I sovrummet hade vi tidigare några skåp på väggen som jag byggt en al-skiva som toppskiva. Förövrigt samma skiva som i tidigare inlägg använt till badrummet...

Skåpen var ju kvar och i gången/hallen bakom nya badrummets dusch blir det som en nisch som inte tillför så mycket. Skåpen jag har är dock lite för djupa och sätter jag bara upp dom slår man nog i dom när man går förbi.

Vitförvaringsskåp monterade på vägg i hemmiljö med kartonger och en värmepump till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bestämmer mig för att kapa ned dom, tar bara av dörrarna och kollar så jag inte sågar i hopfästningen

Någons hand håller en modifierad vit skåpdörr redo för installation i ett hemprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


alla fyra särkapade

Kapade skåpsdelar omålade står på varandra i en verkstad, redo för vidare anpassning och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


resterna

Nedkapade vita skåpdörrar liggande mot en vägg med synliga gångjärn och skivmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


passar på att klyva ned hyllorna samtidigt

Sågad hyllpanel i MDF-material ligger på en slipningsmaskin i en verkstad, förberedd för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kapar upp en mdf till nya ryggar

MDF-skiva på ett arbetsbord i en verkstad med cirkelsåg och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så rätt höjd

Träskiva fastspänd i en kap- och geringsåg i ett snickeri, redo att kapas ned till rätt storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


gillar kex, enkelt att få det linjerat och blir starkare än många verkar tro, har köpt det i storpack :)

En kartong fylld med träkex för montering av möbler eller skåp, med en arbetsbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eftersom det inte är så noga fuskar jag lite och använder bara vinkelhaken för att få det i 90 grader. När jag byggde köket hade jag en bättre "jig"

Verkstadsbild med vinkelhake för exakta 90 graders vinklar vid snickeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


borde ha ett bättre arbetsbord.... får bli nån gång nu när det finns så många välgjorda att kopiera här på siten...

En MDF-skiva på en arbetsbänk med tving och markerade såglinjer, redo för kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MDF-skiva med utmätta linjer och pålagd lim, redo för kapning eller sammansättning i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lite lim och tvinga ihop även om jag skall skruva dem genom ryggen i väggen så tycker jag det räcker som sammansättning

Skåp under montering med tvingar för att hålla samman delarna på ett arbetsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eftersom jag nu kapat dom jämna med väggen så kan jag inte ha handtag som sticker ut, eftersom dom inte ska öppna så ofta så är det ok om jag måste öppna de nedre innan övre luckan kan öppnas

byter från vanliga spindeln till "höghastighets" spindeln i fräsen

Två frässtål för träbearbetning ligger på en handduk med arbetsbänken suddig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lite osäker på vad andra tycker om Moretens fräs men jag som inte använt annan gillar den skarpt men som sagt, inget att jämföra med..

Förgrundsvisning av överfräs med installerad höghastighetsfräs och tumstock för att illustrera precision i träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


några minuter senare

Kapat och kantbehandlat MDF-skåp med rundade träslister och målade vita hyllor redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


målar bara insidan av skåpen då inget mer kommer synas

Vitt kapade skåp utan dörrar lutat mot en vägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


dörrarna får bli "maskin" gröna

Två nymålade skåpdörrar, en grön och en vit, som ligger på en arbetsbänk för torkning i ett arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


skruvar ihop skåpen 2 och 2 och det är en lite springa där man kan ana sidan så det blir lite färg där också trots allt.. för att inte dören ska ta i taket sätter jag en list som ger ett litet avstånd

Skåpdörrar och hyllor målade i ljusgrönt placerade på en tillfällig arbetsyta i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och på plats

Grönmålade väggskåp i en nisch, kapade för att passa utan att hindra genomgången, med städprodukter under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 20 till
  • Laddar…
Har börjat lite på övervåningen igen, hade gamla golvbrädor liggande som jag sorterat ut pga av att dom haft sprickor i kärnan synligt, tog med dom hem från Värmland i somras och har nu börjat bygga smygar av dom.

Allt virke är tungt men en var extra tung så jag var tvungen att ta en bild och lägga upp. Egentligen skulle man nog ha byggt fönster och inte smyg av detta virke..

En golvbräda med framträdande ådring och en linjal framför som visar brädans tjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Långsamt nät idag så det får bli mer bilder en annan dag.. (nu är det bara 18 månader sen fibern var beställd!)
 
