Jag kan tänka mig att det är en och annan medlem som är smått chockad över att våra gamla medlemstitlar har försvunnit när vi bytte teknisk plattform. I den nya programvaran fanns flera möjligheter att göra något nytt, så vi ville ta chansen. Här ska jag berätta hur vi har lagt upp det till en början. Ni får gärna ha synpunkter på det, jag har tänkt mig att vi vidareutvecklar systemet efter hand.

Nyhet: Bästa svar - stjärnor
En nyhet som jag tycker är väldigt bra är möjligheten för en trådstartare (TS) att utse bästa svaret. När TS har markerat det inlägg som man ansåg bäst svarade på frågan får det inlägget en stjärnmarkering. Den som har en bästa-svar-markering får en guldstjärna i sin profil. Som mest kan man få tre guldstjärnor.

Skärmbild av ett foruminlägg med utmärkelsen "Bästa svaret" och en guldstjärna vid användarens profil.

1-9 bästa svar – 1 guldstjärna
10-49 bästa svar - 2 guldstjärnor
50-eller fler bästa svar – 3 guldstjärnor

Kul att se att ni redan har börjat dela ut bästa svar!

Skärmdump av en webbsida för ett byggforum visar användarlistan och miniatyrbilder för trädgårdsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Poängsystem och nivåer
I gamla forumprogramvaran byttes användartiteln ut efter hur många inlägg man hade gjort, där de åtråvärda titlarna Forumgud och Gudfader var belöningen man fick när man nådde de högsta nivåerna. Man kan säga att ett inlägg gav ett poäng.

Nu har vi utvecklat detta så att du får poäng för lite fler saker. Än så länge kallar vi det bara nivåer och en siffra, men vi tänkte kalla det något kaxigare framöver, i paritet med att bli Forumgud eller Gudfader som vi hade tidigare. Det ska vara roligt att gå upp en nivå!

De här sakerna får du poäng för:

Inlägg 1 p
Bild/film 10 p
Postat 10 dagar i rad 10 p
Utse ett bästa svar 20
Bli utsedd till bästa svar 100 p
Ladda upp en avatar 10 p
Fullständigt ifylld profil 50 p

Så här är nivåerna (N) uppdelade:

N1 0p
N2 60p
N3 120p
N4 200p
N5 300p
N6 450p
N7 750 p
N8 1125p
N9 1650p
N10 2250p
N11 3000p
N12 3900p
N13 4900p
N14 6000p
N15 7500p
N16 9000p
N17 10500p
N18 12000p
N19 13500p
N20 15000p
N21 17000p
N22 19000p
N23 22500p
N24 26000p
N25 30000p

Skärmdump av diskussionsforum med medlemslista, poängräkning och bilder från trädgårdsprojekt och byggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välj en egen titel i dina profilinställningar
Alla medlemmar förutom moderatorer och admin kan välja en titel som man tycker passar, utifrån varför man är här. Denna syns då i profilen. Titlarna som finns just nu är:

Nybyggare
Lösvirkesbyggare
Självbyggare
Tillbyggare
Renoverare
Renoveringsnovis
Husspekulant
Hobbysnickare
Byggnadsvårdare
Byggnovis
Byggveteran
Lägenhetsfixare
Inredare
Köksfixare
Trädgårdsfixare
Verktygstokig
Hobbyelektriker
Elektroniktokig
Garagebyggare

Gilla-markeringar
Det går att gilla ett inlägg. Detta är dock helt frikopplat från poängsystemet. Hur många gånger någon är gillad syns i profilen. Du hittar mest gillade medemmarna i medlemslistan.

Nu ser jag fram emot era kommentarer och förslag på ändringar i nya systemet!
 
Redigerat:
harry73
Jag saknar Allvetare och Besserwisser som titel

Sedan borde kanske Gilla-markeringar också generera poäng
 
  • Gilla
Broken arrow och 5 till
  • Laddar…
Tycker det ser bra ut och en kul grej för de som söker forum status. Jag är inte så mycket för det.
Men dock tycker jag inte om en grej. Tycker inte inlägg och 10 dagars grejen ska premieras. Finns gudfädrar idag som har blivit det med 90% trams och ifrågasättande inlägg. Tycker att vara till hjälp ska premieras mer. Lättare för "färskingar" och alla andra att sålla och lita på svaren då "statusen" är uppnådd utav hjälpliga svar.
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag saknar Allvetare och Besserwisser som titel

Sedan borde kanske Gilla-markeringar också generera poäng
Mycket bra idé, allvetare och besserwisser lägger vi till direkt.
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Huruvida gilla-markering skulle generera poäng har vi diskuterat fram och tillbaka. Jag är lite inne på det som TotalControl säger här, att tramsinlägg ju ofta får gilla och att det inte borde få poäng. Däremot är det ju kul att få en gilla, men vi lade det nu separat i profilen istället.

Men TotalControl, du menar alltså att ett inlägg inte borde ge poäng alls?

Vi skulle kunna höja poängen för bästa svar ytterligare förstås.
 
