Vår diskmaskin fungerar sämre och sämre, trots att den bara är 3 år gammal. Det började i våras då vissa program stannade (felkod i40 och ibland i20). Vi upptäckte att auto programmet fungerade så vi körde vidare ... men nu vägrar det gå igenom. Nu upptäckte jag också att det gick väldigt fort ... från 170 min vid start till 60 min kvar på 30 min ... sen fastnar den på felkod i40.
i40 finns inte i manualen, nån som vet eller haft samma bekymmer?
Det är en ESF66861KR
 
A
Först o främst, är maskinen köpt under 2012 eller senare är det 5års garanti. Fast det är dn nog inte om den är tre år, är den under tre år, kan man reklamera.

i40 felkoden härrör sig till den analoga tryckvakten.
Dessa maskiner tar in så lite vatten att de börjar bli känsliga.
Jag tror inte på tryckvakten utan i luftsystemet till denna. Kan vara skit eller luftficka.
Vilka program körde du innan auto?
Prova att blås i slangen från tryckvakten.
Det kan vara så att i samband med i20 att maskinen inte kan tömmas helt på vatten och då fungerar inte den automatiska kalibreringen av den analoga tryckvakten och då får man i40.
Ta loss slangen under diskbänken och håll den i en hink . Starta maskinen och se vad som händer.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Först o främst, är maskinen köpt under 2012 eller senare är det 5års garanti. Fast det är dn nog inte om den är tre år, är den under tre år, kan man reklamera.

i40 felkoden härrör sig till den analoga tryckvakten.
Dessa maskiner tar in så lite vatten att de börjar bli känsliga.
Jag tror inte på tryckvakten utan i luftsystemet till denna. Kan vara skit eller luftficka.
Vilka program körde du innan auto?
Prova att blås i slangen från tryckvakten.
Det kan vara så att i samband med i20 att maskinen inte kan tömmas helt på vatten och då fungerar inte den automatiska kalibreringen av den analoga tryckvakten och då får man i40.
Ta loss slangen under diskbänken och håll den i en hink . Starta maskinen och se vad som händer.
Maskinen har ju strulat till och från i ett halvår - och på sluttampen är det bara auto programmet som gått igenom. Inte ens sköljprogrammet går igenom utan att den stannar på i40. Men nu går alltså inte ens auto-programmet igenom.
Just nu får jag upp i40 så fort jag sätter på den, och det går inte att återställa den med "reset".

Var hittar jag slangen från tryckvakten?
 
Skruvade isär diskmaskinen igår och lyckades lokalisera tryckvakten. Det visade sig att slangen var igensatt - blåste rent och sen fungerar maskinen igen! Tack electroluxaren!
Ps. Jag kan tipsa om att dra ur sladden innan man stoppar in händerna i maskinen, jag fick en ordentlig kyss när jag mekade :p
 
  • Gilla
B_Lundin och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Jeg vil bare sige tak for tippet. Jeg havde samme problem med min Electrolux ESF5510LIW. Den sagde nogle gange i20, andre gange i10, og til sidst i40. Nogle gange kom der vand ud af den, og så sagde den i30. Jeg skilte den ad, og slangen til pressostaten var ganske rigtig helt tilstoppet. I min opvaskemaskine sad den i venstre side af bundkarret. Jeg lagde maskinen ned på siden, og den kan nemt åbnes fra bunden, tog slangen ud, rensede den. Nu fungerer den perfekt.
 
Hej. Vil også sige mange tak!
Havde præcis samme problem som troelsim. Samme maskine og havde fået både i10, i20, i30 og så tilsidst i40. Har nu også skilt den og renset den lille gummislange som var tilstoppet. Nu kører den uden problemer igen :)
 
  • Gilla
selins och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Först o främst, är maskinen köpt under 2012 eller senare är det 5års garanti. Fast det är dn nog inte om den är tre år, är den under tre år, kan man reklamera.

i40 felkoden härrör sig till den analoga tryckvakten.
Dessa maskiner tar in så lite vatten att de börjar bli känsliga.
Jag tror inte på tryckvakten utan i luftsystemet till denna. Kan vara skit eller luftficka.
Vilka program körde du innan auto?
Prova att blås i slangen från tryckvakten.
Det kan vara så att i samband med i20 att maskinen inte kan tömmas helt på vatten och då fungerar inte den automatiska kalibreringen av den analoga tryckvakten och då får man i40.
Ta loss slangen under diskbänken och håll den i en hink . Starta maskinen och se vad som händer.
electroluxaren skrev:
Först o främst, är maskinen köpt under 2012 eller senare är det 5års garanti. Fast det är dn nog inte om den är tre år, är den under tre år, kan man reklamera.

i40 felkoden härrör sig till den analoga tryckvakten.
Dessa maskiner tar in så lite vatten att de börjar bli känsliga.
Jag tror inte på tryckvakten utan i luftsystemet till denna. Kan vara skit eller luftficka.
Vilka program körde du innan auto?
Prova att blås i slangen från tryckvakten.
Det kan vara så att i samband med i20 att maskinen inte kan tömmas helt på vatten och då fungerar inte den automatiska kalibreringen av den analoga tryckvakten och då får man i40.
Ta loss slangen under diskbänken och håll den i en hink . Starta maskinen och se vad som händer.
Hej! Tack för tipset. Har också fått fel 10 20 30 o 40.
Trilskats i ett år.
Skulle du kunna förklara lite mer utförligt. Är obekant med ord som tryckvakt osv. Står inget om sånt i intstruktionsboken. Avloppsslangen är ren. Vanliga filtren i botten är rengjorda. Salt finns påfyllt. Vattenslangen ”in” blir kall så jag antar att vatten kommer till maskinen men den varnar för ”10”
Efter att den pumpar ut vattnet vid uppstart. Stannat efter 1min. Tack på förhand. //Stefan
 