  • Gilla
p.lundgren och 3 till
  • Laddar…
Nått finns det alltid att göra, ungdomar är ju lite kräsna på internet access så för att få riktigt bra täckning så har jag byggt om nätet hemma, har satt in 3 st Ubiquiti Unifi AP-AC Pro. Dom var lättare att konfa än jag trodde, går tom att sätta upp ett virtuellt gästnät i APn! brukar ju vara i routern det görs.
Till källaren så tyckte jag det vad onödigt att köpa en poe switch men APn kom med en injector som jag kunde sätta där fibern ska komma så småningom.

Nätverksinstallation i hemmet med ethernetkablar märkta för olika rum och PoE-injector.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag hade byggt skalet förra vintern så var det inte jätte varmt i källaren så jag tänkte nog att bergvärmepumpen skulle få sköta regleringen, slarvade då lite och drog inte fram några rör för styrning av fördelaren. Straffade sig det blir varmare än man vill (ibland).... så bara att ta en onödigt dyr trådlös lösning.

Värmefördelare och elektronik installerade på vägg för hemmanätverk och temperaturkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så var det då rummet i källaren, det var ju tänkt som ungdomshäng men ungdomar ändrar sig, nu vill hon även bo där och jag uppnår nog samma sak, hålla dem här så mycket det går.

Det får alltså snarare bli en liten lägenhet än "bara" ungdomsvardagsrum. Inte så mycket möbler än men dottern har flyttat in ändå..

Minimalistiskt sovrum med en stor säng, vitmålade väggar, trägolv och en vit hylla i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
H
Hur går det här då, inga nya projekt på gång? :rolleyes:
 
Nja, lite pyssel blir det på lediga stunder. Rummet i källaren är ju klart så jag har ägnat lite tid till entreplan. Det finns ju ingen som behöver det rummet utan det bara blev så vilket väl gör att hastigheten sjunker något.

Det har blivit lite spackling och målning av väggarna. För att undvika sprickor så har jag satt microlit på "allt", även där det skall bli tapet. Lätt att göra nu men besvärligt sen om det skulle visa sig med sprickor att man borde ha gjort det tidigare.

Har även hunnit med att göra smygar av lite överblivet virke. Jag gillar att det syns att det är trä så om jag orkar tar jag det, annars så får det ibland duga med MDF.

Hade lite golvbrädor över som kasserats pga av olika fel, mycket var märgen eller sprickor, stora kvistar som åkt ur osv. Det brukar alltid gå att få ut lite kortare virke och smalare som passar att limma.

Två träbrädor i en såg vid snickeriarbete, med fokus på sågbladet och snittet i träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kniven jag byggde till sågen funkar bra, känns lite säkrare

Närbild på trä som bearbetas med cirkelsåg, fokus på sågklinga och träets ådring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För engång skull så gjorde jag som man bör (nästan denna bilden är faktiskt från slutet när det visade sig att det fattades några få) om man vill ha lite effektivitet, körde ett moment i taget. Klyv upp allt i rå dimensioner, fick fylla på golvbrädorna med lite vanligt virke

Sågning av träbräda på en bordsåg i verkstad med spån och sagverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man borde ha ett matarverk, får sätta det på önskelistan ;-)

Trälimmad virke i en snickeri med limrester och en såg i bakgrunden, illustrerar arbetsprocessen beskriven i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det var kluvet så riktade och planades det till lite liknande tjocklek

Nyklyvda träbrädor ligger ovanpå varandra på ett arbetsbord med klämmor under i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


på med en massa lim

Nykonstruerade träsmalgar målade vita på verkstadsbänk med verktyg och timmerhylla i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen snabbt upp i limmväggen, jag limmade fyra smygar åt gången

Träplankor ordnade vertikalt och pressade ihop i en limmvägg för tillverkning av smygar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hög med limmat virke

Sammansatta träplankor stående i ett källarrum, förberedda som smygar till ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


som jag sen klyv igen... iom att jag tog fyra i varje limning och bredderna var olika så behövde jag inte tänka på dimensionen så noga vid först limningen

Träbrädor i olika storlekar på en arbetsbänk med synligt spackel eller lim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen en sista klyvning

Träbrädor förbereds för byggprojekt på en arbetsbänk i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även om man torkar av överskottslim så blir det kvar bakom själva styrningen i limmväggen, jag brukar skrapa bort det för att lättare kunna rikta utan att hyvla bort för mycket

Träplankor med uppmätta snittlinjer och en hantverkskniv på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stapel av nysågade träbrädor i en verkstad med fler virkeslängder i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lite fräsande, har tyvärr ingen falsfräs, ännu en på önskelistan...

