O
T tgr_se skrev:
Jag har nu lagat dödshandsken från sågen jag postade tidigare i tråden!
Bra att du lagade handsken :)
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Från en restaurang (vad annars) i Kvastastan. God mat!
 
  • Eluttag med löst hängande kabel och adapter i en restaurang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Dragavlastning behövs ju bara om man har tänk dra ur kontakten - Det hörs ju på namnet.
Eftersom man har satt en brytare där så behöver man aldrig dra ur den. (y)
 
  • Gilla
TowaTei och 5 till
  • Laddar…
Stickan56
Jag har köpt ett hus. Enligt förre ägaren har en elektriker utfört installationen.
Huset har direktverkande el. Kommentarer till bilderna tack.

Dosa för radiator som har skyddsjord.
Installation från 70-talet.

Öppen eldosa med synliga kopplingar för radiator, vit bakgrund, installation från 70-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uttag för övrigt som saknar skyddsjord.
Installation från 70-talet.

Väggmonterad dosa för radiator med vred och strömbrytare bredvid ett äldre vägguttag utan skyddsjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kompletterande uttag år okänt, troligen samma elektriker.

Två vita vägguttag från 70-talet, ett med och ett utan skyddsjord, en plugg i det första.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MVH Stickan
 
Mikael_L
Dosan för fast inkopplad radiator antar jag är för en 400V radiator. Isåfall är det inte så märkvärdigt att det är två vita (som faser). Lite trist bara, inget direkt formellt fel.

Är det däremot en 230V radiator så kan jag tycka att det skulle vara passande med blå som nolla. Är det en gammal installation så var det dock inte så hårt reglerat på den tiden.

Det kompletterande uttaget är däremot tokfel. Det är absolut ej tillåtet att sätta en jordat där, utan att jorda övriga uttag i rummet, även i takdosan.
Sen ser klamringen bedrövlig ut, ser ut som någon som inte har erfarenhet av det, dvs relativt troligt hempul.
Och kabeln verkar mjuk. Är det en RKK tro?, dvs anslutningssladd. RKK får inte användas där, och isåfall ännu ett skäl till att det blev fult och att misstänka hempul, då elektriker ofta inte ens har RKK liggandes i bilen.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen ser klamringen bedrövlig ut
Jag ser bara en klammer.
Vad menar du är bedrövligt?
 
Stickan56
Ja, det är 400V på radiatorerna. Precis som det extra uttaget är det väl lika fel att ha en jordad radiator tillsammans med ett ojordat uttag bredvid. När det gäller det extra uttaget så är det definitivt inte gjort av förre ägaren. Jag skall kolla kabeln närmare vid tillfälle.
Min plan är att standarden på anläggningen skall höjas till "jordat överallt".

MVH Stickan
 
Mikael_L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag ser bara en klammer.
Vad menar du är bedrövligt?
Det är på fel ställe
 
Man använder inte Clips i bostadsrum utom som nödlösning för det blir så fult, jag har svårt att förstå varför en yrkesman skulle "clipsa" då han säkert har med sig lämpligare klammer. Däremot är det vanligt att hempulare använder Clips då dom saknar dom verktyg som dom mer passande klammer kräver.
 
Mikael_L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag ser bara en klammer.
Vad menar du är bedrövligt?
Ja det saknas ett klammer i bilden, det som sitter där sitter på fel ställe.
Böjen är ful, kabeln ligger inte rakt och mot listen ordentligt
Det har använts fula klammer.

Det finns elektriker som faktiskt inte har bättre känsla och yrkesstolthet än såhär, men de är dock ganska ovanligt förekommande. Jag misstänker främst hempul.
Och är det RKK-kabel är det nästan 100% garanti för hempul. Tyvärr, det är bara så.
Det är en av fördelarna med detta forum, hempularna får en rimlig chans att bli bättre, om man använder sig av eldelen här och tar till sig av det som skrivs.

Läs Patriks klammringsskola:
https://www.byggahus.se/forum/threads/pirrande-kulo.185362/page-3#post-1436011
 
  • Gilla
LJC och 2 till
  • Laddar…
Yrkeselektriker klamrar lite hur som helst är min erfarenhet. Värsta exemplet i mitt hus är väl han som klamrade kabeln med buntband runt vattenledningen, för att han tyckte det blev så trångt att komma åt att klamra den på väggen bakom, där jag sa att jag ville ha den...

Jag har bytt elektriker sedan dess, kan väl tilläggas.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Mikael_L
Vi hade en som inte hade den rätta känslan, inget han gjorde blev bra. Han fick lämna firman under prövotiden. Om firman vill bibehålla något rykte kan man inte lämna alltför fula jobb efter sig.

Det konstiga med denna filuren var att han både hade lång erfarenhet och t.o.m egen behörighet, men klarade ändå inte att få upp kablar, uttag och lådor rakt. Absolut 100% utan känsla för estetik.
Jag har ibland undrat om han bara gått på valv* på nybyggen hela sitt arbetsliv, eller nåt...

* "gå på valv" = dra rör och dosor som ska gjutas in i betongväggar och bjälklag på nybyggen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är en av fördelarna med detta forum, hempularna får en rimlig chans att bli bättre, om man använder sig av eldelen här och tar till sig av det som skrivs.

Läs Patriks klammringsskola:
[länk]
Indeed! Älskar klamringsskolan!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Stickan56
Nu handlade mitt inlägg om säkerhet och INTE om ett klammer som sitter någon centimeter "fel".

MVH Stickan56
 
Och sitter klammer "fel" och jobbet ser taffligt ut, kan man misstänka att någon som inte har kunskapen har utfört jobbet, är det så kan man ju även bli lite misstänksam på hur det är med säkerheten. Säkerhet och utförande brukar liksom "följas åt".
Ps
Visst är det tråkigt att man inte får välja vad deltagarna skriver, men det är nått du får lära dig att stå ut med på ett forum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.