BirgitS BirgitS skrev:
Därför att man behöver ta hänsyn till de som t.ex. har skilt sig under de två årens väntan och nu inte längre har råd att flytta till något större, har fått nytt jobb på annan ort och flyttat dit eller avlidit och det nu är småbarnen som blir ägare av lägenheten.
Det gjorde man in en förening, det fanns en klausul det var ett par som skillde sig de fick sälja innan de flyttade in, men till samma pris som de köpte för, klausulen tillkom för att minska spekulation.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Finns det dokumenterat att detta är vanligt förekommandet?
Om du menar att mäklare, byggherrar och bostadsrättsföreningar dokumenterar sådana försäljningar, nej inte mer än än minnesanteckning.
 
Min fundering var om detta beteende, att köpa/boka flera bostadsrätter på ren spekulation är ett konstaterat faktum, eller om det är något slags vandringssägen bland frustrerade bostads-spekulanter.

Om det spekuleras friskt med detta borde det finnas dokumenterat någonstans.

Dvs är det fakta eller fake facts för att tala nuspråk?
 
Jag är uppriktigt orolig för alla unga som inte kunnat skaffa ett eget boende.
Av uppenbara skäl är de flesta hänvisade till hyresrätter, åtminstone i början av sitt egna boende.

Byggföretagen hävdar att det inte går att bygga hyresrätter med vinst. Nej, inte med samma vinst som med bostadsrätter.
Byggföretagen har ett begränsat ansvar under en begränsad tid. Den som beställt bygget är inte den bostadsrättsförening som sen kommer att äga det. Alltså finns det ingen garanti för i grunden välbyggda hus, utan mera en trendigt tjusig yta.
Precis som i bilbranschen, där man först släpper de dyraste modellerna, för extra utrustning går att sälja mycket dyrare än det kostar att tillverka.
Hammarby Sjöstad i Stockholm är ett utmärkt exempel. Dåliga planlösningar med flashiga material och en hel del byggfusk tystas nu ner av de nuvarande ägarna som vill hålla uppe priset i rent spekulationssyfte.

Egnahemskarusellen bara fortsätter.
De enda som tjänar på det låga ränteläget är äldre som nu säljer och flyttar till något mindre. Kanske de till och med säljer lite tidigare än de egentligen tänkt sig, för att förekomma en ränteuppgång.

Egentligen har vi en ganska absurd situation.
De som nyligen köpt sig ett boende har i det nuvarande ränteläget inte något intresse av att amortera. En amortering skulle öka månadsutgifterna mycket utan att ens långsiktigt ge någon minskad kostnad – om inte räntorna går upp, nota bene.

Människor sitter alltså med jätteskulder i tron att de fasta tillgångarnas värde ska öka. Men det har de endast nytta av den dagen de säljer – om inte räntan skjutit i höjden till den grad att fastighetspriserna sjunkit drastiskt.

Detta är förvisso en mycket förenklad bild, men ändå en sann bild.
 
Jobba, tjäna pengar, snåla, spara, låna pengar, köp bostad, amortera, snåla ännu mera, rätta mål efter mun............klart (y)
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Kommer inte detta drabba alla yngre inklusive mig. Arbetslös sen jag gick ut gymnasiet (4 år) och är totalt omöjligt att få ett bra lån. Skulle man lyckas få ett lån så har man ju inte råd med huset i vilket fall då nästan allt gå till amorteringen. Mycket trist att vi yngre aldrig får chansen att köpa ett hus tidigt. Min lgh på 37 kvadrat kostar mer än föräldrarnas hus per månad. Så hade ju varit billigare att bo i ett hus. Jag förstår att unga bor hemma längre än förut för det finns ju ingen chans att de få ihop till ett hus.
 
D danjac skrev:
Kommer inte detta drabba alla yngre inklusive mig. Arbetslös sen jag gick ut gymnasiet (4 år) och är totalt omöjligt att få ett bra lån. Skulle man lyckas få ett lån så har man ju inte råd med huset i vilket fall då nästan allt gå till amorteringen. Mycket trist att vi yngre aldrig får chansen att köpa ett hus tidigt. Min lgh på 37 kvadrat kostar mer än föräldrarnas hus per månad. Så hade ju varit billigare att bo i ett hus. Jag förstår att unga bor hemma längre än förut för det finns ju ingen chans att de få ihop till ett hus.
Är ju inte konstigt att de låneerbjudanden du får är dåliga, arbetslös, ung, bor i hyresrätt, tyvärr så faller du garanterat in i hög risk facket och får ränta därefter.
 
D danjac skrev:
Min lgh på 37 kvadrat kostar mer än föräldrarnas hus per månad. Så hade ju varit billigare att bo i ett hus.