En arbetsbänk med ett stycke trä som bearbetas, omgiven av verktyg och spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så var det som skall vara fönsterbräda klart (första delen i alla fall)

Nybyggda träsmärgar på arbetsbänk i snickeriverkstad med verktyg och virkeslager i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sidorna på smygen gör jag en avrundning på, så när allt var inmätt och kapat

Virke som bearbetas på en bordssåg med en anhåll och klämmor för exakt snitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


klart för montering som får bli en annan dag

Stålull på obehandlad träbräda i verkstadsmiljö, med vertyg och kablar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träplankor klämda i en arbetsbänk, en del bearbetad för att användas som fönsterbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Solvskaftet och 8 till
  • Laddar…
Efter sträckläsning kan jag bara säga Snyggt jobbat!! Ser fram emot forsättningen.
 
Kan ju inte alltid bli rätt tyvärr. När jag beställde fönstren från allmoge så tänkte jag att det var en bra ide att få dem att spåra för smygen. När jag fick dem hade dom tyvärr inte gjort det efter att fönstren var byggda så man fick justera lite.

Så här såg det ut

En vit fönsterkarm som behöver justeras, med en multiverktyg och spackel synliga vid fönstrets nederkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gick iof snabbt att rätta till att det var gjort för tidigt

Närbild på fönsterhörn med justeringsarbete, inklusive verktyg och spånskivor vid en vit fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Justering av ett fönster med verktyg och träkil för att passa in smygarna rätt, arbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Justering av en vitmålad fönsterkarm med exponerad träyta, spån och en mejsel på skyddspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När sen smygarna var gjorda så var det bara att passa in??

Träsmide i verkstad, ojusterade fönstersmygar på arbetsbänk framför verktyg och maskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nja det visade sig att snickaren hade tänkt tunna smygar och satt regeln så tajt att mina 25mm smygar inte gick i om man ville ha dem i spåret...

Tja bara att fundera på vad som skulle ändras, det fick bli en lös fjäder i karmen och fräsa en not i smygen, lite tråkigt om det torkar isär vilket var vad jag hade tänkt undvika med spåret men så får det bli

lös fjäder tillverkades, fasade kanterna för att kunna slå i den utan att det skulle gå sönder. Gjorde dem väldigt tajta

Snickeriarbete med trälist, hyvel och spån på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limmade dem på plats i karmen

Närbild på ett hörn av ett fönster där träsmalgen inte passar perfekt och behövde justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fram med notfräsen igen

En rundfräs monterad i en fräsmaskin, använd för att forma smygar i trä som beskrivits i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det bara att kapa upp alla smygar, jag skruvar ihop dem till en ram innan jag limmar dem på plats

Träram som är ihopsatt på ett golv med verktyg och sågspån, med fönster och vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träram på golv med tidningar och dammsugare i bakgrunden, anpassning för fönstersmyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


limmade och slog fast dem, lite våld blev det på några men allt gick i så det får man vara nöjd med

Fönster under installation med klämmor som håller fästen på plats i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träram runt ett fönster med oslipade kanter och en synlig del av grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målade lite innan detta men kulören blev inte bra, vi började med en beige, sen lite rödton men den såg rosa ut, sen gick vi helt om till mörkgrå men det blev för hårt så det slutade i en icke färg i mellangrå..

Hörn av ett rum under renovering med två osmygade fönster och väggar målade i mellangrå nyans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett rum under renovering med två osmygade fönster och väggar målade i mellangrå nyans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


väggen mot det gamla huset fick bli tapet

Renoverat rum med omonterad tapetrulle, öppet fönster och öppen dörr, halvfärdig vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fönsterbrädan har jag inte gjort delen utanför väggen utan den tänkte jag sätta dit när väggen var spacklad och målad

Nyinstallerat fönster med träfoder och fönsterbänk i en gråmålad vägg, med utsikt över en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag hade tidigare limmat ämnen som skulle passa

Trälängd fastklämd på arbetsbänk med tvingar bredvid en geringssåg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


riktade och dimensionerade efter bästa förmåga

Trälister på arbetsbänk med anpassad fjäder för att passa i fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tidigare så har jag fräst rundningen men nu var det så lite material att vila fräsen på så jag använde kap o ger sågen till att grovt forma ändarna sen lite rasp och slutligen excenterslipen

