H
D Daniel 109 skrev:
Nej. Där är du ute och cyklar.
Nej, jag har rätt.
varför uppstår problem när man tilläggsisolerar äldre hus då?
enligt dig så skulle alla äldre hus utan ångspärr mögla ju?

du får nog förklara dig lite mer ingående och gärna vem du är också för att skapa lite kredibilitet
 
Nej det kommer de inte. Så länge väggen är hyfsat tät och det är undertryck i huset så kommer det inte ut så mycket fukt i väggen att det blir kondens i väggen.
 
H
va, nu börjar du ju skriv om andra saker.

jag skrev att daggpunkten hamnar utanför väggen i äldre hus och då minskar risken för kondens men när man tilläggsisolerar så flyttas daggpunkten in i väggen och då krävs en plast för att inte inomhusfukt ska kondensera i väggen.

du svara de "Nej där är du ute och cyklar"

kom du på att jag har rätt eller varför börjar du skriva om andra saker?

följande är taget ur en rapport från Ingemar Samuelsson forskare inom fukt
säger ju ganska exakt det jag sa som du sa var felaktigt, eller har han med fel?

"Förr var t.ex. husen sämre isolerade men det gjorde att byggnadsdelarna ofta höll en högre temperatur och var då väggen inte helt tät hamnade daggpunkten ändå oftast utanför väggen. Numera är isoleringen tjockare, vilket är energimässigt bra, men då hamnar ofta daggpunkten inne i väggen. Är då väggen inte tillräckligt tät mot fukttransport, eller tätskiktet placerat för långt ut, finns risk för en fuktutfällning i väggen med en fuktskada som följd"
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
H
D Daniel 109 skrev:
Nej det kommer de inte. Så länge väggen är hyfsat tät och det är undertryck i huset så kommer det inte ut så mycket fukt i väggen att det blir kondens i väggen.
hur menar du tät?, äldre hus har ju ingen fuktspärr oftast.
japp men undertryck häller bara mot vissa fukttransporter och inte alls mot andra så fukt kommer transporteras ut i väggen i vilket fall som helst
 
L
Det finns två kurvor att ta hänsyn till när det gäller daggpunkt , den ena är temp den andra ångtryck , dessa två får aldrig mötas i väggen , då utfaller en daggpunkt med fukt som följd
i väggen , denna punkt hamnar på olika ställen i förhållande till isoleringens tjocklek , ångtrycket
är beroende av det tryck som blir av temperaturen som finns i huset , undertryck ånga går in , på vintern är det alltid ett övertryck p.g.a. att huset värms upp , nu är det så att i nya hus som ska vara som en termos funkar det inte att räkna så , dom ska ha en mekanisk ventilation , gamla hus har till stor del självdrag , så det går inte att jämföra då och nu , det blir som att tala om päron och äpplen
 
Tack alla ni som engagerar er och kul att det blir lite diskussion. Jag har lyckats övertyga mig själv att det sannolikt inte är någon risk av tilläggsisolera lite lagom med mineralull. För att kunna sova ännu godare på nätterna tänker jag troligtvis ändå köra på träfiberisolering som jag lyckats hitta på en av de stora byggvaruhusen. Visserligen är det betydligt dyrare jämfört med mineralull men snäppet billigare än linisolering.
 
Hul: Med hyfsat tät menar jag då pass att man kan hålla ett märkbart undertryck i huset.

Jag vet vad jag pratar om. Vad pratar du om? Vilken daggpunkt är det du snackar om?

Temperaturen där inomhus fukten konsenserar kommer alltid att finnas i väggen. Man måste på något vis se till att fukten i väggen är lägre än än inne. För att uppnå det så är det flera saker som samverkar.
 
  • Gilla
Oll390
  • Laddar…
H
D Daniel 109 skrev:
Hul: Med hyfsat tät menar jag då pass att man kan hålla ett märkbart undertryck i huset.

Jag vet vad jag pratar om. Vad pratar du om? Vilken daggpunkt är det du snackar om?

Temperaturen där inomhus fukten konsenserar kommer alltid att finnas i väggen. Man måste på något vis se till att fukten i väggen är lägre än än inne. För att uppnå det så är det flera saker som samverkar.
De du säger visar ju bara på hur lite du kan om detta ämne.

daggpunkten behöver självklart inte vara i väggen den kan lika väl vara utan för väggen och är så ofta för gamla hus, dock flyttas den ofta in i väggen när man tilläggsisolerar. Detta är grundläggande fakta så vet du inte detta så är de ganska svårt för dig. Men googla bara på de så får du se att jag har rätt.

