
mkristensson och 6 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
...så kapade med bågfil och skruvade upp temporärt.
Det låter som du har en bandsåg för lite :p
 
nanowire nanowire skrev:
Det låter som du har en bandsåg för
Minst en...

Fick för övrigt en gassvets häromdagen, tyvärr utan flaskor..
 
Fixade pivotgrunkan till slipstativet

Närbild på en reparerad pivotdel på ett slipstativ monterat i en blå skruvstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reparerad pivot-mekanism monterad på ett slipställ med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reparerad pivotmekanism på ett slipställ i metallverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen reparerad pivotdel på ett slipställ i en verkstad med bakgrund av verktygsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reparerat pivotfäste på ett slipställ med blå motor och sliprondell i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Närbild av en nyligen installerad pivotmekanism på ett slipställ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bulleribock och 4 till
  • Laddar…
Vittjade hessafällan

Metallplåtar från hessafälla som ligger på ett betonggolv bredvid elementer med röd-svart rand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallavfall såsom bultar och muttrar samlade i en metallkorg på en betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.