RilleRock RilleRock skrev:
Godkänd installatör som kopplar upp, testar av och förmedlar åtgärdslistan.
Den har koll på det som behövs.
Ytterligare en fråga angående detta, eftersom jag börjat kolla upp vad som gäller. Jag tycker det är väldigt bristfällig/otydlig information angående detta med krav på godkända installatörer m.m.

Hur/var kan jag hitta information om prylarna? Dom ska ju, vad jag förstått, också vara godkända/certifierade. Finns det undantag? ex. IP kamerorna som ansluts till larmet.

Jag har sökt på SBSC, men det är inte lätt att hitta rätt produkt eftersom det certifierade produkt ID är inte alltid tydligt när man ska beställa på en webshop eller liknande.

Jag kan inte hitta någon info ang. Vanderbilt HDv3007OS optiska rökdetektor som jag har med SiWAY modul.
 
M martthemart skrev:
Hej

Jag ska sätta upp ett utökningskort i rummet bredvid centralen.
Jag har cat5e awg26 i massor. Är denna tråd för klen att dra mellan central och utökningskort? kan jag ha den mellan utökningskort och manöverpanel (2 meter)?

Vilken kabel rekommenderas mellan psu och utökningskort om jag väljer detta alternativ...? Ska jag dra ett separat par för ström? Jag är osäker på vilka diametrar på paren för ström och x-bus som behövs.
Jag har använt en EKKX 4x2x0,5, nästan samma som cat5e kabel.
Nätverkskabeln antar jag har betydligt mycket mer/andra krav på sig för att fungera med nätverkstrafik, bör fungera utmärkt till larmprylarna.
 
RilleRock
M McZ skrev:
Ok, så dom behöver ha hit nån snubbe, då tar det lång tid och blir krångligt.. jag vill ha det inkopplat nu.

Sen när larmet väl är uppkopplat mot larmcentral, vad kan man göra efter det?
Vårat larm ska byggas ut med lite extra prylar senare, men vi ska snart bort på semester och det hade varit trevligt att ha det uppkopplat då.

Det är endast Rapid som har svarat på min fråga, så Nokas och några andra ligger efter på den punkten.

Hur kan jag testa mina brandvarnare?
och hur får jag tyst på dom igen vid falsklarm, typ steker för hårt. Kan man i förväg "tysta" ner larmet om man märker att det blir mycket matos när man steker?
Brandvarnare: HDv3007OS med SiWAY modul. Brandvarnarna lever ju sitt eget liv och bara skickar larm till SPC, kan man då få SPC att tillfälligt ignorera brandlarmet? Med ett enkelt sätt typ ett knapptryck eller liknande, typ mapping gate mot #1 eller så på panelen triggar igång ~30min paus på brandlarmet.
Man testar rökdetektorer med en speciell gas.

Ja man kan lägga rökdetektorerna i ett eget område som man frånkopplar som sedan automatiskt tillkopplar efter inställd tid gått ut.
Det gör man under området.
 
RilleRock
M martthemart skrev:
Hej

Jag ska sätta upp ett utökningskort i rummet bredvid centralen.
Jag har cat5e awg26 i massor. Är denna tråd för klen att dra mellan central och utökningskort? kan jag ha den mellan utökningskort och manöverpanel (2 meter)?

Vilken kabel rekommenderas mellan psu och utökningskort om jag väljer detta alternativ...? Ska jag dra ett separat par för ström? Jag är osäker på vilka diametrar på paren för ström och x-bus som behövs.
Cat kabeln fungerar utmärkt
1 par 12V
1 par 0V
1 par bus tur
1 par ev bus retur
 
RilleRock RilleRock skrev:
Man testar rökdetektorer med en speciell gas.

Ja man kan lägga rökdetektorerna i ett eget område som man frånkopplar som sedan automatiskt tillkopplar efter inställd tid gått ut.
Det gör man under området.
Ja, smart lösning.Jag har inte ens kollat något mer på "Område" funktionen sen jag bestämde att det räcker med ett område :)

Fler frågor:

När jag har flera områden, kommer det upp i panelen när jag stoppar dit tag/anger kod där jag kan/måste välja område? Kan man ha Larmområdet som default?

Kan jag ansluta en helt vanlig återfjädrande brytare till en ingång och låta den trigga "brandlarmspaus"?
 
En annan fråga angående lås för ytterdörr. Fungerar Kaba Mini Delta till SPC larm? Och/eller Rapid Exma?

Vad gäller för förrådsdörr? Går det bra med valfri billigt elsutsbleck där som jag styr med 12v via reläutgång från larmet? typ lås vid larmat och öppet övrig tid?
 
RilleRock
M McZ skrev:
Ytterligare en fråga angående detta, eftersom jag börjat kolla upp vad som gäller. Jag tycker det är väldigt bristfällig/otydlig information angående detta med krav på godkända installatörer m.m.

