P Pysslarn skrev:
Har köpt japanska brytbladsknivar av favoritfabrikatet NT Cutter, en arton och en nio mm.
Ser klart intressanta ut, tror jag har sett det fabrikatet nämnas förut. Vill du avslöja var man bäst införskaffar dessa?
 
Bäst kan jag inte lova men plockopack.se hade bägge varianterna i sitt sortiment vilket av någon anledning är ovanligt, så där beställde jag. Snabbt och enkelt, beställer man före kl 14 får man grejorna nästa dag om man inte bor extremt glesbygdsmässigt.

Men googla runt lite på märket, det finns ett antal/otal varianter på knivarna. De här var vad jag ville ha, passar kanske inte alla dock.

Ha det gott!
//Ronnie
 
Hämtade ut ett paket med en liten hyvel i. En Eskilstuna motsvarande en Stanley 102. Väldigt tillfredsställande att renovera, får se om denna går att använda sen. Spontant ser det ut att vara ett riktigt måndagsex.

Sorterade även igenom lite av verktygen efter farmor. Två höjdpunkter: en gigantisk yxa och en mindre skiftnyckel från Kamasa. Den senare är det mest oklara. Vad gjorde en Kamasa-nyckel hos farmor?!? Det kommer vi aldrig få veta.
En stor yxa och en liten skiftnyckel från Kamasa bredvid en liten hyvel på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag undrar mer över vad farmor gjorde med en gigantisk (!) yxa... :)

//Ronnie
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Kan försöka komma ihåg det, jag har renoverat en 71a och en 102a tidigare, plus en 3:a av oklart märke, och någon till. Ska se vad jag kan länka där redan nu.
 
P Pysslarn skrev:
Jag undrar mer över vad farmor gjorde med en gigantisk (!) yxa...
Tror nog iofs att det är farfar som köpt den. Även i radhus i Sollentuna behöver man ju hugga ved till den öppna spisen.
 
  • Gilla
Torpolle och 1 till
  • Laddar…
En Startrite såg.

Startrite vertikal bandsåg i verkstad, synlig märkning och sågbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 4 till
  • Laddar…
Fint köp, åtminstone utsidan, vet inte hur de är mekaniskt :) Den tar 30cm klingor?
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Just inventerat vidare bland verktygen från farmor. Guldkorn här är:
- en håltång som jag precis tänkt köpa
- näbbtång från E A Berg
- avbitare från E A Berg och Bahco
- polygrip från Gedore
Samling verktyg på ett träbord inklusive hammare, tänger och avbitare från E A Berg och Bahco.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Och en bacho haj! perfekt när du använt käftarna till att rund dra en mutter. Då är det bara att vända på den och polera den blank med hajkäften. Sen är det svetsen som måste fram för att få bort muttern :)
 
  • Gilla
Simon Swartling och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Fint köp, åtminstone utsidan, vet inte hur de är mekaniskt :) Den tar 30cm klingor?
Japp, det sitter en 300 mm klinga på. I mitt arbete att aluminiumsanera maskinparken dök den här fina sågen upp. Jag har för mig att det är samma maskin som Wadkins mindre modell. Mekaniskt mycket fin och den går väldigt bra. Spånupptagningen lämnar dock ett och annat på önskelistan.
 
Intressant, har annars bara sett namnet i samband med incas maskiner.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
En Startrite såg.
Grattis, såg annonsen o tänkte det var bra pris. Startrite har väldigt bra rykte i uk. Tror inte den delar design med wadkinsågen, kanske i vissa avseenden men det är inte samma såg med olika skyltar.
 
Tack!
Aha, då är det jag som blandat ihop det.
Jag har letat något liknande i ett år nästan och när det dykt upp något intressant har det varit i fel ände av landet för mig. Nu kanske jag kan trappa ned blocketsurfandet till bara 10 ggr / dag:D.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.