A
Det finns olika typer av tryckvakter en del sitterpå höger sida med en slang från brunnen
En del sitter direkt på brunnens vänstra sida och en del med en slangstump på brunnens vänstra sida.
Vilket p c har du på din maskin?
 
electroluxaren skrev:
Det finns olika typer av tryckvakter en del sitterpå höger sida med en slang från brunnen
En del sitter direkt på brunnens vänstra sida och en del med en slangstump på brunnens vänstra sida.
Vilket p c har du på din maskin?
PNC 911434081/02
electroluxaren skrev:
Det finns olika typer av tryckvakter en del sitterpå höger sida med en slang från brunnen
En del sitter direkt på brunnens vänstra sida och en del med en slangstump på brunnens vänstra sida.
Vilket p c har du på din maskin?
Hej! Tack för svar. Har varit borta över nyår så nu är jag på banan igen.
PNC är 911434081/02
Bifogar två bilder.
Tack på förhand. //Stefan
 
  • Smutsig diskmaskinens insida med synlig mekanism och smutsvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på en Husqvarna-apparat med modellnummer QB6261 och PNC 911434081/02, tekniska specifikationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Du har den med stor analog tryckvakt som sitter på höger sida i framkant via en lång grå slang
Den har det varit problem med och ser annorlunda ut numera ev har du den senaste.
Så börja med att ta fram den och spola vatten iden grå slangen mot brunnen för att säkerställa att det inte sitter en massa klegg där.
Spola inte förmycket då du fyller upp diskmaskinen.
 
electroluxaren skrev:
Du har den med stor analog tryckvakt som sitter på höger sida i framkant via en lång grå slang
Den har det varit problem med och ser annorlunda ut numera ev har du den senaste.
Så börja med att ta fram den och spola vatten iden grå slangen mot brunnen för att säkerställa att det inte sitter en massa klegg där.
Spola inte förmycket då du fyller upp diskmaskinen.
Hej! Jag hat lossat nedre fronten.
Kommer jag åt den därifrån eller behöver jag avinstallera maskinen från alla slangar och el och vända upponer eller öppna sidorna eller hur ska jag gå tillväga? Tack igen. Om du orkar kan du gärna slå en signal. 0730440545
Bif lite bilder. Mvh //Stefan
 
  • Vy under diskmaskin med lossad frontpanel som visar sladdar och maskindelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under diskmaskin med lossad frontpanel som visar sladdar och röranslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av öppen elektrisk apparat med synliga kablar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiörbild på avmonterad maskinfront som visar slangar och komponenter inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Maskin liggande på rygg med interiör synlig inklusive slangar, kablar och en grön etiketterad tryckvakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en maskin med kablar och komponenter, inklusive en grå plastdel som är tryckvakten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmafixaren-74 Hemmafixaren-74 skrev:
Hej! Jag hat lossat nedre fronten.
Kommer jag åt den därifrån eller behöver jag avinstallera maskinen från alla slangar och el och vända upponer eller öppna sidorna eller hur ska jag gå tillväga? Tack igen. Om du orkar kan du gärna slå en signal. 0730440545
Bif lite bilder. Mvh //Stefan
Jag har nu lossat botten och lagt maskinen på rygg. Bif bild. Vilken del är Tryckvakten?
 
Svart rund sak med klämma runt en grå gummislang i teknisk miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmafixaren-74 Hemmafixaren-74 skrev:
[bild] [bild]
Jag har nu lossat botten och lagt maskinen på rygg. Bif bild. Vilken del är Tryckvakten?
Tror jag hittat den. En svart rund sak som sitter med en klämma runt en grå gummislang. Bif bild.
 
Svart rund komponent med klämma på grå gummislang, etikett och kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmafixaren-74 Hemmafixaren-74 skrev:
[bild] [bild]
Jag har nu lossat botten och lagt maskinen på rygg. Bif bild. Vilken del är Tryckvakten?
Tror jag hittat den. En svart rund sak som sitter med en klämma runt en grå gummislang. Bif bild.
Hemmafixaren-74 Hemmafixaren-74 skrev:
[bild]
Tror jag hittat den. En svart rund sak som sitter med en klämma runt en grå gummislang. Bif bild.
- Lossade slangklämman och blåste i slangen mot maskinen och det flög ut en del geggamojaslime, sprutade lite vatten från en sportflaska i slangen o blåste igen. Då rann vattnet ut och mer klägg. //Stefan
 
Hemmafixaren-74 Hemmafixaren-74 skrev:
[bild]
Tror jag hittat den. En svart rund sak som sitter med en klämma runt en grå gummislang. Bif bild.

- Lossade slangklämman och blåste i slangen mot maskinen och det flög ut en del geggamojaslime, sprutade lite vatten från en sportflaska i slangen o blåste igen. Då rann vattnet ut och mer klägg. //Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.