Om din lägenhet är dyrare än föräldrarnas hus, beror det antagligen på att du bor centralt och att föräldrarna har amorterat av sina lån. Ändå har du nog inte räknat med deras kostnader för reparationer och skötsel av trädgård.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Min fundering var om detta beteende, att köpa/boka flera bostadsrätter på ren spekulation är ett konstaterat faktum, eller om det är något slags vandringssägen bland frustrerade bostads-spekulanter.

Om det spekuleras friskt med detta borde det finnas dokumenterat någonstans.

Dvs är det fakta eller fake facts för att tala nuspråk?
Vad för dokumentation söker du?
Det skrivs inte in "spekulationsköp" i förhandsavtalet, och det är inget man nämner om man säger så, utan det bokas och betalas som vanligt.

Att det inte är en en vandringssägen är det ingen tvekan om, det är inget nytt eller ovanligt det har pågått ett par år men alltid förekommit.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Mikael_L
Martin_B Martin_B skrev:
Att låta folk slippa amortera borde väl ändå vara bra för Sveriges ekonomi i stort?
De enda som förlorar på det är de som inte amorterar så bra, alla andra borde väl tjäna på det?
Ju sämre folk amorterar desto bättre går det för bankerna, de kan anställa fler osv.
När folk slipper amortera, så har de råd att köpa massa annat istället, vilket får ännu större sving på ekonomin, samtidigt som skulderna inte försvinner, utan blir kvar tills någon betalar. Sedan om det är icke-amorterarnas efterlevande som får betala kalaset skiter ju både staten och övriga "skötsamma" i, fullständigt.

Hela den här jävla karusellen går ju ändå ut på att utarma jordklotet så gott det går, så varför inte bara köra på.
Allt handlar om konsumtion ändå, vilket innebär allt större belastning på naturen, på vår planet, vilket i sin tur kommer föra mänskligheten rätt in i döden en vacker dag, väldigt långsamt, men ganska så säkert såvida ingen lyckas lösa problemen med fusionenergi, för att nämna en sak, fast när väl det är löst så kommer det finnas andra problem istället.

Att folk slipper amortera möjliggör att folk kan spendera ännu mer pengar på totalt meningslöst skit, som aldrig förr, vilket får ordentligt spinn på ekonomin, utan att för den sakens skull förlora i andra änden, dvs. den kvarstående skulden, vilken ju inte försvinner hux flux.

Folk får helt enkelt möjligheten att både ha kvar kakan och äta upp den, det enda de inte tänker på är bara, att de automatiskt blir den kvarvarande kakans slav så länge de lever, sedan tar deras efterlevande över samma slaveri :D
Härligt. Dystopisk ironi ... :)

(dock med lite sanning i botten, tyvärr)
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Bor knappast centralt snarare tvärtom. Bor ute på landet med fruktansvärt dålig bussförbindelse osv. osv. Så det är knappast centralt. De har lite lån kvar vet jag.

Buspojken. Det är ju det jag menar. Vi som är arbetslösa/dålig inkomst får ju aldrig chansen att köpa ett hus. Och sen klagar de att barnen bor hemma.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om din lägenhet är dyrare än föräldrarnas hus, beror det antagligen på att du bor centralt och att föräldrarna har amorterat av sina lån. Ändå har du nog inte räknat med deras kostnader för reparationer och skötsel av trädgård.
Bor på landet. Liten affär, knappt ingen bussförbindelse ( tur man har körkort) osv osv. Och de har lite lån kvar. Och kostnaden vet jag exakt. Som jag är arbetslös så är det jag som fixar trädgården, reparationer osv åt dem.
 
Fast vem ska betala för att du ska få råd med ett hus tycker du Danjac?

Skaffa dig ett jobb. Flytta till en större stad och skaffa dig ett jobb eller vidareutbilda dig och skaffa dig ett jobb, men, framför allt, skaffa dig ett jobb.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast vem ska betala för att du ska få råd med ett hus tycker du Danjac?

Skaffa dig ett jobb. Flytta till en större stad och skaffa dig ett jobb eller vidareutbilda dig och skaffa dig ett jobb, men, framför allt, skaffa dig ett jobb.
Inte så lätt att hitta jobb idag. Framförallt inte där jag bor. Jag varken kan eller vill flytta. Jag läser just nu ekonomi på distans men lär ta ett bra tag då jag står för studierna själv då jag inte vill ha lån från csn.

Och självklart så är det ju jag som ska betala. Men jag tycker de ska sänka kraven så att alla har en chans att bygga upp en framtid
 
Sett till kvadratmeterpris är mitt hus det billigaste boende jag någonsin bott i. Då har jag undvikt studentboende för närmare 5.000 i månaden för 25 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.