Vad bra att jag gjorde mig förstådd. Jag tycker att du kan gå upp lite i tjocklek.
Om du är ovan med att måla MDF (är iof inte svårt) är det en bra ide att lämna in bitarna på lack. Jämför priser mellan olika lackfirnor och se om någon kan plocka in dina bitar i samband med något annat som ska lackas vitt.
 
När jag tänker på lack så tänker jag att man ser trät igenom, men det kanske inte är så? Jag vill att spalterna blir täckta av vit färg så att säga. Blir de det med lack? I så fall så gör jag gärna det!
 
Ja, lackering med täckande färg i vit kulör:)
 
En sista fråga. Kan jag stapla isoleringen på högkant på kortsidan? Om jag gör Gobos:arna precis lika breda som skivorna?

Finns det någon risk att de längst ner komprimeras? Facket närmast har två reglar som jag fäster spalterna i men resten av gobo:n så ligger de staplade från golv till tak.

Denna skivan kommer att användas:
http://www.rockwool.se/produkter/flexibatts-1/
3D-modell av en gobo med vertikalt staplade isoleringsskivor inuti en träram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går jättebra
 
Grymt!
 
Ok en till fråga. Farsan kommer snart och då skall vi köpa reglar och sånt.

Hörnen i den bakre väggen kommer att vara fasta. Tror du att det behövs två fack? Eller vad det nu heter. Ett fack närmast där jag fäster spalter och tyg och ett 36 cm bak där jag fäster hönsnät som hindrar isoleringen från att falla bakåt? Eller är det overkill? Går det att lösa på annat sätt?
3D-ritning av ett hörnrum med träreglar uppställda för att visa planerade fack för isolering och spaljé.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På det fasta sektionerna behövs ingen extra regling, så det räcker med ett fack. Du behöver inte vara orolig att isoleringen komprimeras av sin egentyngd.
 
Äntligen påbörjat! Detta blev sjukt robust, inte en chans att dessa välter som jag var rädd för. Stöter man till dom så rullar dom iväg bara. Hjulen hjälper till med det! Men de hade nog inte vält ändå.

Tack som tusan för all hjälp i denna tråden!!
Hemmagjorda trämöbler på hjul i en byggfas på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stadig träkonstruktion med hjul, del av pågående byggprojekt inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i blå tröja monterar ett robust möbelstomme med hjul på parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Robust hembyggt objekt på hjul som står på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Robust tom trähylla med kryssförband och hjul i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähyllor med hjul under konstruktion i ett rum, förstärkta med diagonala stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Robust hemmabyggd trähylla med hjul under uppbyggnad i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Biggie och 1 till
  • Laddar…
Om de bara ska flyttas fram och tillbaka i samma spår hela tiden hade jag nog valt fasta hjul istället för pivotvarianten, annars ser det mycket bra ut.

Edit: om man tittar efter ordentligt så ser man ju väldigt tydligt att ni använt fasta hjul på ett av paren (jag skyller på den tidiga timmen).
Fast jag skulle nog i alla fall testa om det fungerar bra med 4st fasta hjul.
 
Redigerat:
Tja! En fråga. Bägge dessa boxar (gobos) är inte raka. Vet inte vad som har hänt, om det var så från början eller om det har blivit så. Hur som helst, ställer jag dom bredvid varandra och trycker ihop dom så är de ihop i mitten men längst upp och längst ner så är det en glipa på 4-5mm. Är det något jag får leva med? Jag har försökt korrigera men det funkar inte. Har ändrat längden på de tvärliggande reglarna för att dra ihop dem på mitten men glipan är fortfarande där. Är det jag som är petig nu eller kommer det att synas? Eller får man leva med att det inte blir perfekt?
 
Det konstiga är att alla tvärgående reglar är ganska exakt lika långa +/- 3 mm typ. Det borde inte vara så här?
Går det att få en sådan här konstruktion helt perfekt eller får man vänta sig att trät rör på sig och att 5mm är ok? Det kan ju vara så också att vi har sågat lite snett osv och att det har byggt på.
 
Har du kryssmätt?
 
Ja vi kryssmätte när vi tillverkade dom. Men nu är de lite snea. På passet så är bubblan precis så att den nuddar strecket.

Men jag funderar på att göra om dom. Har en cirkelsåg nu så nu kan jag få exakta och helt raka kap. Innan körde vi med fogsvans.

Om jag sågar till alla reglar så att de är exakt lika långa på millimetern, då borde det bli rakt, eller vad tror ni? En annan tanke jag har är att de kanske var raka när de låg ner, men sen när vi reste dom upp så blev de skeva pga sin egen tyngd. Så om jag gör om de så kommer de bli likadana, dvs att de skevar lite när de står upp. Eller vad tror ni?

Har ni några tips? Om jag skall göra om dessa, är det något jag skall tänka på för att få de exakt raka med 90 graders hörn?
 
Väggstomme i trä med förkortad mittenregel, akustikduk och metalltvärslåar synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut. Och ja, jag har gjort mittenregeln kortare, det hjälpte inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.