elias: Tror bara att det är Myresjöhus och LB-hus som har "äkta" totalentrepenad. Eksjöhus och de flesta andra bygger ju med "s.k" totalentrepenad. Vet inte riktigt, men man ska ju inte behöva bekymra sig så mycket och man skriver nog bara på ett kontrakt där med. Som sagt vi har NOG bestämt oss för Lyckan. Men man vet aldrig. Man hinner kanske ångra sig. Hoppas ni kommer fram till nåt snart... ;)
 
Jobbigt att gå över tiden, hoppas det händer något snart..

Lyckan är fint, har ni valt något extra? Skönt att ha (nästan ;)) bestämt sig
 
Lyckan med vinkel och ryggåstak. Hörnbadkar, braskamin och lite annat smått o gott. Var o kikade lite på HTH igår och blev inspirerad. På köket kan man väl nästan lägga hur mycket som helst extra. Förut var vi helt inne att ta bort ett rum och göra om badrummet till en stor relaxavdelning med bastu o grejer. Men vi har ändrat oss där. Jag menar, hur mycket blir det egentligen att man bastar. Kanske bättre att ha ett extra rum till dator och framförallt långväga gäster, som vi har ganska gott om. Vi får se. :cool:
 
Säkert skönt med bastu men mer nytta med data/extra rum tror jag med..
Hur mycket har de lagt på i kalkylen för tomt, extra grejer, anslutningar etc.?
 
Runt 230000
 
Jaha, man undrar ju vad skillnaden mellan "riktig totalentreprenad" och "totalentreprenad" ligger?! Detta känns som en djungel och just nu är jag så trött på den. Vill bara hitta ett fint hus som vi båda gillar och som vi har råd med.
 
Lyckan ser jättefint ut! Vi har ett HTH kök (vi renoverade köket för 1,5 år sedan) och är jättenöjda. Ska ni ha de luckor som är bas eller välja till något?
 
elias7: Vet du hur det är med bredband och tv-anslutning i Mantorp?
 
elias: Vi har väl inte kommit så långt i planeringen att vi vet exakt vilken lucka vi ska ha, men det blir nog inte någon baslucka utan ur tillvalet. Lutar väl åt ett vitt kök. Finns ju liksom lite att välja på. Ek är ju oxå snyggt. Får se... :D
 
hihi det där med köksluckor är svårt, särskilt när man har en 20 månaders hemma
som går och bankar på det mesta med allt han kommer över :D

jag skulle jätte gärna vilja ha ek-luckor eller liknande men då törs jag nog inte ha barnen där ;)

hjortronet: ingen bebis än?
 
Vi har ju ett HTH-kök redan och har då deras Design Ek Vit (tror jag att den heter). Vit laminatluckor med ekkant. Snygga, lätta att göra rent och svåra att fixa märken i för småttingar. Riktigt bra med andra ord.
Vårt nuvarande hus är förberett för bredband (i samband med fjärrvärme), fast vi har ADSL som vi bara kunde få via telia. TV har vi bara tre kanaler (tråkmånsar som vi är), men när vi flyttade in här fanns det massor via någon kabel. Samma kabel/dosa som nu gjort att vi inte behöver några boxar utan bara fortsatte att titta på tv som inget hänt i samband med digitalövergången.
Vi har släppt funkisdrömmen (eller drömmer gör vi nog fortfarande, men vi kommer inte att realisera den nu) utan tittar på A-hus Mölle. 1,5 plan med enplansvinkel, ca 170-180 kvm. Antingen med A-hus eller att Myresjö bygger det åt oss.
 
Mölle ser fint ut, gillar att trappen inte ligger precis innanför dörren.
Blev det för dyrt med funkis hus eller vad var det som gjorde att ni skippar det..?
Vi hoppas att vi ska ha råd att bygga ett Aria från Myresjö....

Vore skönt om man kan koppla in sig på något kabelnät så man slipper boxar till tv:n.

Har ni hört något om tomten, ska man betala handpenning (hur mycket?) när man bestämt sig?
 
Ingen bebis här än inte >:( Pust o stön!!!!
Har inte hört nåt om tomten än. På banken sa dom att man brukar få lägga 10% i handpenning på tomten. Tycker man borde få papper på tomten snart.
 
När jag mailade ansvarig på kommunen fick jag svaret att hans mål var kontrakt under april ... Betalning vid tllträde dvs tidigast i augusti.
Funkis och 1,5 plan tycks inte vara kompatibelt, åtminstone inte för många hustillverkare och de som finns är för dyra för oss. Ett alternativ hade kanske varit att bygga i ettplan, men vi vill gärna ha ytorna också och man får ju mer yta för mindre pengar om man bygger på höjden. Lite synd att vi inte får bygga i två plan.
Hoppas att bebben vill titta ut snart! Hur många dagar över tiden har du gått?
 
Det var beräknat till i lördags så det är ju bara 3 dagar över än så länge.
Gillade Mölle som ni tittat på. Har ni fått någon kalkyl på det. Jag är ju lite emot 1 1/2 plan, men just det där huset var ju inte så dumt. Inte så himla stort som jag tycker de flesta blir. Skulle ni ha vinkeln i sånt fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.