Nu hittar man kabelbrott på slingan på under 5 minuter :)
 
  • Två elektroniska mätinstrument på gräs, använda för att lokalisera kabelbrott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ju et rejält avancerat instrumnet för att hitta slingavbrott.
Kollar lite på Ebay, det verkar ligga på ca. 1000 kr.
Har du så mycket felsökning på din(a) slingor?
 
E etompau skrev:
Det var ju et rejält avancerat instrumnet för att hitta slingavbrott.
Kollar lite på Ebay, det verkar ligga på ca. 1000 kr.
Har du så mycket felsökning på din(a) slingor?

Nä... Inte mina slingor
Men hjälper ett 30 tal villaägare med deras klippare varje vår när det är dags att köra igång deras maskiner. ;)
 
  • Gilla
Jan Nylund och 1 till
  • Laddar…
J Jan Nylund skrev:
Lite uppdatering. Nya delar har anlänt, inklusive nytt Robonect kort. Allt monterat, roboten fungerar som vanligt men jag lyckads inte nå zeroconf sidan i browsern. (min dator kan ansluta snällt till wifi nätverket den skapar). Testat med chrome/safari/firefox (på mac) men inget svar. Har johan kanske något tips? :)

Testa från en vanlig bärbar PC......
 
johan63 johan63 skrev:
Testa från en vanlig bärbar PC......
Efter många försök och massor av timeouts, så fungerade det till slut (med mac + firefox). Så nu verkar allt plötsligt vara korrekt. Återstår att dyka in i alla detaljer då :) Stort tack till alla här på forumet samt givetvis till Fabian som fixade allt snyggt trots att det blev en lite mer komplicerad historia än tänkt :)
 
  • Gilla
johan63
  • Laddar…
Hej,
Någon som vet och kan hjälpa till vad eventuellt fel kan vara... Har lagt om helt ny slinga på hela tomten och laddstationen lyser grönt med fast sken.

Bytt till helt nytt orginalbatteri idag, och satt på laddning, vad jag kan se fulladdat vid installation.

När jag trycker på START-knappen säger klipparen att jag ska stänga luckan, men inget händer? Den vill inte lämna laddstationen eller heller starta när man ställer den på gräsmattan och trycker START och stänger luckan.

Det är en Gardena R70, 2013 års modell. Inga firmware uppgraderingar eller dylik helt original.

Har tryckt in 7+9 (expertläge) på klipparen och testat motorerna. Den går finfint framåt vid test, även klipparen börjar snurra vid det testet.

Några tips någon?

Med vänlig hälsning, Johan
 
Brytaren till luckan? Klipparen kan inte får någon signal ifrån den och tror att luckan är öppen fortfarande.
 
Q quick skrev:
Brytaren till luckan? Klipparen kan inte får någon signal ifrån den och tror att luckan är öppen fortfarande.
Är det lätt åtgärdat på något sätt?
Var sitter brytaren?
Är den svår att komma åt?

Med vänlig hälsning, Johan
 
J JFK63 skrev:
Hej,
Någon som vet och kan hjälpa till vad eventuellt fel kan vara... Har lagt om helt ny slinga på hela tomten och laddstationen lyser grönt med fast sken.

Bytt till helt nytt orginalbatteri idag, och satt på laddning, vad jag kan se fulladdat vid installation.

När jag trycker på START-knappen säger klipparen att jag ska stänga luckan, men inget händer? Den vill inte lämna laddstationen eller heller starta när man ställer den på gräsmattan och trycker START och stänger luckan.

Det är en Gardena R70, 2013 års modell. Inga firmware uppgraderingar eller dylik helt original.

Har tryckt in 7+9 (expertläge) på klipparen och testat motorerna. Den går finfint framåt vid test, även klipparen börjar snurra vid det testet.

Några tips någon?

Med vänlig hälsning, Johan

Testa och byt plats på kablarna till slingan. Höger till vänster. ;)
En granne har haft samma problem, Jag bytte plats på kablarna, Och vips startade maskinen. :)
 
Har inte skruvat så mycket med dom små trehjuliga varianterna men vill minnas att den sitter inne i klipparen så lätt är den inte att komma åt. Men det går ju utlösa låsmekanismen till luckan utan att stänga den för att se vad som händer på displayen.
 
  • Gilla
Jan Nylund
  • Laddar…
Q quick skrev:
Har inte skruvat så mycket med dom små trehjuliga varianterna men vill minnas att den sitter inne i klipparen så lätt är den inte att komma åt. Men det går ju utlösa låsmekanismen till luckan utan att stänga den för att se vad som händer på displayen.
När jag ställer den utanför laddstationen och trycker START så det "Vänglien vänta. Uppstart pågår. Sedan kommer det "Ingen slingsignal". Men laddstationen lyser grönt.

Den spökar verkligen för mig...
 
J JFK63 skrev:
När jag ställer den utanför laddstationen och trycker START så det "Vänglien vänta. Uppstart pågår. Sedan kommer det "Ingen slingsignal". Men laddstationen lyser grönt.

Den spökar verkligen för mig...
Testade du johan's tips? Det verkar som att den står utanför slingan, och gissningsvis kan omkastade trådar orsaka detta.
 
  • Gilla
johan63
  • Laddar…
J Jan Nylund skrev:
Testade du johan's tips? Det verkar som att den står utanför slingan, och gissningsvis kan omkastade trådar orsaka detta.
Ja, testade precis skifta kablarna och samma bekymmer.

Finns det någon maxgräns på hur lång begränsningskablen får vara, utökade tomten ytterst lite förra året?
 
johan63 johan63 skrev:
Testa och byt plats på kablarna till slingan. Höger till vänster. ;)
En granne har haft samma problem, Jag bytte plats på kablarna, Och vips startade maskinen. :)
Jag testade skifta kablarna precis och det är samma bekymmer, märkligt.
Finns det någon maxgräns på hur lång begränsningskablen får vara, utökade tomten ytterst lite förra året?
 
Då funkar brytaren iallafall. Ställ klipparen i laddstationen och gör en ny slingsignal och se om det funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.