Vilket avloppsrör...??? Du menar grannens periskop kanske??  ;D ;D

Du såg riset längst nere på tomten också hoppas jag och inte bara det som lång högst uppe vid vägen?? :(

Angående avvattningsröret så har grannen lovat att flytta på det så det ska nog ordna sig. Jag hoppas att vi kommer så högt att vi kommer "över" trädgränsen. Det är Micke som har räknat ut vart huset ska stå samt plushöjden för bottenplattan. Vår bottenplatta kommer att hamna på samma nivå som grannens (han med vägen ned till vänster) entrévåning dvs 1 våning högre. Har även planer på att snacka med grannaran nedanför och höra med dem om man kan få gles ur de översta tallarna som står närmast vår tomtgräns.
 
Jo jag såg riset....men det är inga problem....som lekman förstår man inte hur mycket en skrävskopa klarar av.

Ett tips....se till att Perssons städar efter sig ordentligt....när vi i går städade efter att snön försvunnit var det ingen vacker syn med plast, frigolit, armeringsjärn mm. Hur mycket som helst! Om de bara är noggranna från början skall det inte behövas så mycket mer städning sen....kolla var du kan ställa en container....en lastbil måste ju kunna köra ner och tömma den.

Din "lilla backe" bör nog beredas direkt med en mycket bra underbyggd byggvägg.

/C
 
Det första Micke ska göra är att bygga just en väg ned till där huset ska stå så de kommer ned med lastbil så jag hoppas att han gör den bra eftersom det är han själv som ska använda den. :D Du ska ju inte tro att de orkar gå med varenda lecablock ned till grunden!! ;D ;D ;D

Tack för tipset med renhållningen. Klart att de ska städa efter sig. Kan tyckas som en självklarhet men vi var och tittade på ett Vallsjöhus i Brånnestad som Micke hade gjort och där såg det också ut som efter slaget i Lützen. Man antar ju då att de ska städa efter sig?! :surprised:
 
Städa ??

Vet en hantverkare vad det är ?? ;)

Jag tyckte nog att den städning som blev gjord när jag byggde var den som jag
gjorde själv. Hoppas de alla har blivit bättre.

Fredrik

 
GLAD PÅSK!, önskas alla nuvarande och blivande Svärtingebor!! :)
 
Detsamma! :D
 
Hej alla glada............o glad påsk i efterskott!
Det var ett tag sen man skrev här nu. Har haft fullt upp med att lösa VA, stycka tomten, hitta kök, ja ni vet ju bättre än jag vad man har att stå i...... är inne på revision C nu på ritningarna...

Blivit mycke köksmöten senaste tiden, HTH, Noblessa, Ballingslöv och Kvänum imorgon.... Alla säger att det blir så dyrt hos Kvänum så vi får se vad dom har att komma med. Det försvann ju visst 35-40% om man valde bort Kvänum i trivselhuset vårt!

Brodén:
Jasså du valde comfortzone till slut? Vi är inne på en 495 twin med bergvärme. Är detta jämförbart med comfortzone CE50?

Calle imponerande bussystem (IHC) du har i huset............ Vad ska du styra och hur? Ska du ha en separat panel eller ska du styra via datorn och ha gsm uppringare?



 
Douglas....gällande kök så "sparade" vi ca 40 000 tkr jämförelsevis. Vi valde vitmenad EK hos HTH till slut.

Om du väljer standard Kvänum som ingår i huspriset dvs vita luckor och inte gör en massa tillägg etc så lönar det sig inte så mycket att springa runt och jaga billigare kök.
MEN om du väljer t ex något unikt eller gör förändringar på den ritning som TH utgår i från så sticker Kvänum iväg.

Gällande priser är Kvänums baspris säg 100 kr -30% mot TH och sedan ger de 5% på dina tillval som faktureras direkt. Alltså så får du dra av 70% av 100 kr om du väljer bort men du kan samtidigt ta del av större rabatter än 5% hos annan leverantör. I vårt fall fick vi 15% på HTH baspris rakt av.

För att jämföra rättvist gör så här: Välj det kök du vill ha exkl tankar på pris mm, be både TH/Kvänum prissätta det samt en annan leverantör. Välj sedan den lösning som blir bäst, med pris och kvalitet i åtanke. Vi hade alltså fått betala drygt 40 tkr mer med lösningen Kvänum pga luckval och annat.

Gällande IHC så har jag inte bestämt exakt vad som skall styras....har dragit lågspänning till alla lampor, en del uttag och annat. Sedan programmeras systemet när man bott in sig. Merkostnaden i material ligger runt +30 tkr.

Kommer dock förmodligen styra lite lampor (timer funktioner), släcka hela huset med en knapp, stänga av uttagen i barnens rum mm.
 
Douglas: IVT 495 Twin ger 4 kW totalt på frånluftsvärme + markslinga alt. bergvärme dvs 2 + 2kW som jag har förstått det. Comfortzone CE 50 ger 5 kW på enbart frånluften vilket gör att man slipper strula med markslinga/bergvärmehål.

Ska man ha värme via hål så ska man nog satsa på "riktig" bervärme men jag tror att det mest lönar sig i större hus (som Calles slott till exempel)!  ;)  

Hur löste det sig med VA förresten??
 
