Rivit upp golv ner till golvspånskivorna i köket för att lägga om dom då de var olimmade av tidigare byggare... = knarrade satan! Kostade 200 kr I lim i smått att lägga om. Tog 2 dagar till helt återställt. Inkl lister o smygar. Fick spackla bort lite ojämnheter också. Nöjd med allt :)
 
  • Ett köksgolv rivet ner till golvspånskivor och isolering syns, redo för ombyggnad och förbättringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upprivna golvspånskivor med synliga träbjälkar i ett renoveringsprojekt i köket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upprivet köksgolv med synliga golvspånskivor och limrester som förberedelse för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyomlagt och limmat parkettgolv i kök med dammsugare, köksskåp och altandörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
S shomakie skrev:
Drog på lite färg innan jobbet idag. Satan vilken skillnad mot gamla färgen...
Det ser jättebra ut!
Är det S2500-N eller ytterligare lite mörkare (troligast)?
 
Krilleman
På mitt eget hus har det blivit en förgrening i metall då varianten från Biltema gav upp. Man tager vad man haver sa Kajsa Varg. Jag hade inget passande med lekande mutter uppåt så det fick bli en WC-ventil!
Y-röret (cjen tryckluft) köptes för dyra pengar (111:- ) resten fanns i lådorna i pannrummet. (y)

Metallförgrening med WC-ventil och tryckluftsrör används som en improviserad lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har jag varit ute och jobbat en del gratis till släkten. Det syns på ölen, men sen när har det blivit godtycklig betalning :rofl:

Två hål i en mexitegelvägg modifierade med skruvmejsel och hammare för att passa installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metalldel monterad på fasad med två ingångar och en utgång för rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallförgrening och WC-ventil på mexitegelvägg med ölburk för att illustrera storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gissar att @mexitegel snyftar en tår ur ögat nu... Observera hur fint jag slätat till mexiteglet med skruvmejsel och hammare så utkastaren får plats slätt på fasaden! :cool: "Det är ju semester"
 
  • Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
Förutom mexitegel är jag svag för snygga installationer - det blev ju hur snyggt som helst det där (y) :)

Intressant dock att teglet inte verkar vara fogat mellan stenarna i skiften?
 
Krilleman
Helt korrekt. Inget bruk på kortsidan av stenarna.
 
Kan tillägga en sak till som gjordes häromdagen. Bytte ut entreplattan som hade fel lutning och var för platt. Så vid regn + vind så rann det in mot fasaden men även stannade kvar länge som en "pöl".

Slägga, slaggborr osv tog bort gamla armerade plattan... puh!

Sen gjorde jag min första stenläggning och är mer än nöjd, även fast den inte lutar riktigt rätt men inget regn kan rinna mot huset utan det kommer gå ut på sidorna eller ner i fogarna.

Notering: la armerad betong längst in då där bara är isodrän + plastskydd där. Verkar hålla.
Betongade även runt om för att hålla in alla kantstenar. Tror proffsen går så :D

Kostade 650 kr totalt. :)
 
  • Ny stenläggning vid entrén till ett vitmålat hus, med lutning bort från fasaden för att förhindra vattensamling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybeslagtagen entréplatta med stenläggning nära en husfasad, armerad betong synlig, renoveringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygjuten armerad betongplatta längs husvägg för att förhindra regnvatten från att rinna mot fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på nyligen avlägsnad entreplatta med verktyg som slägga och borrmaskin på en grusyta nära husfasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
D09 och 6 till
  • Laddar…
D09
Försöker komma lite närmare fiber :)
 
  • Gul grävmaskin gräver en lång dike i en trädgård för fiberkabelinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
S
S Skooda skrev:
Plockat undan i garaget, för att färdigställa den sista väggen.
Då är väggen skodd med osb, nu börjar det roliga och annorlunda

Edit: kanske inte annorlunda för alla men för mig iallafall:)
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Äntligen kommit igång med carporten. Väntar nu på perforerad plåt från Borga till kortsidan.
 