Trälist fastklämd på arbetsbänk med kurvad form bearbetad, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


blev helt ok tycker jag

Närbild på trästycke med spårad profil för byggjusteringar i hantverksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


original på gamla glasverandan så är överkanten rundan och den undre har en kvartsstav profil, jag har fortsatt med det genom hela huset, skillnaden denna gång är att det kommer bli nästan 10mm tjockare bänkar för att täcka över gipset under

så, fram med fräsen (som jag egentligen skulle vilja ha en mindre)

Närbild av en träfräs i arbetet med att skapa not i ett trästycke, täckt av träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på kvartsstavprofilerade trädelar framför stapel av träbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetad trädel med avrundad kant och synliga ådringar hålls i verkstaden, redo för montering i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


för att fästa dem på plats så använder jag min standard teknik, kex

En elverktyg fräser en not i en trälist framför ett fönster under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


men men, lite fel igen.... hade mätt fel helt uppenbarligen så det blev att shimsa lite på ett fönster

Trä stycke med markerade linjer och en kil fastspänd, förberett för justering i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen så, alla på plats

Nyinstallerade trädgårdsmönsterfönster i ett rum med gråa väggar och träbyggnadsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 14 till
  • Laddar…
Förra hösten så var utsidan av utbygget klart och även källartrappan på norra sidan. Det som återstod var att flytta förrådet och återställa gräsmattan, passade även på att sätta ny häck på norrsidan av tomten. När det byggdes en gång i tiden så gissar jag att pengarna sinade just när häcken skulle planteras för den sidan har varit mest blandat som Robert som han hette som byggde hade fått i grannskapet.

Passar också på att göra en parkeringsplats för släpkärran, tänkte ha den bakom trädet..

Trädgård med träd, gräsmatta och en stor hög med jord i förberedelse för anläggningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hade fortfarande kvar minidumpern sparat ryggen en hel del
En minidumper framför en grushög på en presenning bredvid en nygrävd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så parkeringsplatsen klar

Trädgårdsområde under renovering med utspridd jord, en släpkärra och planteringsytor, i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det bara att hyra en fräs, jorden var ju hyfsad jag har ju gjort gräsmattan själv för 10 år sen men packat av massa maskinåkande i trädgården. Att hitta fräs att hyra var ju inte så lätt, förra gången lånade jag en Belos helt fantastik maskin men nu fick det duga men en japan ;-)

Röd jordfräs i arbete som fräser upp jorden nära en vit husvägg, i förgrunden av en nyligen fräst gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man skall ju fräsa i kors och roade mig lite...

Nyfräst jord i trädgården med tydliga frässpår och en parkerad släpkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyllde på lite på topp för att få rätt höjd

Nyfräst jord i förgrunden med betongfundament, hus och häck i bakgrunden samt en blå slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyfräst jord redo för gräsmatta med träd och husfasad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På ett par veckor så hade det kommit så här långt

Nysådd gräsmatta med ungt gräs i soligt ljus, husvägg och häck i bakgrunden samt släpvagn delvis synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då var det dax för förrådet, förråd

Gult hus med utbyggnad och källartrappa, intill förråd och anlagd parkeringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


inget förråd

Husets hörn med utbyggd del, källartrappa, snötäckt gräsmatta och nedmonterat förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyrde faktiskt hjälp, dom lyfte det med kranbil så på morgon där, på kvällen på andra sidan

Utbyggnad av hus med ny källartrappa och förråd, lätt snötäckt gräsmatta framför och materialhögar till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen gick det fram till nu i våras innan något mer hände, tog hjälp av en grävare och bilade sönder plattan, förra gången hyrde jag en container men det var lite onödigt dyrt så nu körde jag det på släpet, 5 lass så var det klart

Renoveringsarbete med grushög, krossade stenar, parkerad bil med släpvagn full av skräp vid en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


O bara att börja om, 4 meter längre fram på tomten... jo lite konstig är man nog

Trädgård under renovering med högar av jord, singel, rör och en trädgårdskompost i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ser ni förresten så dålig komposten blivit på 10 år, började få en ide om att flytta den och kanske bygga lite stabilare...

men först ny platta för nytt förråd

Nygrusad yta för förrådsplatta framför hus med verktyg och släpkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


utsticket ska bara bli en meter högt och tänkte ha typ vinterhjul och kanske snöslungan där, vi får väl se om det funkar

Armerad betongplatta förberedd för gjutning med synlig förstärkningsnät och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bestämde mig för att bygga en kompost på andra sidan, passade också på att dra fram slang till trädgårdsbelysning, man kanske kan gjuta dem med??

