Ny Vinkelhake.

Ny vinkelhake märkt med "Swedish Quality Steel" avsedd för att göra 45-gradiga mätningar på material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan någon försöka förklara för mig hur jag ska göra ett 45-gradigt sträck på en bräda, min hjärna fungerar inte riktigt märker jag. Finns det några specialare med den här vinkeln?

Mvh

Jonas
 
En enkel skiss (de röda linjerna är 45-gradersstrecken):


Vinkelhake mot träyta med röda 45-graders streck markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Tack!

Det var så jag trodde. Tänkte att jag missat något, för jag är inte riktigt nöjd med att det inte finns något anhåll för 45.

Mvh

Jonas
 
Håller med dig - det känns hyfsat omständligt.

En vanlig 45-gradersklack ger kanske inte samma precision (om man är noggrann), men för ändamålet känns det helt fel att behöva fippla med att få en vettig linjering. Vill man ha "superprecision" plocka man fram andra prylar... Kanske har de valt denna lösning för att skalan ner till foten skall bli så lång som möjligt?
 
En sådan kvinnoläkare har jag använt i snart 20 år. Se upp med att aluminium anhållet kan börja glappa. På min vinkelhake är det lite löst, vill man markera en 90 gradersvinkel så får man trycka till anhållet i botten. Annars blir det lite fel, kan bero på att den har åkt i golvet några gånger. Skulle kanske vara läge att införskaffa en ny vinkelhake......
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Kvinnoläkare? :)
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
X xdigger skrev:
Jag har idag köpt en spikpistol, en bra slangvinda med 30m slang som är roterar 360 grader. Insåg att min kompressor inte riktigt höll måttet(gick men inte perfekt) en toolman som jag köpte för 7-8 år sen för 700kr. ;) Hittade en kompressor med maxtryck 10 bar och med 50 liters tank på fultema! :)
Vilken slang blev det till vilket pris varifrån? Är i köptankar.
 
Inget inköp men jag fick ett presentkort av mina arbetskamrater när jag fyllde år för ett tag sedan. Av någon anledning så hade de fått för sig att jag köper något verktyg ibland. Summan räckte precis lagom till fyra nya enhandstvingar, Bessey EZS. En trevlig finess med dessa visade sig vara att det är väldigt enkelt att lossa den fasta klon så att man enkelt kan få dem igenom hålen på "MFT" arbetsbordet (man sätter alltså tillbaka klon på undersidan av bordet).
Fyra nya Bessey EZS enhandstvingar används på ett "MFT" arbetsbord med genomgående hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De har inte fått något eget hem ännu så för tillfället får de vara inneboende hos Festool tvingarna.
Välorganiserad verkstad med fyra nya Bessey EZS enhandstvingar hängande bredvid övriga verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Vilken slang blev det till vilket pris varifrån? Är i köptankar.
Aerfast 30m roterbar och 30m supersmidig slang!! :)
 
  • Aerfast slangvinda med 30 meter röd slang på svart roterbar ram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
nino nino skrev:
Kvinnoläkare? :)
Tror bestämt att Roli har rättstavning i telefon! ;)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
R roli skrev:
En sådan kvinnoläkare har jag använt i snart 20 år. Se upp med att aluminium anhållet kan börja glappa. På min vinkelhake är det lite löst, vill man markera en 90 gradersvinkel så får man trycka till anhållet i botten. Annars blir det lite fel, kan bero på att den har åkt i golvet några gånger. Skulle kanske vara läge att införskaffa en ny vinkelhake......
Har tappat mina också många gånger men det går att laga med en körnare och välriktat hammarslag.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Microkatten
Jac, vad skall jag äta för något för att få samma ordningssinne som du?

/en som klämt in sina långa tvingar mot väggen bakom toalettmöbeln från 30-talet med spegeln avtagen, medans de kortare tvingarna ligger under en söndrig ikea-byrå, lösa i samma byrås ena låda, på nämnda toalettmöbel och på MFT-bordet.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Jac, vad skall jag äta för något för att få samma ordningssinne som du?
Notera att bilderna visar betydligt mycket mer tak än bänkyta och det beror inte bara på att jag är en dålig fotograf (vilket iofs också är sant). Vi kan väl säga som så att kameravinkeln är vald med stor omsorg... ;)
 
X xdigger skrev:
Tror bestämt att Roli har rättstavning i telefon! ;)
När, det var inte telefonen som justerade denna gång utan paddan. Ibland är rättstavningsprogram inget att ha. "Kvinnoläkare" vad får dessa program sina utbytesorganisation ifrån? Om man skriver fel på vinkelhake så får man en kvinnoläkare istället.......... Ja, det kanske är ett bra byte....
 
  • Gilla
Toddbertuzzi och 1 till
  • Laddar…
S
Tack för tipset @Björn Melander

Grön pelarborrmaskin i en verkstad med betonggolv och vit garageport i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vanpire och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.