Lime113 skrev:
Ebay.de eller amason är det jag har hört mest om. Dra ett pm kan du få den som sålde till mig.
Du har PM
 
Slår ett slag för spruta jämfört med roller (jag blir nog inte den siste som gör detta). Har vitmålat garaget som har väggar och tak i OSB. Golvytan är ca 25 m^2, målad yta uppskattningsvis ca 40 m^2).

Förberedelser: 10 min
Sprutning tak: 10 min
Rengöring (efter att ha gjort hela garaget): cirka 20 min

Idag har har garaget fått två lager färg, OSB suger ganska mycket :) men hela arbetet har gått på drygt en timma totalt med väggar och tak (i två omgångar).

Bild före
Garage interiör före målning med OSB-väggar och tak, och en målarspruta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild efter ett lager
Inuti ett garage med OSB-väggar och ett nyligen målat vitt tak, med synlig takstruktur och en målarapparat i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frågan kanske har besvarats redan men...hur fungerar det att spruta lasyr/ ej helt täckande färg jfrt med att pensla/rolla?
Risk för flammighet eller tvärtom bättre?
 
Thiger skrev:
Tack. Har både 211 och 309 så jag kan testa. Kommer lägga upp bilder här sen. Skall måla ett skåp och två gamla träsängar.

Måste man köra konserveringsvätskan (Pump Armour) i tid och otid eller finns det någon tumregel där? När den skall stå ex antal dagar utan användning etc?

Dessutom har frugan bestämt att vardagsrummet skall målas om så det lär bli en del användning framöver..
Hur blev resultatet? Har själv köpt en Easymax WP 2 med original 517 munstycke och försökt spruta lite fönsterbrädor och skivor med varierande resultat och tänkte testa lite andra munstycken :)
 
Tjena. Målat mest möbler och kör då med 309 munstycket. Får ett väldigt jämnt och bra resultat med det. 211 ger också slät och fin yta men jag tycker spridningen är lite för smal på den för mina ändamål.
 
Thiger skrev:
Tjena. Målat mest möbler och kör då med 309 munstycket. Får ett väldigt jämnt och bra resultat med det. 211 ger också slät och fin yta men jag tycker spridningen är lite för smal på den för mina ändamål.
Tack! Då blir det beställning av 211 :) Har du testat att spruta möbler även med original 517 munstycket, jag fick lätt struktur när jag sprutade med väggfärger och på lackfärger så blev det även då struktur men där flöt färgen ut och blev hyffsat.

Något tips kring färg på vad som fungerar och vad som inte fungerat?
 
rssvanberg skrev:
Tack! Då blir det beställning av 211 :) Har du testat att spruta möbler även med original 517 munstycket, jag fick lätt struktur när jag sprutade med väggfärger och på lackfärger så blev det även då struktur men där flöt färgen ut och blev hyffsat.

Något tips kring färg på vad som fungerar och vad som inte fungerat?
Jag har inte testat måla möbler med 517. Jag kan tänka mig att det blir väldigt mycket färg, framförallt i eventuella snickeridetaljer. Lätt att få rinningar etc.

211 ger bra kontroll, men ska man måla ex en byrå blir det väldigt många pass.

Jag kör med vanlig snickerifärg, grundar med häftgrund och slipar av lätt (väldigt lätt) mellan omgångarna. Brukar köra två ggr med fördigstrykningsfärgen.. skall måla ett par antika sängar här snart och tänkte dokumentera lite då. Om intresse finns kan jag posta bilder på det projektet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hur skulle ni spä listfärg (vattenburen lackfärg) från Nordsjö tillsammans med Bosch PFS 5000?

Jag spädde bara 2-3 % men fick inte en superjämnyta. Körde på halva luftkapaciteten och 2 i färgmängd. Tyvärr hade jag bara några få lister att köra på så det var svårt att hinna ställa in något.



Edit: det var Nordsjös snickerigrund/häftgrund jag körde 2/3 % utspädd. Ska köra listfärgen nästa omgång.
Vit, texturerad yta med skuggor, formade vita linjer, abstrakt, närbild, oskarpt bakgrund, antydan av djup och dimension.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Min erfarenhet, dock från Beckers färger, är att man måste späda betydligt mer. Jag har tyvärr slarvat och inte skrivit ner hur jag späder - det ångrar jag bittert. Men det finns något "dropptest" för att enkelt testa viskositeten, har för mig att det är beskrivet tidigare i tråden.
 
Även jag tog fram min spruta igår (Wagner P115) och jag brukar få problem med att det läcker från gängan intill toppen. Vad jag har hört från andra och sett i video så ska den inte behövas dras med verktyg (märken från tidigare ägare).

Igår fick jag för varje demontering något bättre resultat, rensade även gängor från smuts men helt tätt blev det inte när jag körde med vatten. Blir det någonsin det....?

Har ni med erfarenhet några tips, är det att jag drar den fel, finns det något jag kan täta med (t ex fett), osv, osv?