Att man ska se till att fukten är lägre än inomhus så är allt löst är självklart fel.
kondensation beror inte på detta man kan förhindra ev. kondensation i väggen på flera sätt.
ett effektivit är att montera en diffspärr då spelar temperatur och RF i väggen mindre roll.
Man kan reglera temperaturen eller RF.

Om man fäller din teori så räcker de att ha lägre fukthalt i väggen än inomhus för att vara på den säkra sidan, det stämmer självklart inte.
Du kan ha super torrt i väggen och jätte fuktigt inomhus och ändå få fuktproblem i väggen.
likaväl kan du ha relativt torrt inomhus och torrt i väggen och ändå få fuktproblem i väggen.
 
L
NU ska vi inte säga BU eller BÄ till varandra i en eller annan form, utan se det från den faktiska sidan naturlagarna
En daggpunkt skapas av att ångtrycket genom väggen ska passera ett antal isoleringsskikt
var den hamnar är beroende av temperaturen i väggen , temperaturen avtar vartefter som den passerar olika isoleringsskikt och när dessa kurvor skär varandra så är det daggpunkten
det gäller då att o man ska vara observant på hur mycket som isoleras , för vid varje lager så flyttas daggpunkten , sätts då en ångspärr ( ska helst sida innanför tapeten , men i praktiken ingen bra ide , tapeten fastnar inte , ) så kommer ångtrycket att minska radikalt och förhindra
att den relativa fuktigheten vandrar in i väggen , som är ett av naturens fenomen
 
Måste du isolera? Jag kommer aldrig tilläggsisolera vårt hus från 1929. På sin höjd lite mer kutterspån på vinden.
 
L
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Måste du isolera? Jag kommer aldrig tilläggsisolera vårt hus från 1929. På sin höjd lite mer kutterspån på vinden.
Ja du har ett äldre hus och det är ingen termos , så det är lite otät här och där , det är detsamma som lite ventilation i väggar och tak :: ingen fukt
 
H hul skrev:
De du säger visar ju bara på hur lite du kan om detta ämne.

daggpunkten behöver självklart inte vara i väggen den kan lika väl vara utan för väggen och är så ofta för gamla hus, dock flyttas den ofta in i väggen när man tilläggsisolerar. Detta är grundläggande fakta så vet du inte detta så är de ganska svårt för dig. Men googla bara på de så får du se att jag har rätt.

Att man ska se till att fukten är lägre än inomhus så är allt löst är självklart fel.
kondensation beror inte på detta man kan förhindra ev. kondensation i väggen på flera sätt.
ett effektivit är att montera en diffspärr då spelar temperatur och RF i väggen mindre roll.
Man kan reglera temperaturen eller RF.

Om man fäller din teori så räcker de att ha lägre fukthalt i väggen än inomhus för att vara på den säkra sidan, det stämmer självklart inte.
Du kan ha super torrt i väggen och jätte fuktigt inomhus och ändå få fuktproblem i väggen.
likaväl kan du ha relativt torrt inomhus och torrt i väggen och ändå få fuktproblem i väggen.
Jag har inte sagt att det räcker med att det är lägre fuktighet än inne. Det måste naturligtvis vara så pass torrt att fukten inte kondenserar vid den temperatur som råder där. I långa loppet behövs det dessutom lite marginal.

Förser man väggen med en diffusionsspärr så får man ingen kondensation i väggen. Är det det du menar med att kundensationspunkten hamnar på utsidan?

Är det torrt i väggen så får man inte fuktproblem där. Ett RF under 70% brukar vara en bra tumregel.

Om man tilläggsisolera utvändigt så kommer kondensationspunken att flyttas utåt. Men risken är att det blir kondens i den nya isoleringen. Att det blir i den gamlaväggen är inte sannolikt.
 
L
D Daniel 109 skrev:
Förser man väggen med en diffusionsspärr så får man ingen kondensation i väggen. Är det det du menar med att kundensationspunkten hamnar på utsidan?
Kärt barn har många namn , daggpunkt pratas det om i beräkning av denna , sedan att det finns flera namn spelar ingen roll bara vi vet vad det är :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.