Näckrosor är långsamma varelser, borde den inte stå i dammen? Annars riskerar den döden i vinter.

Har du inte varit för snabb med att klippa damduken? Du har kapillärkrafterna som suger upp vattnet från dammen så snart de får kontakt med jord/grus. Kan bli snabba vattenförluster i dammen.
 
A Abies koreana skrev:
Näckrosor är långsamma varelser, borde den inte stå i dammen? Annars riskerar den döden i vinter.

Har du inte varit för snabb med att klippa damduken? Du har kapillärkrafterna som suger upp vattnet från dammen så snart de får kontakt med jord/grus. Kan bli snabba vattenförluster i dammen.
Näckrosen står i en korg med näckroslera på ca 70 cm djup i dammen. Kan vara för grunt för att överleva vintern kanske. Har läst att näckrosor växer snabbt men det kanske är fel?

Har 5 cm ifrån vattenytan till kanten på duken så det får nog vara en ordentlig kapillärkraft i så fall. Ingen jord eller landväxtlighet har direktkontakt med vattnet.

Har i alla fall lärt mig massor om hur man ska och inte ska göra. Nästa damm blir större och bättre planerad från början. Men det är fantastiskt att se vilket djurliv den lockar till sig. Insekter, fåglar, rådjur och katten. Vi har en rödhake som kommer hit och badar varje dag.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Unga kapkrusbärsplantor med rötter och jord mot en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag hittade jag en klump med "ogräs" i växthuset, det blev 21 nya plantor med: Ungefär tjugo små kapkrusbärsplantor som gror i markerade jordfyllda urtag i en återvunnen plastbehållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapkrusbär....... Krukor med unga kapkrusbärsplantor och basilika i ett växthus, redo för tillväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite sent med så små,de stora sätter redan blommknoppar, det är långt kvar till hösten. De kommer att bli fina blommor i fönstren under vintern och goda...
 
Planterade ekplantan jag drivit upp från ekollon, tog det från några stora ekar som växte i jakobstad, 100km norr om oss, klarade de ekarna klimatet (stora var dom) så borde denna klara sig här söder om Vasa.
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
harry73
Städade upp i rabbatterna och hittade nya hyresgäster. Senare tittade också barnen fram.
Ett hål bland jord och löv vid kanten av en sten, möjlig djuringång i rabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite senare hörde vi att de pipade bakom förrådet och hittade fler hyresgäster. Dessa var hungriga
Fågelbo med fågel och ungar under taknocken på en röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lagt ut kantsten för grusgång och trädgårdsland. Återstår lite småjusteringar.

Ny lagd kantsten längs en grusgång vid ett rött hus, med trädgårdsland synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad kantsten runt en grusgång eller planteringsyta i en trädgård med träd och landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Nybyggd lekplats med sandlåda, personer arbetar med skottkärror, hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Barn leker i en nybyggd sandlåda på en solig tomt med grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönskande trädgård med gräsmatta och en hög med stora stenar i framkant, tyder på trädgårdsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjort klart dotterns lekplats, nu fattas bara gungställningen. Fick 12 ton sand hemkört så blev en del vändor med skottkärran. Gillar vår tomt men inte det som finns under gräsmattan...

Hann plantera två syrenträd också.

Kanske bäst att säga att det är ett löv som sitter på dotterns byxor
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Ja, nu ser det ut så här i vår "trädgård"

Odlingslådor med blommor framför stenmur, hästar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera de fina odlingslådorna med sina rephandtag!
(Hästarna i bakgrunden är grannens)

Och en ny boende har dykt upp.
Mumsade glatt på våra påskliljor, men är inte så kräsen i övrigt:
En hare sitter i gräset framför odlingslådor och ett stängsel, med hästar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS
Det här med bilder i forumet är fortfarande ganska taffligt.
Ber om ursäkt för dubblerandet!
 
  • Hare som betar i en grön trädgård med otydliga odlingslådor och stängsel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hare i grönt gräs med otydliga odlingslådor och suddiga hästar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Grävt upp gräs och matjord runt gårdsbrunnen, samt fyllt upp med 0-32 och paddat. Ska läggas singel med stenkant sedan.
Renoverad gårdsbrunn med uppgrävd jord, omgivande 0-32 grus och en paddningsmaskin, redo för singel och stenkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterat träd och spade vid nygrusad yta med timmerkant framför rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äntligen är högen med 0-32 borta från parkeringen
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Min lilla uppfinning...nu blommar det igen.

Jag har...

Målat ett armeringsnät med metallfärg.

Grävt ner en djup/hög plasttunna.

Lagt några rejäla spadtag med lerjord i botten på tunnan.

Planterat en näckros i leran.

Hält i en hink med blandade vattenväxter från samma damm som näckrosen.

Ett antal stora snäckor följde också med.

Lagt över armeringsnätet.

Fyllt med vatten.

Täckt de delar av armeringsnätet som inte ligger över vattnet med gräsmatta.

Nu är min lilla damm så djup att den inte bottenfryser och armeringsnätet gör det omöjligt för små barn att drunkna i den. Det blommar för tredje året i rad :)
 
  • Näckros i blom i hembuilt damm skyddad av metallarmeringsnät med gräs och vattendroppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord damm med ett armeringsnät över, omgivet av gräsmatta och innehållande näckrosor och andra vattenväxter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Jag la i lite halm också det glömde jag säga.

Men sedan dess har jag inte gjort någonting annat med den än att ränsa ogräset runt kanten :)
 
Redigerat:
Lånade ut dottern till granntanten så jag skulle få något gjort. Började med att fylla upp med jord mot plattorna och så gräs. Det ska regna nästan varje dag framöver så ville ha det gjort innan dess.

Trädgårdsarbete med nyligen påfylld jord längs stenbelagd gångväg och förberedelse för att anlägga plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt av en trädgård med halvfärdiga anläggningsprojekt, inklusive en stig med nylagt gräsrabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan grävde jag bort gräset runt altanen för att lägga plattor där också
Trädäck och gräsmatta vid en röd husfasad med vitmålade utemöbler och en svart grill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick just tillbaka en nysövd dotter så vi får väl se om jag hinner något mer
 
  • Gilla
kioskdavid och 2 till
  • Laddar…
Ogräs på stenläggning vid husgrund; planer för framtida växthus nämns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Suck, hinner inte med allt ogräs.. här ska jag få rent snart dock.. grunden till växthuset ska upp framöver.. på stenläggningen!
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Fått ut dom sista plattorna så imorgon blir det bjälklag.
 
  • Mörk bild av en tomt vid skymning med borttagna plattor och förberedda fundament för bjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
andhak2802
  • Laddar…
Köpte tolv svarta pallkragar på Byggmax. Visserligen ganska dyra (149) men jag orkade inte måla själv
Tolv svarta pallkragar ordnade i grön trädgård för byggprojekt, köpta för trädgårdsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

XL Bygg hade visserligen svarta pallkragar på kampanjpris för 99 men det verkar vara någon ickeexisterande lockvara för de gick inte att frambringa på någon av de 4 närmsta butikerna
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.