Som Roland och Odjuret spelar det egentligen ingen roll, tätskicktet är ändå för gammalt och köparen har ansvar att undersöka. Men jag tycker ändå att det är bra att försöka förstå vad köparen klagat på. Och kan ni spåra det, så att det först var hålet i väggen och sen väggen och/eller golvbrunnen och sen kanske något mer så blir det väldigt tydligt att felen nog inte är det viktiga, utan att det bara handlar om att lura er på pengar.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla kommentarer.. men mår så pass dålig att jag är spyfärdig är oxå gravid som förvärrar min tillstånd .

Känns mitt fel att jag tjatat på min man att vi måste byta badrumsmöbler då jag tyckte hela tiden att det ska vara finare med fräsha möbler när vi säljer lgt . Då badrummet i sig är fin den har golv värme,sänkt tak med spotlight samt hel kaklat

Vi har anlitit två bekanta som utförde bytte av badrumsmöblerna . Så att vi har inte gjort stora förändringar i just badrum , medans resten av lgt har kontunerligt renoverats och detta utfördes av behörig byggfirma och detta kan jag bevisa då alla stora förändringar som gjordes var i kännedom av föreningen och styrks med bilder undrar hela process .
Nu kanske de säger att bevisa att det är inte ni som bytte möblerna då det inte finns pappar som styrker det jag säger .
 
Lägenheten är såld i befintligt skick, ni ska givetvis inte åtgärda någonting som att byta porslin i badrummet!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Ny ska jag lyssna på de flesta här i tråden om att jag inte ska svara på deras senaste

"Om någon uppgörelse inte kommer till stånd i slutet av veckan skickas stämningen in till tingsrätten"

Under tiden ska vi leta efter en duktig jurist inom fastighetsrätt så att man är förberett .

Hur lång tid kan det ta innan en stämning kommer från tingsrätt???
 
Försök hitta en tuff och rutinerad jurist/advokat som kan sätta dom på plats. Stämning kan ta lång tid, det är förmodligen lång kö för att få upp det till förhandling i Tingsrätten, kanske nästa år.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
N nosar2017 skrev:
"Om någon uppgörelse inte kommer till stånd i slutet av veckan skickas stämningen in till tingsrätten"
Skrämseltaktik då juristen enbart fikar efter en uppgörelse, då hen vet att många blir rädda då det blir tal om Tingsrätten. Sitt lugnt och gör inget, innan det kommer en kallelse, OM det nu kommer någon?
 
N nosar2017 skrev:
om någon öppnar skåpet i tvättstugan så ser man öppningen jätte tydlig men man ser inte igenom badrummet utan man ser baksidan av badrums högskåp
Det här säger egentligen allt.

Det är mer än tillräckligt för att köparen måste göra en fördjupad undersökning.

Uppenbarligen har dom inte uppfyllt undersökningsplikten för då hade alla "fel" upptäckts.

Sitt still i båten :)
Men det kan vara, som ni gör, klokt att leta reda på en kunnig jurist.

Jag skulle börja med mitt försäkringsbolag för råd.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det här säger egentligen allt.

Det är mer än tillräckligt för att köparen måste göra en fördjupad undersökning.

Uppenbarligen har dom inte uppfyllt undersökningsplikten för då hade alla "fel" upptäckts.

Sitt still i båten :)
Men det kan vara, som ni gör, klokt att leta reda på en kunnig jurist.

Jag skulle börja med mitt försäkringsbolag för råd.
Tom vit bokhylla mot en vägg med synliga hyllhållare och en delvis öppen gipsvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kunde inte låta bli att inte visa hur det ser ut från tvättrummet sida
 
Nu ser man igenom till badrummet då de har tagit bord högskåp från badrummet
 
harry73
Hej nosar
Låt oss börja med det viktigaste :),
Grattis(y). Allt kommer att bli bra
N nosar2017 skrev:
är oxå gravid som förvärrar min tillstånd .
Jag tycker också att du kan lägga ut de andra bilder.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
O
Om de själva påstår att golvbrunnen är ifrån -64 eller där ikring. Då kan man alltså konstatera att badrummet inte är korrekt utfört eller från mitten av -90 talet eller tidigare.
Allt detta går att utläsa ifrån golvbrunnen som är fullt synlig. Så bara där faller det hela.
För även om hålet i skåpet skulle klassas som dolt så är det oväsentligt eftersom en golvbrunn i gjutjärn innebär att badrummet innebär en utökad undersökningsplikt.
Så skaffa ingen advokat förrns Du får ett brev från tingsrätten.
 
  • Gilla
nosar2017 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Nu hade jag förmånen att även se bilder från badrummet och det ser väldigt konstig ut. Badrumskåpet var en del av väggen, och när köparen tog bort skåpet, blev det ett hål i väggen. Man ser alltså insidan av väggen.
Det är väldigt svårt att förstå hur någon kan bygga sådär.
Det är också väldigt svårt att förstå hur TS missade det när skåpet byttes under 2016.
Men, och detta säger jag utan att jag vill vara elak mot TS, bygger man såhär är nan dum i huvudet. Män det är inte olagligt att vara dum i huvudet.
Visste TS att såg ut så här, och lät hon vara det, då förstår hon inte vikten av tätskikt, och kan man inte förvänta sig att hon upplyser köparen. Visste hon inte att det såg ut så här kan hon inte heller upplysa köparen.
Säljaren har däremot undersökningsplikt och borde ha undersökt badrummet bättre
 
Staffans2000
Det ledsamma i denna historia är att du är så rädd. Redan från början bekände du färg och det triggade igång jaktinstinkten hos pöbeln, och så var cirkusen igång. Som alla andra tycker, tycker jag också, dvs gör ingenting! All form av handling uppmuntrar skräpet och deras dito advokat. Jag tycker inte heller att du behöver skaffa dig en egen advokat bara för att köparna betalat åtskilliga tusen till en lakej som spottar ur sig en massa papper för att skrämma den lättskrämda. Gå inte på den lätte. Visa lite stake och gör något bättre av ditt liv. För när du väl ligger på långvården med bara halvpissade blöjor kommer denna lilla parentes i ditt liv att verka som en fjärt i vinden.

Själv hade jag nog blivit uppmuntrad och på ett glatt stridshumör om jag var i din sits. Jag har varit med om liknande situationer några gånger och gått segrande ur striderna genom total nonchalans av motståndaren och de har till min förtjusning gjort dom vansinniga, och ointelligenta arga människor fattar okloka beslut, som att betala en brännvinsadvokat en massa pengar för att försöka lura av er pengar.

Simma lugnt

Staffan
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Vi fastnar i detaljer som domstolen kommer vara klok nog att inte bry sig om ifall det skulle gå så långt.

Om man öppnar skåpet, ser man då att där finns en vägg med öppet bjälklag mellan badrum och tvättstuga?

Ja.

Säljaren hade med lätthet kunnat upptäcka det och borde därför undersökt saken närmare. Case closed.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.