Farsans HX installerad. Inser att han behöver bättre wi-fi. Unifi ap beställd.

Nörderi fortsätter.
 
  • Gilla
johan63
  • Laddar…
davidgp davidgp skrev:
Farsans HX installerad. Inser att han behöver bättre wi-fi. Unifi ap beställd.

Nörderi fortsätter.
Skulle jag me behöva... men hittar ingen AP som är bra... förslag ??
 
Efter installation av UniFi AC Lite har vi fin speed (25mbit/s på bredbandskollen på sämsta stället) i hela trädgården och bra access till klipparen var den befinner sig.
 
  • Gilla
Jan Nylund
  • Laddar…
davidgp davidgp skrev:
Efter installation av UniFi AC Lite har vi fin speed (25mbit/s på bredbandskollen på sämsta stället) i hela trädgården och bra access till klipparen var den befinner sig.
Hur stor gård? Har du AP:n på insidan eller utsidan? Jag kör 2st airport-extreme inomhus men har problem med räckvidd på utsidan, har funderat på ubiquiti men inte tagit steget över ännu (pga de har aningen sämre throughput)
 
Detta är hos farsan. Hans tomt är 650m2. Accesspunkten sitter i taket på övervåningen.

Jag har liknande tomt, men en AC Pro och envåningshus, så jag har täckning upp till farsan oxå ;) (Cirka 40 meter mellan våra hus).

Jag har haft senaste versionen av Airport Extreme, men det enda som är bättre med dem är pappers-specen och utseendet.
Reell prestanda går inte att jämföra. Allt är bättre med UniFi.
 
  • Gilla
miniGranis och 1 till
  • Laddar…
davidgp davidgp skrev:
Jag har haft senaste versionen av Airport Extreme, men det enda som är bättre med dem är pappers-specen och utseendet.
Reell prestanda går inte att jämföra. Allt är bättre med UniFi.
Jaså? Kan du testa en iperf mätning och se throughput? :) Enligt t.ex. smallnetbuilder kommer UniFi inte upp i samma throughput över wifi. Jag får nu en verklig througput på 800+ Mbit inne i huset. :)

Skärmdump av iperf-resultat som visar en throughput på 814 Mbit/s och 815 Mbit/s i en terminal.
 
Har aldrig gjort det, men ska prova när jag är hemma. Vad har du för klient (dator med 3x3 ac wifi)?

Vad jag menar, totalt sett med "allt är bättre med Unifi" är; INGET strul med mDNS/airplay/casting etc. Inga avbrutna filtransporter, inget elände med att behöva starta om accesspunkten etc etc etc, bättre upplevd prestanda med flera samtidiga klienter.

Jag har inte testat internt med iperf som sagt, men väl med flera "internetbaserade" typ bredbandskollen, speedtest m.fl. Där maxar jag alltid mina 250 med UniFi. Det gjorde jag inte en enda gång med AP Extreme. Och tro mig, jag ger mig inte i första taget, så jag försökte med "alla Googles tips" kring AP Extreme innan den såldes.
 
davidgp davidgp skrev:
Har aldrig gjort det, men ska prova när jag är hemma. Vad har du för klient (dator med 3x3 ac wifi)?

Vad jag menar, totalt sett med "allt är bättre med Unifi" är; INGET strul med mDNS/airplay/casting etc. Inga avbrutna filtransporter, inget elände med att behöva starta om accesspunkten etc etc etc, bättre upplevd prestanda med flera samtidiga klienter.

Jag har inte testat internt med iperf som sagt, men väl med flera "internetbaserade" typ bredbandskollen, speedtest m.fl. Där maxar jag alltid mina 250 med UniFi. Det gjorde jag inte en enda gång med AP Extreme. Och tro mig, jag ger mig inte i första taget, så jag försökte med "alla Googles tips" kring AP Extreme innan den såldes.
Den där mätningen är en MBP15 2015. Den andra burken ligger på ethernet. Jag använder redan idag en EdgeLite som brandvägg, och har inte haft ett enda problem alls med nya Airport Extreme (kör dem båda i AP läge och det fungerar prima). Enda problemet är nu räckvidden på utsidan av huset, samt att de inte längre stöder SNMP.. :D

Lägg gärna upp en mätning sen, jag kunde säkert byta dem mot 2st AC Pro istället och vara lika nöjd, gissar jag.
 
Don't fix what ain't broken, brukar jag säga. Sätt en unifi apa på utsidan å behåll dina på insidan.

Jag mäter ikväll.
 
  • Gilla
Jan Nylund
  • Laddar…
Jag har också en unifi lite ac hemma och räckvidden är otroligt bra.
Allt annat är bra med den också, inget strul eller omstart. Install and forget.
 
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
Hmm, iperf är ju intressant, för jag märker nu att mina switchar inte håller måttet. "Rakt ut på nätet" har jag inga problem att nå väl över 250mbit, men internt till sörvern, har jag tydligen max 90. Så nån switch ska få dö elektronikdöden med en etherkiller.

(men nu är vi VÄL ot ;) )
 
  • Gilla
Jan Nylund
  • Laddar…
davidgp davidgp skrev:
Hmm, iperf är ju intressant, för jag märker nu att mina switchar inte håller måttet. "Rakt ut på nätet" har jag inga problem att nå väl över 250mbit, men internt till sörvern, har jag tydligen max 90. Så nån switch ska få dö elektronikdöden med en etherkiller.

(men nu är vi VÄL ot ;) )
Eventuellt. Jag kan dock varmt rekommendera HP Procurve managed switchar om du vill nörda mera. (fast ubiquti är säkerligen helt okej, dock ännu dyrare)
 
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
J Jan Nylund skrev:
Eventuellt. Jag kan dock varmt rekommendera HP Procurve managed switchar om du vill nörda mera. (fast ubiquti är säkerligen helt okej, dock ännu dyrare)
Tack - får se om jag ids.
 
Tips till er som har Robonect i maskinerna. Fabian har nu släppt version 1.0 (Beta) med en hel del nya funktioner för oss Gardena ägare. tex - Automatic Passage Detection, Spiral cut och Extending angle.
 
  • Gilla
davidgp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.