Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M
E ElinaSvensson skrev:
Människor är okunniga.

När det gäller att gifterna idag är mindre farliga än förr. DDT var ju så ofarligt att människor drack det för att visa på dess ofarlighet.

Idag vet vi lite mer...
Ja, som tur är. Men med all respekt för att det inte är lätt att reda ut vad som är rena fakta, betalad fakta, kåserier eller rena lögner.

Problemet med risker är att det inte alltid inträffar för alla eller varje gång. Argumentation brukar tyvärr hänga upp sig på sånt.

För att återgå till första inlägget är det kanske så att en bonde kanske borde varna när det är dags för besprutning, speciellt om det är roundup eller annat otäckt. Vi vet inte heller om bonden i sin traktor har någon speciell skyddsutrustning.

Över lag tycker jag också att man inte ska behöva utsättas för saker mot sin vilja. Kommer ni ihåg när det var tillåtet med rökning på restauranger? Usch!
 
E
Micke64 skrev:
Ja, som tur är. Men med all respekt för att det inte är lätt att reda ut vad som är rena fakta, betalad fakta, kåserier eller rena lögner.

Problemet med risker är att det inte alltid inträffar för alla eller varje gång. Argumentation brukar tyvärr hänga upp sig på sånt.

För att återgå till första inlägget är det kanske så att en bonde kanske borde varna när det är dags för besprutning, speciellt om det är roundup eller annat otäckt. Vi vet inte heller om bonden i sin traktor har någon speciell skyddsutrustning.

Över lag tycker jag också att man inte ska behöva utsättas för saker mot sin vilja. Kommer ni ihåg när det var tillåtet med rökning på restauranger? Usch!
Ja håller med i allt.

Är väldigt orolig och känns förjävligt att man ska behöva bli utsatt mot sin vilja..
 
Något som kan komma som en överraskning för många är att även ekologisk odling innebär besprutning med bekämpningsmedel (finns visserligen en del riktigt renläriga odlare, men de vill jag påstå är ett fåtal mindre).

Det finns en uppsjö med medel som är fullt tillåtna även inom ekologisk odling och som används, men man väljer självfallet inte att tala högt om detta.
 
Mikael_L
E ElinaSvensson skrev:
Åker aldrig bil eller buss så vet inte.
Två fel gör inte ett rätt hursomhelst så den diskussionen kan vi lämna därhän
Ett fel blir inte heller rätt.

Så då borde vi kunna lämna ditt ämne därhän också ... ;)
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
harry73
Risken att dö av cancer är nog rätt så stor och kommer säkert att öka i framtiden men då pga att de lever längre och många dödsorsaker blir ovanligare.

Men om vi går tillbaka och tittar på giftmängderna.
85g är din dödliga dos säger du. Då antar jag att det handlar om själva giftet och inte den gift i vattenlösning som sprids över åkern. Har giftet samma ungefärliga densitet som vatten, handlar det om ett halvt glas. Kasta som jämförelse ett halvt glas vatten över dig och kolla om du får samma känsla som när du cyklar förbi åkern. (Troligtvis inte)

Nu fortsätter vi till nästa punkt, att 95% skulle hamna utanför åkern. Läser jag wikipediasidan som du länkade till, står det att 95% inte hamnar på växten eller rinner av växten. Av det som inte hamnar på växten, hamnar största delen på åkern. En liten del förs bort med vinden och hamnar inte ens på åkern.
Nästa punkt är vad dom sprutar. Sprutade dom på växter, är det inte glyphosat, för då skulle växten dö. Snarare något mot svamp eller andra sjukdomar. Jag vet inte om det är mer eller mindre farligt än glyphosat, men din 85g är i alla fall orelevant.
Jag säger inte att jag gillar att gå förbi en åker när den besprutas, men jag säger att man ska använda rätt fakta
 
  • Gilla
Polyene
  • Laddar…
Mikael_L
Det finns genmodifierade grödor som tål glyfosat, för att man lätt ska kunna bekämpa ogräset med glyfosat.

Jag har ingen aning om dessa finns i Sverige.
 
harry73
Jag tror inte att det finns så många genmodifierade växter i Sverige, men det finns kanske en forumbonde som kan bekräfta det
 
E
harry73 harry73 skrev:
Risken att dö av cancer är nog rätt så stor och kommer säkert att öka i framtiden men då pga att de lever längre och många dödsorsaker blir ovanligare.

Men om vi går tillbaka och tittar på giftmängderna.
85g är din dödliga dos säger du. Då antar jag att det handlar om själva giftet och inte den gift i vattenlösning som sprids över åkern. Har giftet samma ungefärliga densitet som vatten, handlar det om ett halvt glas. Kasta som jämförelse ett halvt glas vatten över dig och kolla om du får samma känsla som när du cyklar förbi åkern. (Troligtvis inte)

Nu fortsätter vi till nästa punkt, att 95% skulle hamna utanför åkern. Läser jag wikipediasidan som du länkade till, står det att 95% inte hamnar på växten eller rinner av växten. Av det som inte hamnar på växten, hamnar största delen på åkern. En liten del förs bort med vinden och hamnar inte ens på åkern.
Nästa punkt är vad dom sprutar. Sprutade dom på växter, är det inte glyphosat, för då skulle växten dö. Snarare något mot svamp eller andra sjukdomar. Jag vet inte om det är mer eller mindre farligt än glyphosat, men din 85g är i alla fall orelevant.
Jag säger inte att jag gillar att gå förbi en åker när den besprutas, men jag säger att man ska använda rätt fakta
Första gången jag kände giftlukt var vid en åker med växter men traktorn körde och sprutade över en upplogad åker så sannolikt är det det starkaste han har för att maximera sin egen vinst.
 
