Tar inte in laddstationen över vintern men lägger på en presenning.
 
Fått ett fågelnät virat 2-3 varv runt ena hjulaxeln och behöver alltså demontera drivhjulet och ta bort skräpet.

Undrar därför om det vi har någon på forumet som redan utfört en sådan operation på egen hand och ev. kan tipsa om saker att se upp med innan jag sätter på allvar? Behöver högst troligen lossa den stora (31 mm) muttern men skall man behöva skruva lossa det svarta plasthuset (4 skruvar) först...
Hjulaxel med virat blått fågelnät och synlig mutter och plasthus på en gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det som på husqvarna och gardena så är den inte demonterbar. Eller ja allt går ju men inget jag rekommenderar. Försök pilla bort så mycket du kommer åt. Brukar gå bra att peta loss det mesta med någon liten smal mejsel eller liknande.
 
Nja, det verkar tyvärr som om den stora muttern MÅSTE frigöras/lyftas för att få bort alla rester. Såklart typiskt att detta händer på en fredag och efter bara en (kräver minst 3 st för någorlunda genomklippt matta) genomkörning av gräsmattan. Får ev. invänta supporten på måndag ty det vete hm-hm om man vågar lossa plasthuset (och ej säkert detta frigör axeln).
Livet er dritt...gøy :poop:
 
OK - har nu saxat och dragit av all nylontråd jag kunde se och nu jobbar den åter på gm. Men det är omöjligt att helt se ner i den smala "skåran" så ev är lite tråd kvar därnere. Vi må dock hoppas på det allra bästa!
 
L
S Skonummer skrev:
OK - har nu saxat och dragit av all nylontråd jag kunde se och nu jobbar den åter på gm. Men det är omöjligt att helt se ner i den smala "skåran" så ev är lite tråd kvar därnere. Vi må dock hoppas på det allra bästa!
Ta ett blad till en mattkniv, så kommer den att skära av alla trådar där nere. Tejpa bladet på ett ställe där du kan hålla så du inte skadar dig.
 
L Lolight skrev:
Ta ett blad till en mattkniv, så kommer den att skära av alla trådar där nere. Tejpa bladet på ett ställe där du kan hålla så du inte skadar dig.
Bra idé, tackar!
 
Finns ju även skalpell som man kan använda.
 
M Muckadell skrev:
Aldrig några problem och vad spelar det för roll om den zigzaggar lite på hemvägen.
Blir ju inte direkt en rak linje när den ska kantklippa om den "zigzaggar" hem......
 
S Skonummer skrev:
Fått ett fågelnät virat 2-3 varv runt ena hjulaxeln och behöver alltså demontera drivhjulet och ta bort skräpet.

Undrar därför om det vi har någon på forumet som redan utfört en sådan operation på egen hand och ev. kan tipsa om saker att se upp med innan jag sätter på allvar? Behöver högst troligen lossa den stora (31 mm) muttern men skall man behöva skruva lossa det svarta plasthuset (4 skruvar) först...
[bild]
Är jag inte ute och cyklar är den krympt fast på axeln och fullt demonterbar. På HQV värmer man lös den.
 
Corpes Corpes skrev:
Blir ju inte direkt en rak linje när den ska kantklippa om den "zigzaggar" hem......
Syns inte på kantlinjen för den ziggar inte på samma ställe varje gång.
Effekten blir snarare att den klipper mera kant än den annars skulle gjort :)

Men min poäng var att inte "uppgradera" något som funkar bra.
Klipparen är tyst och stabil och den krånglar aldrig.
Ta i trä.
 
Min "zigzaggar" på samma ställe men det är ju ett ilandsproblem, i övrigt fungerar den klockrent!
 
Någon som köpt orginaltaket från Landroid? Hinner inte bygga ett just nu och tänkte att det kunde vara en snabb (men något dyr) lösning. Funkar det bra?
 
Funkar inte tak från typ biltema eller jula.se? Är väl något billigare.
 
Corpes Corpes skrev:
Funkar inte tak från typ biltema eller jula.se? Är väl något billigare.
Tack för tipsen men Jula och Biltema. Dom ser båda helt ok ut på bilderna och betydligt bättre pris. Är det någon som testat dessa?

Hur funkar regnsensorn när roboten står under tak? Var sitter sensorn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.