Hur/var kan jag hitta information om prylarna? Dom ska ju, vad jag förstått, också vara godkända/certifierade. Finns det undantag? ex. IP kamerorna som ansluts till larmet.

Jag har sökt på SBSC, men det är inte lätt att hitta rätt produkt eftersom det certifierade produkt ID är inte alltid tydligt när man ska beställa på en webshop eller liknande.

Jag kan inte hitta någon info ang. Vanderbilt HDv3007OS optiska rökdetektor som jag har med SiWAY modul.
För dig som privatperson utan krav på larmklass har du inga krav på dig att använda godkända produkter.

Den som gör kopplingen till larmcentralen skall vara polisgodkänd installatör vilket i praktiken inte betyder så mycket.
Sålänge man inte är straffad och har ekonomiska problem vid ansökningstillfället släpps man igenom.
Detta intyget används sedan för att få behörighet till respektive larmcentral man jobbar mot.

Håller med dig, deras sökfunktion har mer att önska.
 
RilleRock
M McZ skrev:
Ja, smart lösning.Jag har inte ens kollat något mer på "Område" funktionen sen jag bestämde att det räcker med ett område :)

Fler frågor:

När jag har flera områden, kommer det upp i panelen när jag stoppar dit tag/anger kod där jag kan/måste välja område? Kan man ha Larmområdet som default?

Kan jag ansluta en helt vanlig återfjädrande brytare till en ingång och låta den trigga "brandlarmspaus"?
Yes första frågan blir
Tillkoppling
Sedan, Alla områden eller pilar man ner och sedan kommer de en efter en på den plats de är skapade 1-4 om du har en 4320.

Sedan kan man begränsa vad varje användare skall se via den profil användaren är knuten till.
Om du har kids kanske inte de skall kunna se och manövrera brandområdet?

Nej de går inte i dagsläget iaf att frånkoppla ett helt område via en ingång.
Man kan förbikoppla sektioner via ingång men de följer ingången så då behöver du ha en timer där så frånkopplingen inte glöms bort.
Så enklast och bäst för tillfället blir att frånkoppla området via map eller app för att sedan återgå automatiskt efter inställd tid.
 
RilleRock RilleRock skrev:
För dig som privatperson utan krav på larmklass har du inga krav på dig att använda godkända produkter.

Den som gör kopplingen till larmcentralen skall vara polisgodkänd installatör vilket i praktiken inte betyder så mycket.
Sålänge man inte är straffad och har ekonomiska problem vid ansökningstillfället släpps man igenom.
Detta intyget används sedan för att få behörighet till respektive larmcentral man jobbar mot.

Håller med dig, deras sökfunktion har mer att önska.
Det låter bra, men nu råkar det vara så att mina Bosch Blueline & dom infällda MK-2400 samt icke infällda MK-4400 jag använder är godkända vad jag kan hitta på SBSC :)

Sedan har jag nu kollat på dörrlås och vad jag kan se så är det själva låshuset (för Yale Doorman) som är godkänt. Vilket teoretiskt betyder att det är fritt fram med kodlås så länge själva låshuset är godkänt. Som exempel RCO NoKey Force/Motor m.fl.
Men sen så kan ju försäkringsbolagen vara petiga ändå..

RilleRock RilleRock skrev:
Yes första frågan blir
Tillkoppling
Sedan, Alla områden eller pilar man ner och sedan kommer de en efter en på den plats de är skapade 1-4 om du har en 4320.

Sedan kan man begränsa vad varje användare skall se via den profil användaren är knuten till.
Om du har kids kanske inte de skall kunna se och manövrera brandområdet?

Nej de går inte i dagsläget iaf att frånkoppla ett helt område via en ingång.
Man kan förbikoppla sektioner via ingång men de följer ingången så då behöver du ha en timer där så frånkopplingen inte glöms bort.
Så enklast och bäst för tillfället blir att frånkoppla området via map eller app för att sedan återgå automatiskt efter inställd tid.
Utmärkt, har mycket att pilla med när jag kommer hem :)

När man kopplar ifrån sen, vad händer då? får man upp att välja vilket område som ska kopplas ifrån också?

kan man via ex. Lundix SPC Web Gateway (via EDP) stänga av/slå på brand området?
 
RilleRock
M McZ skrev:
En annan fråga angående lås för ytterdörr. Fungerar Kaba Mini Delta till SPC larm? Och/eller Rapid Exma?

Vad gäller för förrådsdörr? Går det bra med valfri billigt elsutsbleck där som jag styr med 12v via reläutgång från larmet? typ lås vid larmat och öppet övrig tid?
Mini Delta måste ha sin styrenhet för att fungera.
Sålänge de har en öppnaknappsingång eller ingång för extern styrning/nattlås så fungerar det.
Sen styr man den ingången via en potfri. kontakt i SPC som följer tex larmets läge.

