Status
Tråden går ej att kommentera.
E ElinaSvensson skrev:
Första gången jag kände giftlukt var vid en åker med växter men traktorn körde och sprutade över en upplogad åker så sannolikt är det det starkaste han har för att maximera sin egen vinst.
Förstår inte riktigt? var det en plöjd åker som han körde över, i så fall var det troligen inte fråga om någon besprutning...
 
Micke64 skrev:
Du borde titta på National Geographics Before the Flood, eller Kip Andersens Cowspiracy. Det finns enkla sätt att klara försörjning. Det finns runt 1.5 miljarder kor som äter runt 20 gånger mer spannmål än vad en människa behöver för för att få i sig samma mängd näring som köttet ger. Dvs det går åt 4-5 gånger mer mat för att mata kor för att sen äta dem... Nu med vattenbrist i stora delar av världen är det väl högst relevant att fundera på detta.

EDIT: 20 gånger mer ska det vara
Ja, köttkonsumtionen behöver minskas men vi löser inte jordens alla problem genom att bli veganer.

Att du refererar till Cowspiracy är intressant, den är ju rätt omtvistad på vilken fakta den bygger på.
 
BirgitS
E ElinaSvensson skrev:
Hur luktar något utan att materia förflyttar sig till näsan?
Det finns mycket som luktar här i världen t.ex. hönsgödsel, men varför skulle något tillverkat kemiskt ämne som är giftigt för ogräs lukta illa för människor. Det är ju inget som vi har utsatts för under evolutionen och skulle haft någon nytta av att bilda luktceller för.
 
E ElinaSvensson skrev:
Hur luktar något utan att materia förflyttar sig till näsan?
Att det luktar betyder inte att det är den aktiva substansen som ligger i luften, den aktiva substansen ska vara på åkern. Att saker luktar betyder ju inte att du får sakerna på dig. Om du går förbi ett soprum så luktar det sopar även fast du inte har en soppåse under näsan.

För många växtskydd så krävs det inga särskilda skyddskrav vid spridning av medlen i fält utan endast vid hantering av koncentrerad form. Dvs. att om man skulle dö av att passera en åker som är besprutad så skulle det inte få användas. Att man ska ha viss skyddsutrustning på sig när man håller på med koncentrerade produkter är en helt annan sak samt att man ska hålla på med i många år.

Många växtskydd som används är den aktiva substansen låg. Ett exempel som i ditt fall där du tror det var Roundup så är den aktiva substansen ca: 480 gram/liter och när det används så kör man med 3-4 liter per hektar (10 000kvadratmeter) som man blandar ut med i normalfallet runt 200 liter vatten per hektar. För enkelhetens skull så så säger vi att den aktiva substansen är 500 g/liter x 4 liter = 2000 gram / 10 000kvadratmeter = 0,2 gram per kvadratmeter aktiv substans som finns i 0,2 dl sprutvätska.

Inser du orimligheten att du ska kunna få i dig en dödlig dos genom att passera åkern? Det skulle betyda att du ska få på dig i runda slängar 8,5 liter sprutvätska.

Växtskydd är dyrt, man kör inte ut extra mycket preparat för att det är skoj. Som någon redan nämnt i tråden så går man ut i åkern och tittar vad som kan tänkas behövs. Är behovet lite mindre så använder man mindre dos av preparatet, de i kombination för miljö samt även för ekonomin.
 
  • Gilla
[SH] och 5 till
  • Laddar…
E
Tvivla på kokonspirationen bäst ni vill, grundläggande att det tar mer gröda om man ska gå steget via djur istället för direkt till människor. Allt man stoppar in i en levande varelse blir inte kött..
 
E
A Alriksson skrev:
Att det luktar betyder inte att det är den aktiva substansen som ligger i luften, den aktiva substansen ska vara på åkern. Att saker luktar betyder ju inte att du får sakerna på dig. Om du går förbi ett soprum så luktar det sopar även fast du inte har en soppåse under näsan.

För många växtskydd så krävs det inga särskilda skyddskrav vid spridning av medlen i fält utan endast vid hantering av koncentrerad form. Dvs. att om man skulle dö av att passera en åker som är besprutad så skulle det inte få användas. Att man ska ha viss skyddsutrustning på sig när man håller på med koncentrerade produkter är en helt annan sak samt att man ska hålla på med i många år.

Många växtskydd som används är den aktiva substansen låg. Ett exempel som i ditt fall där du tror det var Roundup så är den aktiva substansen ca: 480 gram/liter och när det används så kör man med 3-4 liter per hektar (10 000kvadratmeter) som man blandar ut med i normalfallet runt 200 liter vatten per hektar. För enkelhetens skull så så säger vi att den aktiva substansen är 500 g/liter x 4 liter = 2000 gram / 10 000kvadratmeter = 0,2 gram per kvadratmeter aktiv substans som finns i 0,2 dl sprutvätska.

Inser du orimligheten att du ska kunna få i dig en dödlig dos genom att passera åkern? Det skulle betyda att du ska få på dig i runda slängar 8,5 liter sprutvätska.

Växtskydd är dyrt, man kör inte ut extra mycket preparat för att det är skoj. Som någon redan nämnt i tråden så går man ut i åkern och tittar vad som kan tänkas behövs. Är behovet lite mindre så använder man mindre dos av preparatet, de i kombination för miljö samt även för ekonomin.
Att det måste finnas materia för att trigga lukt i näsan är ganska grundläggande.