Sagt och gjort, form byggdes av vad som fanns tillhands, det är inte fågelholkar även om man kan tro det

Träformar för gjutning av komposter med rundade öppningar i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


gjorde uttag på flera sidor ifall..

Träform för gjutning av kompost med slang för trädgårdsbelysning, på jord med gräs och blommor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom sen på att det vore smidigt att ha en kopplingslåda i mitten, byggde lite mer form..

Träform för gjutning av kompost med utgående slangar på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ooops, nu fick man inte ladda upp mer bilder... får bli ett inlägg till nedan formen till komposten...
 
  • Träformar på grusunderlag förberedda för gjutning av fundament till en kompost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Fick bli ett nytt inlägg för gjutningen...

lite feg och hyrde "Kenta" till hjälp, inte så kul om man får det fel, nu vet jag iof att det går att göra om men lite onödigt kanske...

Nyutgjuten betongplatta med person som använder en glättmaskin, synliga rörstumpar och grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tänkte även här få ett lätt städat golv så helikopter glättas

Nyligen gjuten betongplatta med en glättmaskin ("Kenta") och ett rör som sticker upp ur betongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev riktigt bra

En nyligen helikopterglättad betongyta med slät, grå finish och en glättningsmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


meningen var att ha lyktfästen och kompost botten ifall det blev betong över, och det blev det...

Förberedelse för gjutning med plastöverdraget byggmaterial, snören och träbitar på en jordig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kompost fack

Nybetonggjutning för lyktstolpar och komposter täckt med plast för härdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


strippade lyckt fästen

Nyfärdigt, kvadratiskt betongfundament i marken med öppning i mitten och en kabel genomdragen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyggjuten betong med inbyggda lyktfästen och anordningar för kompost, vy inifrån kompostfacket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och komposten, jag grävde ned till leran under och fyller i med gammal kompost så det blir liv i den

Nyformad och olyst betongplatta med avgränsningar för kompostfack och lyktfästen på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 12 till
  • Laddar…
Murning var det som jag ville bocka av från listan att ha gjort (har iof murat 2 meter skorsten men det var tegel inte leca).
Av murare har jag fått lära mig att gjutformen tar man inte bort innan det är murat, den ska användas till att fästa riktkäpparna i eller vad dom kallas.

Byggprojekt med trästomme och gjutform för murning längs grusgång, förberedelse för läggning av sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På varje hörn märkte jag ut var 20de centimeter och drog i en skruv

Trästolpe med skruvar utmed längden för att markera nivåer och stöd vid murning, intill en betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mellan skruvarna spänner man sen ett murarsnöre, snöret ska sen ligga precis i överkant på stenen man lägger på så är tanken att allt ska bli rakt och snyggt

Trästöd med murarsnöre spänt mellan skruvar för att assistera i murningsprocessen, bredvid en gjuten platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provade ut första varvet och för kapade alla sten

Grundläggning med murblock och träreglar som stöd under konstruktion, med verktyg och mätinstrument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen var det bara att stapla på, blandade murbruk med visp även om jag har en tombola så vågade jag inte blanda för mycket, lite långsam arbetare...

Grundläggning för byggprojekt med lecastenar och trästöttor för riktkäppar samt hopkopplade skorstenstegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


efter andra varvet så vågade jag inte mura mer den dagen, det är bara 12 cm sten så det blir lite vingligt innan bruket bränn, nu satsar jag ju på att få vara med i arga snickaren så jag har ju flera projekt på gång ;-)

Så nya förrådet vill jag inte ha trä i gräsnivå så även den plattan ska få sig ett varv med sten

Grundmur av gråa lecastenar på betongplatta med murarsnöre spänt för riktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


det ska vara dörr i varje sida av extra på hänget, det ger sig när vi kommer dit i slutet av sommaren är tanken

Grundarbete för förrådsbyggnad med Lecablockmur, gjutform, murarsnöre och verktyg på en betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


i gaveln ska det bli en port 15x20 lagom för att ställa en moppe och en mc bredvid varandra, tror det passar 4-hjuling om nån skulle ha det också.

tänker dela av ungefär mitt på så en dörr även på långsidan

Nybyggd gjutform för murverk med mätmarkeringar och förberedelser för murning i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny dag och bara att kompostera vidare

Grund i leca-block under uppbyggnad med träform och murarsnöre som guidar konstruktionen, utomhus på en grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


det ligger bistål mellan varv 2 o 3 samt 4 o 5.