Redigerat:
harry73
Såklart ska man få poäng för antal inlägg. Det är ju det som gör om man är en forumveteran eller inte, och det är än av de saker som man vill förmedla med användarnivåer.

Angående gilla-markering kan jag såklart bara beskriva när jag använder dom och det är i de följande fall:
- Att visa värdering för TS i en projekttråd, oftast bra skrivna inlägg eller där de bjuder på sig själv och utförd arbete.
- För att jag instämmer med ett inlägg och inte vill fylla tråden med ett likadant svar, men ändå vill visa TS och jag tycker att det var ett bra svar.
- Att visa tacksamhet när TS kommer med återkoppling
- Att visa tacksamhet för alla som orkar besvara mina frågor

Sedan händer det att jag delar ut en Gilla i humorhörnan eller liknande trådar, men det är också för att visa uppskattning.

Så jag tycker att ett inlägg som gillas av andra borde vara mer värd än andra inlägg,
 
  • Gilla
Hammarfall och 11 till
  • Laddar…
harry73
Sedan finns det nu andra topplistor under medlemmar, som kan vara en kul grej :)
Men den som tillför minst är listan med
längst medlem
Skärmdump av medlemslista på ett forum med rangordning och medlemsinfo såsom namn, plats, poäng och datum för medlemskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förutom Marlen som står på en självklar första plats, finns det bara medlemmar som inte längre är aktiv och inte ens var så aktiv då heller. Det gör listan statisk och ointressant.
Eventuellt skulle man kunna ge medlemmar som inte loggar in under en eller flera år statusen inaktiv och ta bort dom från topplistan.
 
Eller filtrera bort dom som har för lite poäng?
kanske på något sätt göra så att poängen minskar när man är inaktiv (X minuspoäng per månad ej inloggad t ex)?
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
tillför minst är listan med
längst medlem
[bild]
Förutom Marlen som står på en självklar första plats, finns det bara.
Hur lång är Marlen? ;)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Då vill jag bara påpeka att jag varit medlem i mer än 13 år - och aktiv medlem hela tiden. Självklart tycker jag ;) att långa medlemskap kombinerat med aktivitet ska premieras. (inte för att det är allvarligt men lite roligt som jag skrev i en annan tråd).
 
  • Gilla
Marcus_L och 3 till
  • Laddar…
Den får jag klura på. Men du borde dessutom också få en rejäl poäng för att du har varit moderator. :D

Att rensa i listan över hur länge man varit medlem får jag också klura på.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
...
Att rensa i listan över hur länge man varit medlem får jag också klura på.
vi hjälper gärna till ☺
Egentligen gillar jag @useless förslag för att det blir en mjuk övergång. Man försvinner inte från ena ögonblick på det andra som är bra. Men å andra sidan känns det demotiverande att förlora poäng.
Därför föreslår jag att man efter t ex 1 år får status inaktiv men behåller alla poäng. När man loggar in igen blir man aktiv igen och fortsätter man som vanligt.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Jag är inte nog aktiv här för att jaga poäng, även om jag läser en del med behållning mest i utloggat läge.

Trots detta är det kul att spåna lite i hur att belöna er aktiva, och på samma spår som Harry och Useless är inne på så kommer jag med följande förslag.

Låt var aktiv månad generera säg 100p, så att du efter ett år med aktivitet här varje månad når 1200p, eller efter 13 år; 15600p.

De månader ingen aktivitet skett så backar man motsvarande 100p. Dock skall/bör man inte kunna gå minus på aktivitetspoängen. En poäng för ett inlägg får inte försvinna för detta.

Även om jag aldrig kommer att dra nytta av ett belöningssystem själv så kan jag ändå se nyttan/uppskattningen i att ha en sådan funktion.

Sedan är jag väl själv personligen kluven till att antal inlägg som sådana skall generera poäng, i övriga livet är det väl oftast seriositet som uppskattas mest, mer sällan de som håller låda oavbrutet...

:)
 
En sak till:

Poängskalan för de olika områdena bör vara sådan att en riktigt jäkla säker och uppskattad medlem sedan säg fem år tillbaka, som ideligen ger supergoda råd skall kunna ha en högre poäng än en vrålidiot som bara spammat under tio års tid.

Här är det väl då "Uppskattade inlägg" som bör vara värda mycket. och då naturligtvis endast inlägg i vissa kategorier. Ingen skall kunna vara forumets bäst betygsatta medlem genom att ha bombat med blondinvitsar, även om dessa ibland också uppskattas.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D09
Sökfunktion flest startade trådar hade varit kul att se.

Inser att jag laddad upp tonvis med bilder.

Hade varit kul att ha en mapp/ synkning så man kan svepa igenom alt ha lite koll på bilderna.

Ibland letar man sig tokig efter bilder på hur det såg ut inne i en vägg. Skulle kanske gå snabbare att svepa igenom på Byggahus.

Förutom i mitt fall.. har laddat upp på tok för mycket bilder

Det konstaterar jag med en bild på "utegymmet" ;)

Edit

Man kanske skulle kunna ha en valmöjlighet att vara anonym i poängsystemet.
 
  • Barn med ryggsäck står framför hemmagjort utegym med basketkorg monterad på träskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.