Bytte nätdel efter att åskan tog den gamla, och nu får laddstationen liv iaf.
Men den blinkar grönt, dvs att det är avbrott på begränsningskabeln.

Har testat med en kort kabel bara för att verifiera att allt i övrigt är ok, och då lyser det grönt.

Vet inte hur många timmar jag lagt på att följa kabeln, men kan inte hitta några brott.
Den kan väl knappast ha förstörts av åskan?

Isåfall kastar jag gräsklipparen all världens väg och klipper gräset med en sax istället, betydligt mer bekymmersfritt :)
 
Har du resistansmätt slingan? Det borde ju ge en klar indikation om slingan är skadad eller ej. Beroende på längd, så borde den vara några få Ohm.
 
Yes, fick ingen resistans. Och det fungerar ju med en kortare kabel.
Har nu gått igenom hela kabeln och det finns inga skador på den alls.

Eftersom en ny slinga skulle kosta mer än en handjagare, så lutar det åt att gå tillbaka till det. #oldschool
 
Leta upp kabeln på ungefär halva sträckan. Mät med hjälp av hjälpkabel och spetsig nål ( genom isoleringen) vilken halva som är hel. Upprepa proceduren på den felaktiga sträckan. Exempelvis: 0-50% är hel. Mät 0-75% och 75-100%. Fel på 75-100. Mät 0-87% och 87-100. Fel 0-87 ok 87-100. Felet ligger mellan 75 o h 87. När avståndet blir tillräckligt litet så skarvar man in en ny kabelstump.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag köpte mig en grunka liknande denna för ett par år sedan för att hjälpa grannen få igång sin robotanläggning.

http://www.dx.com/p/ms6812-multifun...green-brown-multi-colored-272430#.WWfzBDNSvdc

Funkade riktigt bra, väldigt smidigt att arbeta med. Bara att kötta ner ett jordspett typ grillpinne i jorden och lyssna av hur långt signalen når. Identifierade mycket snabbt ett ca 30 m långt parti av ruttna kabelskarvar, ett tiotal. Ersatte med ny kabel och riktiga fuktsäkra skarvar och det blev perfekt.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Köpte en ny Worx landroid 800. Har lagt all kabel och kopplat in den till laddstationen men det vägrar fungera och jag har ingen aning om vad felet är, är fredag idag och supporten öppnar inte förens på måndag. Skulle gärna vilja lösa problemet pronto. Laddstationen blinkar grönt, har provat att klippa om kablarna och sätta i dom igen.
Landroiden säger på skärmen "outside work area". Jag har satt på den när jag packade upp den inomhus för att jag var lite ivrig, vet inte om det kan ha ställt till det på något sett, men det antar jag att det inte gjort. Sen satte jag den i stationen för att ladda, läste senare i manualen att man ska ställa den en bit ifrån så den får åka själv till laddstation. Kan det ha strulat till sig pga detta på något sätt? Jag har inte uppdaterat den, men den borde väl ändå fungera utan en uppdatering? När jag slog i "tältpinnarna" så slog jag ner dom en bit i jorden så kabeln blev sträckt ordentligt, men nu börjar jag fundera på om jag kanske slog ner dom för långt. Hoppas någon kan ha lite tips så jag slipper vänta enda tills på måndag.
 
Lyser lampan grönt så fungerar slingan.
Ptova ändå med en kortare kabel (10-20 meter) och se om det fungerar då.
 
Du har inte skiftat anslutningarna vid laddstationen? Enklast sättet är att testa att ställa klipparen utanför arbetsområdet och se om den vill fungera där.
 
Q quick skrev:
Du har inte skiftat anslutningarna vid laddstationen? Enklast sättet är att testa att ställa klipparen utanför arbetsområdet och se om den vill fungera där.
Jag läste att dom var skiftade + och - :
"Laddstationen blinkar grönt, har provat att klippa om kablarna och sätta i dom igen."
 
Lampan lyser inte grönt, den blinkar grönt. Har testat båda kablarna i båda uttagen bak och det fungerar inte tyvärr.
 
E evesve skrev:
Lyser lampan grönt så fungerar slingan.
Ptova ändå med en kortare kabel (10-20 meter) och se om det fungerar då.
Vill du ha hjälp får du göra de tester som du får tips på! Gör en liten prov slinga och se om det fungera! Gör det de så köp en kabel testare som det finns tips på lite högre upp i tråden.
 
M Mattias Erlandsson skrev:
Ska jag slita upp en bit av det jag redan lagt då och testa lägga nytt?
1. Prova att starta den utanför slingan.
2. Tag 10 meter överskottskabel och koppla in och se om du får fast grön lampa.
3. Tag loss kabeländarna och mät upp motstånden i kabeln. Inget motstånd = kabelbrott.
4. Kontakta supporten.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Blinkar den grönt är det ju en indikation på att slingan inte är hel.

Lägg en liten testslinga, behöver inte vara stor och den gamla kan ligga kvar
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.