Edit: Kanske kan det vara den här tätningen (youtube)

Wagner P115 färgspruta med synlig läckage vid gängan intill toppen på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag ska måla väggar och tak hemma. I alla rum, nästan. Vill underlätta mitt målande med en färgspruta. Har läst på en del om de flesta. Jag fastnade för Wagner airless plus. Men blev sen avskräckt av recensioner på amason.com där folk gnäller över färgdimman som blir. Detta gäller ju generellt för färgsprutor men hur mycket blir det? Hur gör ni för slippa den? Tänker måla väggar och tak samt taklister i samma kulör, därför skulle en färgspruta underlätta något enormt, tror jag!
 
G Ganescha skrev:
Jag ska måla väggar och tak hemma. I alla rum, nästan. Vill underlätta mitt målande med en färgspruta. Har läst på en del om de flesta. Jag fastnade för Wagner airless plus. Men blev sen avskräckt av recensioner på amason.com där folk gnäller över färgdimman som blir. Detta gäller ju generellt för färgsprutor men hur mycket blir det? Hur gör ni för slippa den? Tänker måla väggar och tak samt taklister i samma kulör, därför skulle en färgspruta underlätta något enormt, tror jag!
Färgdimman
Allt är ju relativt men i ditt fall är väl kravet på dimman att en färg inte får vandra till någon annan yta? Jag brukar maskera cirka en meter (med plast eller papp). Sen kan du väl tänka dig att en bättre airless är en helt annan historia än en billig HVLP. Sen är vi ju alla olika skickliga och slarviga för den delen. Du får nog bilda din egen uppfattning tyvärr.

Förebyggande
Det senaste rummet vi renoverade var inget problem för vi hade vit väggfärg och vit takfärg. Jag ser inte att färg har vandrat något men även om den hade gjort det så hade det nog varit svårt att upptäcka.

Sen kan man tänka sig för i vilken ordning man målar (ljus vs mörk färg, tak vs väggar). Dock är det ibland knepigt att få tape att fästa på ytor som bara har målats något dygn tidigare. Men det går.

Alternativ
Sen kan man ju faktiskt välja andra metoder. Min far hatar att måla så han tapetserar. Det är ju ett sätt också.
 
  • Nymålat tomt rum med vita väggar, vitt tak och parkettgolv i trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men frågan är om drt är värt att lägga 1000:- mer för P117 än vad Wagners Plus kostar. Nu har jag ej jämfört specen mellan dem. Men Wagner sprutan verkar göra sitt jobb. Tyvärr finns det ej några youtube klipp där en privatperson kör med den.
Jag kommer måla om min utbyggnad nästa år och då hade en färgspruta varit super, men den ska även klarar mina ytor inomhus.
Läser man olika recensioner, mest från utlandet då det ej finns så många bra från Sverige gjorda av svenska privatpersoner så är färgdimman det som stör folk mest. Då pratar jag om ALLA HVLP och Airless. Vissa mer, vissa mindre men bekymret verkar finnas där hela tiden. Utomhus är en sak, där skiter jag i det men vill verkligen inte stå i en dimma inomhus. Därför undrar jag väldigt mycket hur ni upplever färgdimman när ni kör era färgsprutor? Vissa här inne verkar vara vana vid att måla med dem, vissa är nybörjare
Feedback plz
 
Om man ska lägga litet mer pengar är en relevant fråga jag har ställt mig många gånger själv.
1. Använder de samma pistol och munstycke? Sist jag kollade så var det någon modell som hade en plastigare och nyare pistol. Tidigare har de flesta modellerna haft samma pistol och munstycke och då kan man i alla fall skippa den jämförelse då sprutbild, rengöring m.m. på den fronten borde vara så gott som samma. Men sannolikt får du liknande resultat
2. P117 är känd för att fungera ihop med slamfärger (partiklarna som annars sliter på slangarna).
3. P117 och uppåt har en något kraftfullare specifikation men det märker du först om du ska jobba mycket. Vi som bara gör ett rum i taget, om vi inte bor i slott, märker sannolikt inte av detta.
4. Den största skillnaden är sannolikt att kunna köra direkt ur målarburk. Det är omständligt både att hälla i och ur färg ur Wagner behållaren och sedan även rengöra den.Oftast sker det i ett läge då man bara vill bli klar. Sen när man står där och är kladdig så behöver man fylla på igen istället för att bara behöva slita av locket till nästa färgburk. Men samtidigt får man väl vara glad att man har en färgspruta alls :) Hade jag budgeterat 5 000 - 6 000 kr för en P117 så hade det nog inte blivit ett köp. Om det inte var så att jag skulle måla fasaden eller något annat stort jobb.

När det gäller youtube-klippen så har jag för mig att jag har sett en hel del. Men det är så svårt att jämföra så frågan är om det gör någon nytta.

Tänkte på det du skrev med färgdimman igen. Jag märker aldrig av någon dimma när jag sprutar. Däremot kan jag se prickar i ansiktet på mig själv i spegel efteråt så det finns ju helt klart en dimma. Däremot upplever jag den inte och jag ser den inte (mer än framför min hand.

Det brukar vara en hel del som säljer sina färgsprutor på blocket efter att de har gjort ett stort jobb (ca 1000 kr ned i pris). En sån kan du ju ge dig på och du kan säkert sälja den 500 kr ned i pris när du är klar med målandet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.