Då var äntligen det stora steget tagit. Förhoppningsvis inte ett misstag... Vi har blivit erbjudna en tomt i kommunala tomtkön som vi idag tackat ja till. Planen är att bygga ett hus på ca 250 kvm i två plan i egen regi.

Tomten är på 1 250 kvm och kostar 750 000:-. Då är tomten grovplanerad, men anslutningsavgifter (240 000:- VA, el, fiber) och planavgift tillkommer (65 000:). Tyvärr tillåter detaljplanen bara 200 kvm byggyta, plus 40 kvm komplementbyggnad. Vi vill helst bygga enplans, men vi känner att 200 kvm är i minsta laget om vi ändå ska bygga helt nytt och förmodligen bo där i många, många år framöver.

Rummen vi behöver:

Rymligt kök med plats för köksö och matplats
Stort vardagsrum
Matsal
Kontor/arbetsrum
Sovrum 1: Master bedroom
Sovrum 2: Barnens
Sovrum 3: Barnens
Sovrum 4: Gästrum
Lekrum för barnen
Allrum för hobby och liknande
Relaxavdelning med dusch, WC och bubbelbad

I övrigt en kombinerad tvättstuga/pannrum, och en walk in closet. Förutom relax vill vi ha en gäst-wc och dessutom ett badrum, som är utöver relaxen.

Just nu letar vi runt bland olika hustillverkare för att hitta inspiration och kanske en design/planlösning att jobba vidare med. Vi kommer dock bygga lösvirke och inte blanda in någon hustillverkare i processen. Huset ska vi låta en arkitekt rita åt oss, eventuellt en byggnadsingenjör som vi känner.

När det gäller byggprocessen så kommer vi leja bort markarbeten, platta och stomresning. Jag har absolut tänkt vara med och hjälpa till med stomresningen, men kommer se till att den görs av snickare med rätt kunskap. Jag själv är absolut ingen snickare, men händig och har gjort massor av renoveringar tidigare.

När stommen är på plats så ska jag ska stå för byggandet i så stor utsträckning som möjligt. Jag har en duktig kompis som just nu bygger sitt första lösvirkeshus och som kommer dra igång med sitt andra hus ungefär samtidigt som oss, så vi kommer kunna ta en hel del hjälp av varandra. Jag har förmånen att vara egen företagare och räknar med att kunna jobba i snitt 1 dag/vecka med företaget och lägga 4 dagar/vecka på huset. Målet är ca 40h/vecka med huset, inte speciellt mycket mer. Anledningen är att jag inte vill riskera relationen med min sambo. Jag har hört så många skräckexempel där omfattande renoveringar dödat relationer, vad ska då inte ett helt husbygge göra? Vi har dessutom två små barn (båda under tre år) som gör att jag tycker det är viktigt att kunna vara hemma kvällar och helger. Dock har jag bara två år på mig att slutföra bygget från det att jag fått tillträde till tomten, annars utgår vite från kommunen....

Varför bygga själv då? Jo, tanken är såklart att få ned byggkostnaden maximalt, utan att snåla. Huset ska ha hög standard, men genom att göra så mycket själva så räknar vi med att huset kommer bli betydligt billigare än att köpa nyckelfärdigt. Det vore ju onekligen trevligt att ha ett hus med rimliga lån och ett skapligt övervärde.

Tanken är att låta den här tråden bli någon form av dagbok att följa för den intresserade. Det verkar finnas väldigt många med bra idéer och kunskap på detta forum och jag är övertygad om att vi kan komma att få många fina tips och idéer härifrån. Skulle någon sitta på en skiss på fin planlösning på ett hus omkring 250 kvm så får ni gärna dela med er :)

Luftbild av en tomt markerad med röda linjer omgiven av grönområden och lite bebyggelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljerad karta över tomtindelning och markanvändning, med markerade områden för byggrätter och natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljerad tomtkarta med markerad tomt 1:22 omgiven av andra numrerade tomter i ett planerat bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Goelette och 3 till
  • Laddar…
Hur ska ni lyckas få bygglov för 250 BYA om DP enbart tillåter 200? Och hur tänker du om 200 är för litet för en 2-barnsfamilj? Om ni ska försöka hålla kostnaderna nere kanske det är läge att tänka om...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det gällde 250 i 2 plan, dvs BYA 125.
Det är väl inte jättestort. Efter 15 år så behöver man ju förråd på 100m2....
Ska bli intressant att följa....
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur ska ni lyckas få bygglov för 250 BYA om DP enbart tillåter 200? Och hur tänker du om 200 är för litet för en 2-barnsfamilj? Om ni ska försöka hålla kostnaderna nere kanske det är läge att tänka om...
Byggyta är maximalt 200 kvm men två plan tillåts så boytan får vara ända upp till 400 kvm.

