Det var det ... vilket skåp. Som tekniker blir man nästan blöt i ... :-[

:surprised: :surprised:
 
NordiCs skrev:
Elcentraler skall placeras med överkanten 2.20 över golv, detta oberoende vart det placeras.

Om man inte har 220 i takhöjd, finns det någon maxgräns hur långt från taket den får sitta då? Eller mingräns från golv?

Jag har någonstans mellan 210 och 220 i takhöjd där mitt skåp sitter, hur skall det vara i sådana fall? (man kan ju knappast kräva att jag skall bila upp genom bjälklaget en bit för att få dit överkanten ???)
 
NordiCs skrev:
Elcentraler skall placeras med överkanten 2.20 över golv, detta oberoende vart det placeras.
Var kommer det från, har för mig att SSF talar om en placering på 1,7-2,2 m ög i nederkant? ???
 
Råd i SSF
Av föreskriften i tredje stycket följer att delar som ingår i en kopplingsutrustning bör monteras
så, att det vid underhåll av en viss del inte blir nödvändigt att demontera andra delar och till
dem anslutna kablar. Del som måste vara lättåtkomlig för åtgärd, såsom utbyte, underhåll och
inställning bör placeras lägst 0,4 m och högst 2,0 m över betjäningsplanet, mätt till delens
centrumlinje.

 
Tilläggas kan också att i en vanlig bostad bör en central som inte är placerad under låsbart lock placeras med underkant minst 1,7 - 2,2 meter över golvet.
 
1.7 Meter är väl också kravet för eluttag utomhus som ej är låsbara eller jfb skyddade?
 
Jo det var 1,7 m över mark enligt äldre föreskrifter. Nu SKALL uttag utomhus föregås av jordfelsbrytare.
Inget krav på höjd (förutom ang. IP-klass) eller låsbarhet förekommer.
 
Är du säker på det? I sånna fall har de ju infört en vettig regel... ;D

Mer allvarligt självklart ska allt utomhus ha jfb skydd. Kan inte fatta varför det inte är lag på jfb som standard eller att försäkringsbolagen inte helt enkelt prisar bort jfb lösa hus
 
M@ZE skrev:
Dels är det IHC styrsystem på högra sidan, larm osv osv, Lexcom Home nederst till vänster där jag håller på med bredbandet, tv och telefoni distributionen. Sen är det en vanlig Merlin Gerin central ovanför det på vänstra sidan.
Själv har jag 3 elcentraler, en i tvättstugan, en i klädkammaren med lexcom home och IHC, dels ett i graget, men din lösning går ju också bra.... ;D
 
Göran skrev:
Själv har jag 3 elcentraler, en i tvättstugan, en i klädkammaren med lexcom home och IHC, dels ett i graget, men din lösning går ju också bra.... ;D
Det fungerar ju det med :) Göran, har du nån hemsida för bygget av ert hus ?

Vad har du för funktioner i ditt IHC system ?
 
M@ZE skrev:
Det fungerar ju det med :) Göran, har du nån hemsida för bygget av ert hus ?

Vad har du för funktioner i ditt IHC system ?
Hemsida på gång men eftersom jag inte är nån html snubbe så går det långsamt. Meddelar när den är klar.
Mitt IHC system är dels ett lexcom Home
dels IHCmed larm,styrning av eluttag,belysning,inkommande vatten,brandlarm,ev ventilartion och sånt.Är ingen expert, min elkille är alldeles till sig, säger att det inte är vanligt i Norrland...
 
Till Carl: uttag utomhus skall alltid monteras med jfb,
men höjden på ca 1.70 är kvar som regel sirru, liksom i badrum. :p. vet du varför.. om det mot förmodan skulle
bli fel i jfb så skall tex inte småbarn komma åt uttaget. ;) :)
 
sfinxen skrev:
Till Carl: uttag utomhus skall alltid monteras med jfb,
men höjden på ca 1.70 är kvar som regel sirru, liksom i badrum. :p. vet du varför.. om det mot förmodan skulle
bli fel i jfb så skall tex inte småbarn komma åt uttaget. ;) :)
Att höjden 170 gäller utomhus där barn kan vistas vet man ju, men var hittar du kravet på höjd i badrum ???

Inget jag har hört tidigare, och efter att ha letat i föreskrifterna kan jag inte hitta det, inte heller i "Minikrav på elmateriel" finns det något om detta!
 
Glömde en sak vad det gäller uttag utomhus!
Höjd 170 ELLER petskyddat ELLER blockerat ELLER självstängande, självlåsande lock.
 
Då ska det alltså vara ok att sätta ett dubelt petskyddat uttag i en gammal motorvärmarstolpe utan "lock". Naturligtvis jfb skyddad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.