Som vi i så fall.
 
Vi är sugna på att bygga där, ska få papper hemskickat i dagarna om tomterna så får vi se. Verkar de bra?
vad ska ni bygga för hus?
 
Hej!

Vad kul att någon svarat! Det finns fina tomter vi tycker kanske att det bästa redan är tingade, men det är ju helt klart en smakstart. Helt klart tror jag att det kan bli ett fint område. Vi lutar åt ett 1 1/2 plans i funkisstil, kanske från GÖtenehus, men har inget bestämt. Vad vill ni bygga?
 
Vi har nu reserverat en tomt, Björnbäret 2. Kollar på 1 1/2-plans hus vi med men inte i funkis-stil. Har pratat lite med eksjöhus (kvadraten) och Vårgårdahus (Dungen2),... men inget bestämmt än. Är Götenehus bra?
Vilken tomt har ni?
 
Vad kul att det börjar komma in lite folk som ska bygga där. Vi har reserverat Hjortronet 2 och är väl mest inne på ett 1-planshus, men än är inte allt bestämt. Spännande o se vad andra väljer att bygga.
 
Hej!
Vi har Odonet 3. När jag söker här på forumet och nätet i övrigt hittar jag mest positivt om Götenehus. Det är lite svårt att känna någon som byggt med dem i Östergötland för det finns inte så många hus då de inte varit representerade här så länge. Nu har de ju både kontor i Linköping och Mjölby så de satsar nog hårt här. De bygger ju ett enplanshus på Parkvägen.
Kul att höra lite från sina framtida grannar och visst ska det bli spännande att se hur området växer till. Har ni barn? Vi har 3 barn.
 
Nilha!
Jag gick upp och kollade planen och såg då att vi ju kommer att bo mittemot varandra.
Kul och spännande!
 
Kul att det händer lite i tråden  :)

Vi har två barn (snart 3), en pojke på 11 år och en (vild) pojke på 20 månader. Väntar tillökning i slutet på maj.
Hur gamla är era barn?

Bor ni i Mantorp nu? Vi gör inte det så det blir helt nytt för oss. Hoppas allt blir klart och vi hittar vad vi vill ha så kanske man sitter i nytt hus och firar nyår  :D

Nu kollar vi in LB-hus också, Ugglan 117....

Har ni tänkt något på om ni ska koppla in fjärrvärme?
 
Halloj!

Vi har två pojkar och en flicka. Vår tjej är mellanbarnet och fyllde 3 i december. Äldsta killen fyller 6 i juni och den yngste föddes i slutet av januari. Ja vi bor i Mantorp nu och har så gjort i lite drygt 5 år, men vårt nuvarande hus är lite litet för 3 barn tycker vi.
Ja vi har fjärrvärme nu och tycker att det är bra så det räknar vi med att satsa på även till det nya huset. Vi vill gärna bygga med totalentreprenad så då är ju LB ett alternativ, men jag vill ha öppet mellan kök och vardagsrum och det erbjuds ju inte i Ugglorna (vill gärna ha ett nyfunkishus oxå).
 
Hjortronet 2: Är det möjligtvis så att min man är jobbarkompis med din..?

elias7: Kul då blir våra yngsta samma årskull. Vet du hur dagis och skolorna är i Mantorp? Får de gå på Vetaskolan?
Har ni kollat Lb-hus hus Falken? Vi skulle också gärna ha öppet mellan v-rum o kök, finns några planlösningar som Älvsbyhus och Hjältevadshus har som vi tycker om...MEN vi vill  inte ha krypgrund utan platta på mark... Svårt att välja tycker vi.
 
Nihla: Jodå. Det är nog så att våra män är jobbarkompisar. Det är kul att höra lite om hur andra tänker och så. Vi ska nog iallafall inte ha fjärrvärme. Man blir ju liksom låst. Vi är ju inne på ett 1-planshus och har kollat med Lb-hus, Eksjöhus, Myresjöhus, Sävsjöhus och A-hus, och på onsdag ska vi till Vårgårdahus. Finns ju lite att titta på innan man tar "beslutet".
 
Nihla: Jättekul med jämngamla barn! Jag talade med rektorn på Veta häromdagen och han lovade att vår son ska få börja där redan till hösten. Eftersom vi redan bor i byn känns det lika bra att han börjar och kan fortsätta på samma skolan (han börjar förskoleklass i höst). Jag är lärare och har tidigare jobbat på Veta skola som jag (dock lite subjektivt kanske) tycker är en mycket trevlig skola. Barnen har gått på dagis (Vasa) i flera år och vi är huvudsakligen nöjda. Sedan finns det ju flera andra dagis också, men Vasa kommer att vara det närmaste.
Jo, vi har kollat Falken och tycker att det är ett fint hus, men dyrt och kräver dessutom puts tycker jag, vilket ju gör att priset blir än högre. VI är sugna på Saltö, från Götenehus, som blir fint även med trä.
Hjortronet: Hur ska ni värma huset? Visst blir man låst med fjärrvärme och det känns inte bra, men det funkar och är enkelt vilket tilltalar oss.
 
Hjortronet 2: Vi skulle också gärna bygga 1-plan men det blir så mycket dyrare när man vill ha platta på mark... så det får bli 1 1/2-plan istället.

elias7: hur ligger Götenehus i pris? Har kollat Vetaskolans hemsida och den ser mysig ut.
 
Vi har väl inte bestämt vad vi ska ha för uppvärmning än. Lutar väl åt luftvärmepump. Vi har ju inte tänkt att bygga så stort så då blir inte driften så hög.
Då ni ska ha 1 1/2 planshus, har ni då tänkt att inreda ö-våningen eller inte.
Kul förresten med jämngamla barn allihopa. Vi har ju en kille på 21 månader och en i magen som väntar på att komma ut när som helst.
 
Nilha: Tror att GÖtenehus anses relativt dyra. Å andra sidan har de inga billigare serier (typ Ugglan och Egna hem) så det är kanske svårt att jämföra. Det pris vi fått på Saltö ligger ca 100 000 mer än Villa Växa (med inredd övervåning) och 100 000 mindre än Harmoni från Myresjö.
Hjortronet: Undrar om det var er vi såg på Myresjö för ett par veckor sedan. Det var i alla fall någon med mage som skulle bygga 1-planshus i Mantorp (skvallrande försäljare). Vad menar du med litet? Vi ska helt klart ha inredd övervåning för vitsen med flytten är i första hand just mer yta än vi nu har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.