Vi bor på 192 kvm idag och det räcker ju, men då vi vill ha extra utrymme när vi ändå bygger så känns 250 kvm ganska lagom. Vi vill hålla kostnaderna nere, men inte på bekostnad av storlek eller standard, utan det handlar mer om att försöka göra mycket själv och hitta prisvärda material/lösningar.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…

Bästa svaret

Att bygga i lösvirke tycker jag är helt rätt!

Efter att ha försökt med några (visserligen bra) hustillverkare, så verkade det enda vägen att gå när vi skulle bygga år 2010.
Och resultatet blev bra! Det gäller bara att välja rätt byggare, har vettiga specifikationer på vad man vill ha, och detaljerade ritningar.
Att sedan allt kanske inte blir perfekt får man leva med. Sånt är livet!

Men jag tycker också att man inte skall ta i för mycket. Vi, familj och barn, blir inte lyckligare för att det är stora ytor.
Lagom är bäst :)
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Ok, fattar. Vad är budget/maxkostnad?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, fattar. Vad är budget/maxkostnad?
Jag sitter och skissar på det för fullt. Det är jäkligt svårt tycker jag att få en bra uppskattning. Helst vill jag klara det runt 3,5 miljoner men känner nog att närmre 4 miljoner är mer rimligt. Jag har inte kommit nog långt i budgeteringen för att uppskatta priset tillräckligt väl.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, fattar. Vad är budget/maxkostnad?
Man får vända frågan till sig själv och sin familj: Hur mycket pengar har vi?

För tänk på att rätt snart kommer bankräntorna att stiga, fördubblas eller kanske till och med tredubblas.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Man får vända frågan till sig själv och sin familj: Hur mycket pengar har vi?

För tänk på att rätt snart kommer bankräntorna att stiga, fördubblas eller kanske till och med tredubblas.
Ja, räntan kommer inte vara något problem, men jag tror att väldigt många bortser från den. Den kommer ju tveklöst att stiga, även om det säkerligen sker sakta. Många lever i nuet, och kanske lever upp pengarna istället för att amortera extra när räntan är låg. Och även om bankerna säger sig ta höjd för högre räntor när de lånar ut så är ju frågan vad som sker den dag räntan är uppe i fem procent och priserna på marknaden är betydligt lägre än idag. Många kommer få det tufft.
 
Den bäst passande hustypen vi hittills hittat, som mer eller mindre uppfyller våra önskemål är Ekenäs från Myresjöhus.

Framförallt gillar jag att det är öppet hela vägen upp i entrépartiet, och jag gillar verkligen stilen exteriört. Vi behöver göra lite justeringar i planlösningen, bl.a. för relaxen, men i det stora hela känns det väldigt bra.

https://www.myresjohus.se/vara-hus/anpassa-ditt-hus/husideer/ekenas/


Ljusgult tvåvåningshus med Ekenäs stil, öppet entréparti och matchande fristående garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av Myresjöhus modellen Ekenäs med öppet entréparti och tydliga rum indelningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planlösning för Ekenäs husmodell med sovrum, allrum, badrum och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
250m2 inkl visst markarbete/trädgård och egen arbetsinsats bör ni klara på 4 Mkr.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
250m2 inkl visst markarbete/trädgård och egen arbetsinsats bör ni klara på 4 Mkr.
Tack för kommentaren. Det känns skönt att få bekräftat att jag åtminstone inte är ute och cyklar gällande budgeten.
 
Grattis till tomten!:)
Känner igen väntan, vi har fått lämna intresseanmälan på tomt nyligen.
Vår löst satta budget ligger på ca 4miljoner (150m2 nedanvåning, förberedd ovanvåning+50m2 garage) inkl moms.
Budgeten drar alltid iväg uppåt dock:rolleyes:


Är det en totalentreprenad som gäller eller en delad?
 
Hej, vi köpte vår tomt 2011 och byggde själva i lösvirke 230 kvm. Är snickare i grunden och gjorde allt själv på huset förutom taket (bandtäckning-plåtslagare) och en del rörmokeriarbeten och eljobben. Vår tomt kostade 500.000 inkl vatten via kommunen. Slutnota 3,4 milj på allt inkl 70 kvm varmgarage och tomt 1660 kvm med bla. 230 kvm marksten på uppfarten. Värderat för 2 år sedan till 6.0 milj. Så visst är det värt bygga själv. Lycka till !
 
  • Gilla
jonastroms och 2 till
  • Laddar…
Kul! Brukar springa och skida på edsgatan! Blir givet att följa denna tråd.

Vi (5 pers) bor på nästan 300 kvm inklusive garaget och som någon skrev så blir ju 100 kvm lite snabbt och lätt förråd :) så bra att tänka stort redan från start!

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.