D
Biggie, menar du att en slang ska gå genom väggen till elskåpet, sen går det slangstumpar från hål till hål?
 
Installationen beror lite på vad du ska ha för grejer men du behöver ju en slang med matning, antingen från befintlig grupp(dosa i anläggningen) eller en ny grupp(säkring) i elcentralen. Denna slang bör nog släppas i ett utrymme där du kan placera drivdon(transformatorer).

Det beror på vilken transformator du ska använda hur du sen drar slang till armaturerna, men väljer du en transformator som klarar alla dina armaturer så räcker det att du drar slang fram till en armaturer och sen hoppar därifrån till nästa och sen nästa.
Beroende på armaturens krav så kan transformatorernas utbud variera. Det kan vara så att du behöver 3 transformatorer för att mata alla armaturer och då behöver du dela upp i 3 slingor, dvs att du har slang till 3 armaturer från punkten där du dragit fram matning till.

Och glöm inte slang till styrning, vet inte vad du hade tänkt dig, men ska du ha några tryckknappar eller skymningsrelä så måste det finnas slang fram till dessa också ifrån punkten du ha matning och dina drivdon.
 
Det går inte att förklara utan att man vet vad det är för spottar du ska ha. Det ska dras olika om det är konstantspänning eller konstantströms-spottar. Många markspottar kommer med färdiga med kabel och då håller inte klassningarna om man måste börja klippa och skarva om det pga att rören ligger fel. Jag tror du får vänta med att fylla om du inte får tag på elektrikern.

Sen rekomenderar jag att de styrs via ett skymningsrelä. Det är trevligt om sådan belysning sköter sig själv :)
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
D
har lagt slang mellan där spottarna ska vara nu iaf, så får vi se om det finns några spottar vi kan välja :) annars skippar vi dom :)
 
D
gräver ur för hand btw. har fått hem 96 kvm marksten. redan kört ca 20 lass till tippen, tror jag har 60 lass kvar.

gillar sånt här arbete dock :D det är rogivande på något sätt och man märker hur mycket starkare man blir dag för dag.
 
Hoppas ryggen håller , bjud in några överviktiga vänner ;)
 
D
konstigt nog blir ryggen bättre för mig. minns när jag handgrävde sist, hade haft problem med ryggen sen tidigare, förmodligen p.g.a. svaga mag och höftmuskler, men efter att ha grävt i en vecka blev jag bättre i ryggen. nu har jag inte haft problem sen innan dess och då hade jag haft ont i mer än ett år. :D

min bror och min syster har hjälpt till några timmar, men än så länge har jag grävt det mesta själv. barnen tycker det är kul med jordhögar och att få åka med till tippen är roligt tycker benjamin.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D
Lite mur på g.
Byggmaterial och barnvagn framför en halvfärdig stenmur längs en gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lewdis och 3 till
  • Laddar…
D
Tack för hjälp med elfrågor. Har nu lagt slang för 10 spotar. Bara lagt mellan hålen. Sen får vi dra fram matning där det passar. Ca 4 meter mellan. Ska ringa elektriketn o höra om det går att lösa.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
D
Idag föddes vårt tredje barn. :)
 
  • Gilla
boschkenta och 11 till
  • Laddar…
Då blir det 10 dagar med grävande nu då?
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Gratttttttttis :heart::coffee:(y):)
Hoppas allt gick bra och att alla mår bra!
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Men grattis! Och vilket sammanträffande, mitt tredje barn föddes idag :)
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
D
Tack så mycket alla. Det blir att ta det lugnt och vara med barnen när barnen är vakna. Ska köra på kvällarna när dom sover och när vi har hjälp med barnen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
simpa81 simpa81 skrev:
Men grattis! Och vilket sammanträffande, mitt tredje barn föddes idag :)
Är det du som är danpih's fru!?
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.