  • Kollage av fyra bilder som visar olika stadier av konstruktionen av en träcarport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Har pysslat vidare med det eviga altanräcket de senaste dagarna. Oljat, grundat och färdigmålat fyra sektioner av nio. :oops:
Idag har jag spacklat och slipat stolparna (stått tre år, spruckna och risiga) nu ska de bara kapas till rätt höjd, fräsas spår, lockas och målas.
Köpte en fräs när vi flyttade till hus 2010, ännu ej packat upp den ur lådan. Trodde jag skulle fräsa 24/7 när man bodde i gammalt hus, profiler överallt ju! :p

Nåväl, nu är det iaf dags för premiären. Har aldrig fräst förr så behöver lite tips. Ska fräsa två horisontella V-spår på övre delen av varje stolpe. Spelar det någon roll vilket håll jag för fräsen? Det är alltså inte kantfräsning utan spår tvärs över stolpen (stolparna är monterade) en bit ned.
Tacksam för tips!

/Magnus
 
Då garagetaket är isolerat och glesen är på plats kunde jag dra om elen som gått temporärt lite hur som vilket bland annat innebar att jag kunde korta ner matningen till Friggan med ett par meter. Efter inkoppling funkade inte cirkulationspumpen till poolen längre ... felsökning, tappad en fas? Ngt annat jag missat?

Efter mycket huvudkli då allting var korrekt visade det sig att kopplingsuret som styr pumpen hade lämnat in så det blev ett byte av den och allting var normalt igen.

Sen blev det ett väl rågat lass på släpet till tippen.
 
Nybyggd utedusch monterad på mörkt trästaket med gröna växter runtomkring i solnedgångsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggt utedusch i veckan, bara svinkallt vatten, men frun ville ha en. Dottern badade/duschade i en och en halv timme idag :)

Nu är det dags att byta 25 m staket!
 
  • Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
K
Lekt glasmästare, inte bara idag utan hela veckan!
Eftersom tryckkittet börjat säga upp sig så är det total makeover från trärent med urglasning. Passar i samma veva på att slänga in energiglas för att minska kallraset. Inget merarbete och överkomlig kostnad!

Utan speedheatern vore det omöjligt, fantastisk manick! Kittet går från diamanthårt till kall Bregott på 20 sekunder.
 
  • Nyinstallerade energiglas mot vägg med arbetsverktyg och handskar på golvet, renoveringsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverade fönsterramar utan glas på arbetsbänk, redo för insättning av energiglas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Speedheater med skrapa och svamp för att mjuka upp och ta bort gammalt fönsterkitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mangeroffe skrev:
Har pysslat vidare med det eviga altanräcket de senaste dagarna. Oljat, grundat och färdigmålat fyra sektioner av nio. :oops:
Idag har jag spacklat och slipat stolparna (stått tre år, spruckna och risiga) nu ska de bara kapas till rätt höjd, fräsas spår, lockas och målas.
Köpte en fräs när vi flyttade till hus 2010, ännu ej packat upp den ur lådan. Trodde jag skulle fräsa 24/7 när man bodde i gammalt hus, profiler överallt ju! :p

Nåväl, nu är det iaf dags för premiären. Har aldrig fräst förr så behöver lite tips. Ska fräsa två horisontella V-spår på övre delen av varje stolpe. Spelar det någon roll vilket håll jag för fräsen? Det är alltså inte kantfräsning utan spår tvärs över stolpen (stolparna är monterade) en bit ned.
Tacksam för tips!

/Magnus
Så länge du fräser spår så spelar det ingen roll eftersom fräsen då skär bort material på "två" sidor. Däremot om du fräser kanter så kommer fräsen att vilja vandra iväg om du fräser åt fel håll vilket kan ge otäcka kast.
 
  • Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
iSnobben iSnobben skrev:
Så länge du fräser spår så spelar det ingen roll eftersom fräsen då skär bort material på "två" sidor. Däremot om du fräser kanter så kommer fräsen att vilja vandra iväg om du fräser åt fel håll vilket kan ge otäcka kast.
Tack iSnobben!
Tänkte i samma banor, men känns bra att få det bekräftat. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.