Mängderna du talar om är inte i sig stora men man ska alltid utgå från worst case scenario. 1000 kvadratmeter ger 200 aktiv substans och med tanke på den länken som talar om hur ineffektivt det är gällande var skiten landar.
Läst flera källor som talar om att ogräsmedel sprider sig till lekplatser, skolor och annat runt.

Sen har vi frågan om hur farligt ett glas upp och ner skulle varit. DDT som ansågs helt ofarligt förstår man idag är extremt farligt. Dagens medel som man anser vara lite giftigt..
 
Redigerat:
Micke64 skrev:
Du får gärna länka dit källor för ditt påstånde. Det verkar inte finnas samlad statistik för Sverige över totalt insjuknande.
Sjuka blir vi alla tids nog, men då vi är friska högre upp i åldrarna tycker jag inte att ett totalt mått över sjukdomsfall är särskilt intressant. Demens har i princip fördubblats de senaste decennierna, men vad säger det? Tittar man på exempelvis H70-studien så bedöms dagens 70-åringar vars lika friska som 70-talets 50-åringar. Jag hittade inga grafer lika fina som dina, men här är ett enkelt referat av studien: https://www.svt.se/nyheter/vetenska...narer-allt-mer-aktiva?lokalmeny=1&mobilmeny=1
 
harry73
E ElinaSvensson skrev:
Allt man stoppar in i en levande varelse blir inte kött..
:poop:

Nästa gång du vill starta en vegandiskussion börja då med en fråga som handlar om köttätandet eller veganism
 
Som i andra diskussioner om "farlighet": Ta reda på fakta - bara för att det luktar kemiskt är det inte säkert att det är giftigt. Du vet ju vart det var, man kan relativt enkelt hitta ägare på nätet, kontakta dem och ta reda på vad de spruta med.
 
  • Gilla
Biggie och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
E ElinaSvensson skrev:
Att det måste finnas materia för att trigga lukt i näsan är ganska grundläggande.

Mängderna du talar om är inte i sig stora men man ska alltid utgå från worst case scenario. 1000 kvadratmeter ger 200 aktiv substans och med tanke på den länken som talar om hur ineffektivt det är gällande var skiten landar.
Läst flera källor som talar om att ogräsmedel sprider sig till lekplatser, skolor och annat runt.

Sen har vi frågan om hur farligt ett glas upp och ner skulle varit. DDT som ansågs helt ofarligt förstår man idag är extremt farligt. Dagens medel som man anser vara lite giftigt..
Ingen har sagt emot att det kom någon materia som triggade i gång några luktceller i din näsan. Du skrev att det luktade lösningsmedel, men det är ingen som skulle lägga pengar på att sprida lösningsmedel på åkrarna eftersom det är meningslöst. Du har inte heller skrivit något om varför du tror att bekämpningsmedel skulle lukta över huvud taget, det finns ju ingen anledning till att de ska göra det. Däremot tycker nog många att hönsgödsel luktar stickande så hur vet du att det inte var det som spreds.

Man har lärt sig oerhört mycket mer om gifter och kontrollerar dem mycket mer innan de blir godkända numera än när DDT var nytt.

Länka gärna till sidorna där det står att ogräsmedel har spridit sig till lekplatser.
 
Hemmakatten
Bönder sprider väl urin på sina åkrar? Och det kan lukta illa.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
E
Trodde först det var målarfärg då det är där jag känner igen doften av lösningsmedel.

Minnesbilden är oklar då jag mest var fokuserad på att minimera faran men ja. Förstår att många tänker lite gift är bra, köper man och sprutar själv så.

Nu har jag börjat lugna mig men det är inte för att jag anser det vara mindre dåligt att jag har blivit utsatt på rent ekonomiska giriga grunder utan för att man måste acceptera förr eller senare.

Hönsgödsel luktar inte kemiskt och sprutas inte ut.
 
Jag brukar själv vara ganska orolig av mig för sådant här men jag kan nog säga att den oro du upplever är garanterat farligare än att du blev exponerad för det här. Om du är orolig för cancer så är det nog så att du behöver säkerligen behöver exponeras flera gånger för giftet och inte bara en gång. Den stress du upplever är vad jag tror farligare för dig.
Jag skulle inte oroa mig, dessutom vad kan du göra nu? Nej luta dig tillbaka och lägg energin på något annat istället.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
E ElinaSvensson skrev:
Om människor var allmänt mer insatta och vakna skulle vi inte behövt köttproduktion.
Men det var väl inte mot köttproducerande djur bonden sprutade ? :surprised:

Försvarar inte giftanvändning som sådan men vi överförbrukar ju jordens resurser pga överbefolkning och gjort så länge men väldigt lite görs åt det.

... och Trump vill tydligen göra allra minst :geek:
 
E ElinaSvensson skrev:
Trodde först det var målarfärg då det är där jag känner igen doften av lösningsmedel.

Hönsgödsel luktar inte kemiskt och sprutas inte ut.
Vad är det egentligen bonden gjort?

Har han besprutat för skadedjur eller har han spridit gödsel för att ge näring till grödan?

Hönsgödsel lär inte bekämpa skadedjur.

Vi får nog bena ut vad som bonden egentligen gjorde.

Jag tycker du blandar in en massa andra parametrar i ditt resonemang typ köttproducerande djur och hönsgödsel.

Var för sig är det ett ämne att diskutera men kanske inte under ämnesraden "Bonde besprutar" :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.