RilleRock
J jockelw skrev:
Du kan absolut koppla ett motorlås mot ett larm men det blir en taskig WAF på den lösningen om du inte tänker blanda in ett passagesystem i lösningen.
Hur menar du här?
Just motorlås brukar man lägga att följa läget på ett larmområde för att bli ett såkallat nattlås.
Dock har man nytta av passerfunktioner till daglåset som är tex ett vanligt elslutbleck där normalt sett passagen sker.
 
J jockelw skrev:
Assa 840/850 är ett motorlås, alltså ett lås med en motor som kör låsregeln in och ut.
Ett yaledoorman har nån variant med en fjäderbelastad hakregel som flyger ut med fjäderkraft och låses sedan genom att åsidosätta tryckets funktion mot hakregeln. Doorman är välldigt likt ett eltryckeslås som inte är en godkänd låsenhet men med några ändringar för att göra det säkrare och därmed få det godkänt mot sbsc.
Doorman låshus funkar enbart mot deras enhet på in och utsidan och saknar idag helt koppling mot larmfunktion bortsett från Verisure och Sektor. Alltså går det inte att koppla till spc.
Du kan absolut koppla ett motorlås mot ett larm men det blir en taskig WAF på den lösningen om du inte tänker blanda in ett passagesystem i lösningen.
Om du ändå är inne på motorlås spåret så ta en titt på safetronś motorlås. Bra priser.
Lycka till.
Jag antar att RCO NoKey Force fungerar på liknande sätt, fast med skillnaden att man själv kan välja vilket (godkända) standard låshus. Blir det en godkänd enhet då? Eftersom det är ju bara låshuset för Yale Doorman som är den godkända delen på SBSC.

Jag kan inte hitta några Safetron motorlås på SBSC, registrerat under annat företag eller?
 
RilleRock RilleRock skrev:
Hur menar du här?
Just motorlås brukar man lägga att följa läget på ett larmområde för att bli ett såkallat nattlås.
Dock har man nytta av passerfunktioner till daglåset som är tex ett vanligt elslutbleck där normalt sett passagen sker.
Du kan juh styra motorlåset med reläutgången som aktiveras när larmet är aktivt. Det blir alltså låst när du larmar på. Sen är du nog bättre på hur man kan få den funktionen att funka tillfredsrällande. Utgången bör juh inte bli aktiv förän utpasseringstiden passerat. Det som kan bli knivigt är juh hur du kommer in. Men där kan juh appen vara en bra ide alternativt ett vanligt kodlås på utsidan typ en k44 duo som endera kan låsa upp låset eller som man använder som förbikopplare till larmet.
Nu vet jag inte hur ni vill ha ert lås på huset, men själv så är min dörr olåst när jag är hemma och låst när jag är borta. Möjligtvis på natten man kan tänkas vilja ha låst då man är hemma. Men som jag skrev så blir det nog svårt att få detta till en perfekt lösning.
Ett motorlås som är redigt snabbt är ett assa 840c hi-o. Det låset använder vi på jobbet på en bakdörr både som nattlås och som dagpasserlås. Har funkat mycket bra hittils och är såpass snabbt att man inte irriterar sig. Dock kostar det på tok för mycket.
 
M McZ skrev:
Jag antar att RCO NoKey Force fungerar på liknande sätt, fast med skillnaden att man själv kan välja vilket (godkända) standard låshus. Blir det en godkänd enhet då? Eftersom det är ju bara låshuset för Yale Doorman som är den godkända delen på SBSC.

Jag kan inte hitta några Safetron motorlås på SBSC, registrerat under annat företag eller?
Ingen aning om dom är godkända på någe sätt i någon låsklass. Men dom räcker gott och väl i ett hus. Tycker du inte ska snöa in dig på larmklasser och låsklasser. Kommer bara bli dyrt. Och ditt larmsystem kommer aldrig bli klassat så länge du inte har en certifierad installatör som gör jobbet och skriver ut intyget.
Kolla på Safetron 5250.
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Hej, jag behöver en trådlös magnetkontakt till min entredörr som ska funka med SPC4320. Fick ett bra tips från min granne på en IMKW6-10 SPC. Nu undrar jag om det har kommit nya modeller (även från andra märke) som är lite mindre.
 
I Italiese skrev:
Hej, jag behöver en trådlös magnetkontakt till min entredörr som ska funka med SPC4320. Fick ett bra tips från min granne på en IMKW6-10 SPC. Nu undrar jag om det har kommit nya modeller (även från andra märke) som är lite mindre.
Vad jag vet så finns det bara den MK:n idag som är trådlös till SPC. Alla märken har skapat sitt egna "språk" som dom trådlösa enheterna pratar med, så det går inte mig veterligen att blanda märken när det gäller trådlösa komponenter.