Men du kommer även ha ett daglås?
För motorlås mår inte bra av att frekvent öppnande och låsande utan används endast som nattlås om man inte har gått om pengar.

Sen drar motorlås en del ström och är generellt sett 24V.

Ang förrådet går det bra.
Välj ett som är olåst med spänning så de inte drar ström i onödan.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Mini Delta måste ha sin styrenhet för att fungera.
Sålänge de har en öppnaknappsingång eller ingång för extern styrning/nattlås så fungerar det.
Sen styr man den ingången via en potfri. kontakt i SPC som följer tex larmets läge.

Men du kommer även ha ett daglås?
För motorlås mår inte bra av att frekvent öppnande och låsande utan används endast som nattlås om man inte har gått om pengar.

Sen drar motorlås en del ström och är generellt sett 24V.

Ang förrådet går det bra.
Välj ett som är olåst med spänning så de inte drar ström i onödan.
Vad räknas som frekvent öppnande då? För en villa kommer nog inte ha speciellt mycket öppnande/låsande jämfört med ett företag.

Hur fungerar Yale Doorman på den biten då? För enligt SBSC så är Yale Doorman ett "Elektromekaniskt låshus" precis som ASSA 840 som är ett motorlås (men kostar typ 3ggr mer).

Men Yale Doorman fungerar inte med SPC än vad jag vet.
Det finns också RCO NoKey Force/Motor, typ samma som Doorman men använder sig av ett vanligt standard låshus. Fungerar väll inte heller med SPC antar jag
 
RilleRock
M McZ skrev:
Vad räknas som frekvent öppnande då? För en villa kommer nog inte ha speciellt mycket öppnande/låsande jämfört med ett företag.

Hur fungerar Yale Doorman på den biten då? För enligt SBSC så är Yale Doorman ett "Elektromekaniskt låshus" precis som ASSA 840 som är ett motorlås (men kostar typ 3ggr mer).

Men Yale Doorman fungerar inte med SPC än vad jag vet.
Det finns också RCO NoKey Force/Motor, typ samma som Doorman men använder sig av ett vanligt standard låshus. Fungerar väll inte heller med SPC antar jag
Vad det innebär i praktiken är olika från objekt till objekt.
Om man bara har motorlåset så kommer de automatiskt låsa varje gång dörren stängs.
Samt en viss fördröjning när det skall öppnas som kan bli irriterande på sikt.
Bara så du vet.

Motorlåset du nämner har låsklass 4-5 dvs högre än Yale därav de högre priset.

Nej både Yale och rco nokey force blir stand alone till SPC.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Cat kabeln fungerar utmärkt
1 par 12V
1 par 0V
1 par bus tur
1 par ev bus retur
OK
Det jag var tveksam till var om AWG26 räcker. Ledaren är väl bara 0,4 mm?
Räcker det för Xbuss? och räcker 0,8 mm för ström till utökningen med detektorer + manöverpanel?

MVH
 
RilleRock RilleRock skrev:
Vad det innebär i praktiken är olika från objekt till objekt.
Om man bara har motorlåset så kommer de automatiskt låsa varje gång dörren stängs.
Samt en viss fördröjning när det skall öppnas som kan bli irriterande på sikt.
Bara så du vet.

Motorlåset du nämner har låsklass 4-5 dvs högre än Yale därav de högre priset.

Nej både Yale och rco nokey force blir stand alone till SPC.
Det jag menade var att både Yale Doorman och Assa 840/850 klassas lika på SBSC, vilket jag tolkar som båda är motorlås. Men Yale Doorman är framtaget för villa marknaden och dess frekventa öppningar, hur är det löst på dessa lås?
 
M McZ skrev:
Det jag menade var att både Yale Doorman och Assa 840/850 klassas lika på SBSC, vilket jag tolkar som båda är motorlås. Men Yale Doorman är framtaget för villa marknaden och dess frekventa öppningar, hur är det löst på dessa lås?
Assa 840/850 är ett motorlås, alltså ett lås med en motor som kör låsregeln in och ut.
Ett yaledoorman har nån variant med en fjäderbelastad hakregel som flyger ut med fjäderkraft och låses sedan genom att åsidosätta tryckets funktion mot hakregeln. Doorman är välldigt likt ett eltryckeslås som inte är en godkänd låsenhet men med några ändringar för att göra det säkrare och därmed få det godkänt mot sbsc.
Doorman låshus funkar enbart mot deras enhet på in och utsidan och saknar idag helt koppling mot larmfunktion bortsett från Verisure och Sektor. Alltså går det inte att koppla till spc.
Du kan absolut koppla ett motorlås mot ett larm men det blir en taskig WAF på den lösningen om du inte tänker blanda in ett passagesystem i lösningen.
Om du ändå är inne på motorlås spåret så ta en titt på safetronś motorlås. Bra priser.
Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.