Calle:
Vi resonerade lika som du gör angående Kvänum och har hittills fastnat för HTH faktiskt, både prismässigt, kvalitetsmässigt och deras kunnande och engagemang. Vem har du haft kontakt med där? Vi har pratat med Robert Harling.

Vi ska ha allt annat än orginalköket som ingår hos TH så det kommer säkert att bli dyrt hos Kvänum kan jag tänka mig. Men vi ska ge dom en chans......... Vi ska ha högblanka vita luckor med massiv valnöt, mest lådor o nästan inga överskåp.

Jag blev lite imponerad över bilderna på ditt busssystem eftersom jag jobbar en del med programmering av just styrsystem. Skulle också gärna ha det men vet inte om damen hemma skulle tycka det var värt pengarna...... ;) för det är ju trots allt en "prylgalen" grej, killgrej, och det är ju alltid kul med prylar :D............ Jag vill ha inbyggd ljudanläggning i hela huset så jag undersöker detta just nu.


Matte:
Jag ska undersöka den värmepumpen du valt lite noggrannare. Är det bara frånluften med återvinning som ska ge 5kW? Hur ser graferna ut för den när det börjar bli -15? Vad har du fått för pris på den? När kommer huset?

VA har vi bestämt att vi gör en egen anläggning för tre hus så länge. I höst ska kommunen börja planlägga Karstorp så då kommer det med största sannolikhet att bli kommunalt VA där ute om ett antal år. De siktar på 3-5 år så då tänkte vi koppla på kommunala då.............

 
HTH: Vi har haft Angela Esposito som kontakt med Robert och Peter har hjälpt till en del.

Gällande IHC har "damen" blivit övertalad om finesserna med systemet....sen får väl jag koppla via datorn för att få alla funktioner på plats. Det är ju lite mer pill.
Återkommer om 2 veckor hur det praktiskt fungerar.

/C
 
Douglas:

Gällande värmepumpen så har jag inte kollat några kurvor nedåt -15 gr. CE50 går ju enbart på frånluft och har inte någon utetempgivare. Vi kommer ju dessutom att komplettera med en täljstenskamin från Contura så jag tror att vi kommer att klara oss "ganska" bra men tanke på läget på tomten dessutom. Problemet med södersluttning blir nog snarare att få huset kallt på sommaren. ;D Som tur är kyler ju soutterrängdelen på sommaren och lagrar värme på vintern. Priset på bara själva FLVP är ca 60 000:- (givetvis minus den rabatt du kan snacka dig till hos Comfortzone). De höjer priset ganska snart så om du är intresserad så ska du nog slå en signal och prata med supporten där!

Angående när huset kommer så har jag inget datum ännu eftersom mark-/grundarbetena inte har påbörjats ännu. Markansvarige har ju en hel del att göra verkar det som. Tyvärr verkar det som att min KA har missat att lämna in marklinjerna till fasadritningarna och Vallsjö inte bokat byggsamråd vilket har gjort att vi ligger ca 5v efter i tiden. :( Räknar med att flytta in i slutet av hösten om allt går som det ska.
 
Ja det låter ju som ett bra alternativ med CE50 men som sagt bara den räcker på vintern. Ska kolla upp siffrorna på 495:an med bergvärme och se vilket som blir bäst.

Trist det där med KA då men hoppas ni får komma igång snart då. Åkte förbi uppe på hyllan i Svärtinge och tror jag förstod var din tomt ligger. Åker man ner bredvid ett gult enplans trähus som var till salu ganska nyligen och ett stort tvåplanshus? Blir nog riktigt bra läge såg det ut som. Ni har väl lite jobb med tomten då men det lär väl bli bra när ni blir klara.

Vi hoppas vi får våra sista ritningar idag nu så man kan börja gå till grannarna och få medgivande så man kan få klart bygglovet snart. Vi är håller på för fullt och ska sälja vår tredje tomt nu också och det verkar inte direkt bli svårt........ 5-6 som är mycket intresserade :)

Vad har ni valt för kök förresten? Vi håller på att välja just nu och det finns ju typ hur mycket som helst.............. :p
 
Tjenare igen Dogge (Douglas): ;)

Mycket som har hänt sen senast. Fick tag på en kanontjej på kommun som hjälpte till att boka byggsamrådet. Vi hade det i fredags och allt verkar vara helt i sin ordning. Markarbetena skall enligt utsago påbörjas inom 1 - 2 veckor nu så det ser ju lite ljusare ut. Om 1 - 2 veckor så kanske de kan börja nästa vecka igen?? Vem vet?? :D

Du åkte helt rätt när du åkte ned på vägen som du beskrev. Vår tomt är sista tomten till höger efter vändplatsen. Jobben med tomten är beräknade till ca 6 veckor så jag antar att det blir ett ganska stort mark-/grundarbete. Som tur är ska markansvarig grovplanera tomten direkt så jag hoppas få ut jord direkt. Om man har tur kanske man kan så gräset omgående?!

Såg att Trivselhus annonserade ut en tomt i Karstorp och antog att det var din?!
 
Köket blir ett Ballingslöv Studio i klarlackad ek och en grå bänkskiva med eklist längs kanten. Köksfläkten kommer från Thermex och blir en frihängande Optica-line 660.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.