M
tensiden tensiden skrev:
Något som kan komma som en överraskning för många är att även ekologisk odling innebär besprutning med bekämpningsmedel (finns visserligen en del riktigt renläriga odlare, men de vill jag påstå är ett fåtal mindre).

Det finns en uppsjö med medel som är fullt tillåtna även inom ekologisk odling och som används, men man väljer självfallet inte att tala högt om detta.
Det är viss skillnad på de bekämpningsmedel som används inom ekologisk odling. Mer info hos Jordbruksverket http://www.jordbruksverket.se/amnes...g/vaxtskydd.4.389b567011d9aa1eeab8000791.html
och Naturskyddsföreningen: http://www.naturskyddsforeningen.se...ning-inom-ekologisk-och-oekologisk-odling.pdf

Bekämpningsmedlen som är tillåtna i eko utmärks dels av sitt ursprung och dels av att de har låg giftighet och oftast bryts ner snabbt. De ämnen som är tillåtna i oekologisk produktion är annorlunda. De är mer problematiska vad det gäller giftighet, nedbrytning, restprodukter och dylikt. Att man hittar rester i oekologiska livsmedel visar på problemet med kemiska bekämpningsmedel.
 
E
När jag åkte förbi stod han stillax det var först när jag åkte förbi som han fortsatte att sprida gift. Det var väl för att inte åka dit för miljöbrott, det finns ju föreskrifter om hur det ska spridas. Vindstilla och så. Vindstilla var det. Kanske 1-2 m/s vind i den riktningen jag kom.. Därav att jag luktade det en bra bit före själva giftåkern.

Även om jag inte fick ett glas gift över mig är det LD50, förhöjd cancerrisk och annat kommer mycket tidigare.
Och när man luktar något betyder det ju att det finns i luften..
 
harry73
Förlåt, jag trodde att du ville få svar eller i alla fall lite åsikter om hur farligt det var och om du kommer att dö.
Men det verkar att du bara vill få medhåll. Den biten får andra sköta
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Trollvarning.

Och om inte: skärp dig. Människor har aldrig varit så friska och levt så länge som nu. Att det finns bönder som brukar jorden är en grundförutsättning för att du ska kunna sitta här och kverulera.
 
  • Gilla
Kire_78 och 2 till
  • Laddar…
Hur vet du att det var gift?
 
E ElinaSvensson skrev:
Jag funderar lite kring det här.
Cyklar runt på landet och inte sällan luktar det helt klart annat än blommor och avgaser.

Idag kom jag cyklande och då känner jag en stark lukt som jag närmast kan beskriva som lösningsmedel, snart ser jag en sprutglad bonde som besprutar åkern. Allt som allt tar det kanske 30 sekunder för mig attt passera, cyklade så långt ifrån eländet jagh kunde men.. det sprider ju sig i luften.

En artikel jag hittade talade om att 95% av allt gift landar annanstans än på åkern. [länk]

Har noll koll på vad som används, Eu tillåter det mesta att användas och för en som undviker att ta i plaster känns det sådär att behöva bli utsatt för ämnen som kan döda.

Lite snabba googlingar ger att [länk] är flitigt använt nuförtiden. Det är ofarligt sägs det... Lika ofarligt som DDT var förr då eller...

Befann mig 3km därifrån i 1h och cyklade förbi och blev utsatt i max 1 min. Luktade starkt av gift.

På wikipedia står att cirka 1700mg/kg på huden är dödligt.
En snabb uträkning ger att 1700*50= 85000mg =85gram är dödligt.
Med tanke på att 95% hamnar annanstans så lär det väl räcka att man bara passerar för att bli utsatt för farliga mängder?

Tråkigt att man inte bara kan få vara.

Du får väl hitta en för dig tillräckligt stor bit mark att köpa och bli självförsörjande bonde på så "kan du ju bara vara".
 
  • Gilla
Kire_78
  • Laddar…
E
Jag undrar över riskerna.

Att människor är friska och lever länge är för att sjukvården är så pass bra.

Det är lite som med dödligheten och mord. Ja fler mord är det kanske men det är för att sjukvården har förbättrats.
Gift är gift. En fara är en fara.

Jag undrar över risken jag blev utsatt för, medhåll är jag inte per se intresserad av. Men jag upplever det soma tt många har en lite tramsig attityd, det kan vara för att de själva utsätter sig och tänker som en missbrukare, man förnekar riskerna o.s.v. eller så är man helt enkelt inte så rädd för det som inte syns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.