Har en Husqvarna 420 robotklippare. Har också en Worx. Där 420:an har stora problem, trånga områden t.ex. kan den hålla på och försöka komma ut i ett flera minuter. Sätter jag in min Worx på samma sträcka, klarar den samma problem på c:a. 15 sekunder och klipper minst lika bra. Mycket missnöjd med min 420 Aldrig fler Husqvarna om dem inte kan göra den mer intelligent!
 
Varför köpte du en Husqvarna om du är nöjd med din Worx?
 
Köpte först HQ! Den är verkligen ointelligent i jämförelsen med Worx. Klippresultatet med Worx är också minst lika bra. (Och tyst.)
 
Det har inte med intelligens att göra, bara två olika sätt att lösa ett problem på.
HQn klipper som bekant en bit förbi slingan, 10-15 cm är det väl, har det inte i huvudet just nu. Det gör att den ofta behöver backa istället för att bara studsa ut från slingan som worxen gör. Detta tar förstås mer tid och är ingen brist utan ett medvetet val, HQn rör sig också långsammare och mindre spattigt än worxen vilket enligt mig ger ett mer driftsäker beteende, dvs HQn hamnar i princip aldrig på fel sida slingan.
Men om tid är viktigt är worxen bra.
 
Menar du att Worxen hamnar fel på slingan? Har jag aldrig noterat. Har aldrig heller noterat något betr. driftsäkerheten. Även HQen klipper bra men tar l å n g tid för samma resultat som Worxen. En bra finess med Worxen är att den alltid kantklipper efter start. Dessutom: Worxen kostar mindre än hälften för samma resultat som med HQen. Kvalitet: Vet ej än, men efter ett års drift ingen skillnad.
 
Worxen kan ibland hamna utanför i kniviga situationer, inte sällan backar den själv ur och vet inte alltid att den är utanför. Händer förstås inte alla, läs worxtrådarna så beskrivs det nån gång ibland.
Även HQ "kantklipper" då den klipper förbi slingan och då även runt öar.
HQ är långsammare, inget snack om det, för de flesta spelar det ingen roll men som sagt om tiden är viktig, välj nåt annat. Om du är nöjd med worxen kör på den.
 
Ja det är nog rätt som du skriver. HQ kantklipper också, beroende på hur mycket man ställer in "klippa över slingan". Dock följer den inte hela slingan runt klippområdet i ett svep som Worxen gör. Men jag har kanske felinställt HQen? Hur som helst: Kvaliteten är ganska säkert bättre på HQen.
 
Detta är vad jag menar med att HQ är dum. När jag startar videon har den redan snurrat runt i mer än 1 minut. Worx kommer ur samma situation på under 15 sekunder. Har jag programmerat HQ fel?
 
Det där är enligt mig ingen "situation" som ska överkommas, gräset ska väl klippas i det området också.
Om worxen smiter därifrån direkt hur blir då gräset jämnt klippt?
 
  • Gilla
mg765 och 2 till
  • Laddar…
Hellre att den klipper lite för mycket i ett trångt utrymme än att det blir oklippt. Har man en sånt litet/trångt område som ligger lite avsidigt som gräsklipparen kanske inte hittar till allt för ofta så är det ju bra om det klipper lite mer när den är där och inte bara springer vidare till nästa ställe. Sen klipper den hela vägen ut till kanten samtidigt så du slipper separat kantklippning med allt för ofta fula spår runt tomten.
 
F
C Canutos skrev:
Detta är vad jag menar med att HQ är dum. När jag startar videon har den redan snurrat runt i mer än 1 minut. Worx kommer ur samma situation på under 15 sekunder. Har jag programmerat HQ fel?
Vänder den på slinga eller för att den kör på nåt? Men är du inte nöjd med din 420 så sälj den till mig. Jag står och velar mellan 315, 420 eller 430X.
 
Worxen kommer ju tillbaka och klipper jämt. HQ klipper ju så klart också men samma område klipps gång på gång när den "fastnar" vilket tar mycket längre tid och det blir inte ett dugg bättre klippt än med Worx.. Betr. kantklippningen fungerar den på samma sätt med den skillnaden att Worx klipper över kanten "en runda" när den först går ut efter laddning. Jag tycker att det blir väl så bra med Worx. Kantklippning med HQ innebär väl bara att den "klipper över" begränsningskabeln? Eller? Det gör ju Worx dessutom. Blir ibland lite mistor i kanten efter min HQ. Kvalitetsmässigt däremot är nog HQ (betydligt?) bättre.
 
F fsn skrev:
Vänder den på slinga eller för att den kör på nåt? Men är du inte nöjd med din 420 så sälj den till mig. Jag står och velar mellan 315, 420 eller 430X.
Den vänder på både slinga och "krock". 420 är kanske en bra kompromiss. GPS varianten vore nog bra! Jag är nöjd med min HQ men för priset är den helt klart överreklamerad.
 
Akta dig för Outlet 1. Har varit en tråd här med folk som haft mycket problem med både roboten och garantier.

Men varför ha så bråttom när det ändå är roboten som gör jobbet. Själva grejen med en Husqvarna är att man ställer ut den på våren när gräset börjar växa för att nästan glömma bort den tills det är dax att plocka in den. Min Husqvarna 310 har gått problem fritt utan driftsavbrott sen jag ställde ut den i April. Sen får den vara hur dum den vill men den sköter sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.