Status
Inte öppen för fler kommentarer.
E ElinaSvensson skrev:
Trodde först det var målarfärg då det är där jag känner igen doften av lösningsmedel.
.
Det som luktar absolut starkast är när man kör ut från gödselbrunnen och sprider på åkrarna med gödseltunna och spridare. Urin kan ju vara lite ammoniakluktande så det du kanske uppfattar som kemikalie kan vara helt vanlig gödsel.
 
Har ännu inte sett någon ute med besprutningsutrustning trots att jag kört frekvent på Öland de senaste veckorna, däremot så berikas av man av doften från gödseltunnorna som finns ute i parti och minut. Fick t.o.m. bilen svagt duschad när jag passerade ett fält.
 
En ny medlem en fredagnatt som skriver absurditeter på ett underforum långt ifrån sajtens huvudämne.

If it looks like a duck, swims like a duck and quacks like a duck...
Illustration av en person med överdrivet leende som skriver på en laptop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonko och 2 till
  • Laddar…
E ElinaSvensson skrev:
Att det måste finnas materia för att trigga lukt i näsan är ganska grundläggande.

Mängderna du talar om är inte i sig stora men man ska alltid utgå från worst case scenario. 1000 kvadratmeter ger 200 aktiv substans och med tanke på den länken som talar om hur ineffektivt det är gällande var skiten landar.
Läst flera källor som talar om att ogräsmedel sprider sig till lekplatser, skolor och annat runt.

Sen har vi frågan om hur farligt ett glas upp och ner skulle varit. DDT som ansågs helt ofarligt förstår man idag är extremt farligt. Dagens medel som man anser vara lite giftigt..
Att det är materia som kommer till näsan har jag inte frågasatt heller. Däremot är jag övertygad om att det inte är nämnvärt skadligt för om det var de så skulle man inte få använda preparatet för Kemikalieinspektionen som är väldigt hårda vad för preparat som godkänns för användning.

Du får gärna dela med dig av dina flertalet källor som bevisar att preparaten inte landar där dom ska.

Att det finns ogräsmedel på lekplatser ställer jag mig tveksam till eftersom det har varit förbjudet i flertal år att bespruta hårtgjorde ytor. På sådana platser används ogräsättika, ånga eller mekanisk borttagning. Sån bekämpning får oftast göras flera gånger per säsong för att man egentligen bara tar bort/dödar bladmassan som finns ovan jord.

Som sagt, länka gärna till dina säkra källor.
 
Och ogräsättika kan lukta i en vecka efter behandling och klassas som ett miljövänligt alternativ.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns genmodifierade grödor som tål glyfosat, för att man lätt ska kunna bekämpa ogräset med glyfosat.

Jag har ingen aning om dessa finns i Sverige.
Dessa får inte odlas i Sverige.
 
E ElinaSvensson skrev:
Första gången jag kände giftlukt var vid en åker med växter men traktorn körde och sprutade över en upplogad åker så sannolikt är det det starkaste han har för att maximera sin egen vinst.
Att använda uttryck som "maximera sin egen vinst" med den underton du gör är inte särskilt trevligt. Det är väl ganska rimligt att en företagare behöver sträva efter att få ut max av sin produktion.

Jag har växt upp på gård och har jobbat med lantbruk större dekan av mitt liv. Det jag tycker minst om är just besprutning men jag vet också om att utan bekämpningsmedel skulle vi få matbrist i världen tämligen omgående.

Just inom livsmedelsbranschen är konsumentmakten enormt stor så det som produceras är det som efterfrågas och rent personligen tror jag det är viktigare att köpa livsmedel producerat i Sverige än så kallat ekologiskt från länder där vi inte har någon kontroll på uppfödningsmetoder eller antibiotikaanvändning.

För att svara på din huvudfråga, nej du behöver inte vara orolig för att det luktade när du cyklade förbi.
 
harry73
E ElinaSvensson skrev:
Trodde först det var målarfärg då det är där jag känner igen doften av lösningsmedel.
Jag vet vad det är :cool:
Jag haft samma känsla flera gånger och kände en kemisk lukt. Visste inte var det komm ifrån. Efter ett tag upptäckte jag att jag stod bredvid en rapsåker. Och först då kännse jag igen lukten av blommande raps.
 
  • Gilla
weza och 1 till
  • Laddar…
E ElinaSvensson skrev:
Att det måste finnas materia för att trigga lukt i näsan är ganska grundläggande.

Mängderna du talar om är inte i sig stora men man ska alltid utgå från worst case scenario. 1000 kvadratmeter ger 200 aktiv substans och med tanke på den länken som talar om hur ineffektivt det är gällande var skiten landar.
Läst flera källor som talar om att ogräsmedel sprider sig till lekplatser, skolor och annat runt.

Sen har vi frågan om hur farligt ett glas upp och ner skulle varit. DDT som ansågs helt ofarligt förstår man idag är extremt farligt. Dagens medel som man anser vara lite giftigt..
Men länka gärna till dessa källor om du ska hänvisa till dem. Jag ber om ursäkt om jag har fel, men jag är ganska säker på att du är ett troll.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Typ byt ut bekämpningsmedel mot asbest eller trasiga lysrör så finns det människor som oroar sig så de blir sjuka.

protte
 
Magan sprutas ut och är ganska giftigt och det bryts inte ner. Men utan det lär du dö. Jag är säker på att största delen var diväteoxid kan orsaka en plågsam död med njurar ur funktion. hur mycket du behöver få i dig är lite osäkert.
 
harry73
Diväteoxid?
Det låter farligt :sick:

Tre personer utklädda till sjöjungfrur simmar under vatten med en H2O logotyp, vilket refererar till vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Diväteoxid i alla av dess tre aggressionsformer är dödliga vid fel handhavande.
En stor del av mänskligheten utsätts dagligen för dessa risker.

Protte
 
Förra året avled 115 personer orsakat av fiväteoxid. Det var direkta orsaker. Sedan tillkommer en hel del fall där diväteoxiden är en starkt bidragande orsak. Diväteoxid är något som även hittas i cancerceller.

Det är många bönder som sprutar åkrarna med diväteoxid enbart för att öka skörden. Särskilt på potatis.
 
E
Rapsen har blommat ut i Skåne. Var i full blom förra och förrförraveckan
harry73 harry73 skrev:
Jag vet vad det är :cool:
Jag haft samma känsla flera gånger och kände en kemisk lukt. Visste inte var det komm ifrån. Efter ett tag upptäckte jag att jag stod bredvid en rapsåker. Och först då kännse jag igen lukten av blommande raps.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.