Pågående bygge av en murad konstruktion med leca-block, träformar och murarsnöre för att säkerställa att muren byggs rakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så de sista stenen får vänta en dag till...
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
När det nu är murat så var ju nästa övning att putsa, har bara provat en gång tidigare med nya källardörren så aldrig en lite större yta vilket kan vara kul att ha gjort en gång i alla fall.
Har ju kollat hur dom gör några gånger men förra gången tog det evigheter, blev väl ok men inte helt perfekt....

Sockeln till förrådet för nöja sig med slamputsning, dvs tunt med lös puts som jag ändå river av lite för att få en hyfsad yta

Nyputsade betongfundament för ett förråd med hink, handske och putsverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyputsad sockel till ett utekompostprojekt med verktyg på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det dax för "på riktigt", tänkte slamma insidan av komposten och putsa utsidan. slammar lite insida sen börjar jag att sätta hörnkäppar när jag känner mig lite mer van putsen..

Nyputsad kompostbehållare i murblock med träreglar och putshakar fästa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tar en kortsida och en avskiljare

Nyputsad sockel på en murad komposthörna med hörnkäppar och en klämfast klubba.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


har bara 6 putshakar så får improvisera lite..

kastar på första sidan

Nyputsad murad struktur med träreglar och hörnkäppar som förberedelse för ytterligare putsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lite spännande, jag tycker det är lite besvärligt att få till rätt konsistens och även handgreppet med att kasta på lagom så inte allt hamnar på backen

Murad kompostbehållare med nylagt, ojämnt slamputs och verktyg på hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägger på även den smala delen

Nyputsad hörnpelare på mur med trästöttor och verktyg vid en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


väntar en stund och försöker komma ihåg hur lös putsen var när muraren började dra av med brädan

Nymurad och delvis putsad vägg med ojämn yta och hörnskydd på ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


var nog lite tidig tror jag men gick rätt bra, ca 20 minuter efter att det var på lagt, väggänden är ju lättare då det är stöd på båda sidor så rivbrädan kan vila på den så denna är nog gjord redan efter 35 minuter

Ett nyligen putsat hörn av en betongkonstruktion med träkäppar och klemmor som stöd för putsskiktet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hade varit lite för försiktig med att vattna så det torkade kanske för fort, 50 minuter efter start allt utom nedre kanten var nu lagom för att riva

Nyputsad murad kompostvägg med hörnkäppar och synlig putsyta mot en bakgrund av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fortsätter med gavel 2

Nyputsad yta på kompostmur med hinkar och verktyg för murning och putsning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


typ samma där

Nyputsad yta på en betongkomposts avskiljare med synliga hörnkäppar och en hjulbår med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


en kant till

Murad kompost med påbörjad putsning och hörnkäppar mot en grusig undergrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


när kant 2 görs så filtar jag ihop den första, dom kallar det filta men brädan har ju gummi beklädnad

Nyputsad hörna av en mur eller kompost med ojämn slamputs yta och synliga betongblock i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


helt ok

En nypustad hörnsektion av betongvägg med träkäppar och klämmor som stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så det största ytan

Betongmur med ojämn puts och hörnkäppar för byggprojekt under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hade först tänkt att ta bara halva men det går så bra att jag blandar en sats till och gör klart, det blir ju då lättare att få det snyggt

Nyputsad kompostbehållare i betong med träkäppar och putshakar på en grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


river en sista gång

Bild på nyligen putsad kompostbehållarvägg med jämn yta och hörnstöd i trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nästan så man är lite nöjd här ;-)

en del pysslande så är denna fas nästa klar

Nyputsad yttre sidan av en kompostbehållare i betong på en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyputsad kompostbehållare i betong med synliga hörnkäppar och ojämn putsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ska det göras på riktigt riktigt så ska man grunda först med rödgrund men på en kompost kan man nog med gott samvete fuska lite. Nu är det kvar att sätta klinker ovan på och sen har jag inte helt bestämt mig men tror att muren behöver skyddas lite från kompostens fukt. Har en tanke om att måla insidan med kallasfalt, nån som vet om det tar död på alla mysiga bakterier och maskar som man vill ha i komposten?
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Mycket bra jobbat och snyggt som vanligt!(y)
 
Förstör en platonmatta intrycket för mycket? Annars kan det kanske vara ett alternativ.
 
  • Gilla
evertb
  • Laddar…
jockeping jockeping skrev:
Förstör en platonmatta intrycket för mycket? Annars kan det kanske vara ett alternativ.
Nja, det ser inte riktigt så proffsigt ut kan jag tycka... tror du asfalten kan vara giftig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.