För att svara på din fråga så kan du absolut köra med trådlösa komponenter till din central. Dock så måste du komplettera med en tråslös mottagare (SiWay enhet). Det finns några olika varianter. Tycker den som man monterar i centralenheter funkar bra (SPC W110).
 
Jag har redan mottagaren, det som jag behöver är magnetsensorn som ska sitta på dörren.
 
Hej, här kommer en kärt ämne igen - panelen har förlorat anslutningen till SPC Connect.
Jag har snart läst ut hela internet, i ett desperat försök att reda ut detta...

* Om jag anger www.spcconnect.com, https://www.spcconnect.com eller https://spcconnect.com som RCT så får jag "DNS IP adress Fel". Jag har provat med 8.8.8.8 samt min externa DNS.
* Byter jag ut RCT till 194.132.254.184 så blir det
29/06/17 23:39:28: TCP anslutning timeout
29/06/17 23:39:28: Pollsändningsförsök missyckat
29/06/17 23:39:28: FlexC anslutningsetablering FEL
29/06/17 23:39:18: TCP anslutning OK

Jag har även:
* Tagit bort panelen i SPC Connect.
* Provat KAT1-KAT6
* Återställt krypteringen i "ATP konfiguration - Avancerade inställningar"
* Uppgraderat till 3.7.1

Någon som vet vad hur man löser detta?
Mvh
 
Händer mig oxå lite då och då
 
RilleRock
O olaben skrev:
Hej, här kommer en kärt ämne igen - panelen har förlorat anslutningen till SPC Connect.
Jag har snart läst ut hela internet, i ett desperat försök att reda ut detta...

* Om jag anger www.spcconnect.com, [länk] eller [länk] som RCT så får jag "DNS IP adress Fel". Jag har provat med 8.8.8.8 samt min externa DNS.
* Byter jag ut RCT till 194.132.254.184 så blir det
29/06/17 23:39:28: TCP anslutning timeout
29/06/17 23:39:28: Pollsändningsförsök missyckat
29/06/17 23:39:28: FlexC anslutningsetablering FEL
29/06/17 23:39:18: TCP anslutning OK

Jag har även:
* Tagit bort panelen i SPC Connect.
* Provat KAT1-KAT6
* Återställt krypteringen i "ATP konfiguration - Avancerade inställningar"
* Uppgraderat till 3.7.1

Någon som vet vad hur man löser detta?
Mvh
Har du återställt krypteringen på spcconnect.com?
 
RilleRock RilleRock skrev:
Har du återställt krypteringen på spcconnect.com?
Jag har letat febrilt efter återställning men hittar inte det valet någonstans på spcconnect.com. Jag har raderat min panel där, så jag har ingen panel kopplad. Måste man ha ett företagskonto eller dyl eller är jag bara blind?
 
RilleRock
O olaben skrev:
Måste man ha ett företagskonto eller dyl eller är jag bara blind?
Yes tyvärr.
Skicka ditt connect id på pm så kan ja hjälpa dig om du vill.
 
M martthemart skrev:
OK
Det jag var tveksam till var om AWG26 räcker. Ledaren är väl bara 0,4 mm?
Räcker det för Xbuss? och räcker 0,8 mm för ström till utökningen med detektorer + manöverpanel?

MVH
Ingen som vet?
 
Efter rekommendationer i tråden tänker jag beställa ett gäng DP721 brandvarnare och koppla dem till SPC 4320 i en vanlig villa. Frågan är bara vilken variant man skall välja, och då tänker jag specifikt på varianterna med (RTA) eller utan (R/RT) automatisk återställning?

Spontant låter det praktiskt/användarvänligt med automatisk återställning. Jag antar att man då bekräftar brandlarmet med kod i MAP, och sedan tystnar larmet tills nästa tillkoppling. Om detektorn inte är triggad då är ”allt som vanligt” igen. Eller?

Utan automatisk återställning är jag med på hur det funkar rent inkopplingsmässigt, men jag antar att det innebär extra interaktion via MAP för att återställa? Nu hoppas jag att brandlarmet aldrig behöver lösa ut, men om det händer vill jag vara säker på att mindre teknikbevandrade familjemedlemmar kan hantera situationen. Ger MAP tillräcklig vägledning så att vem som helst kan fixa det utan att veta något om återställning?

Eller annorlunda uttryckt… vad är egentligen vinsten med manuell återställning i en vanlig villainstallation? Går man miste om något viktigt/vettigt om man kör på varianten med automatisk återställning (RTA)?
 
Hej, det verkar som att man inte kan automatisk deltillkoppla i SPC med hjälp av kalender. Varför det? Finns det nåt sätt att göra det så att man slipper aktivera skalskyddet manuellt varje kväll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.