Lennart Lind skrev:
Fina spräckningar kör du med 20mm kilar? Behöver man ett borr per varje hål? Då blir det dyra hål! Kan väll inte stämma?
Vill minnas att det är 20mm ja. Jag skrev en borr per KIL! ;)
 
tommib
Nej, en borr per kil. Jag gör som sagt likadant. Borra ett hål och sedan byte så att den hinner svalna. Med spräcktiden blir det lagom länge för att borren ska svalna mellan varven.
 
F
Lennart Lind skrev:
Fina spräckningar kör du med 20mm kilar? Behöver man ett borr per varje hål? Då blir det dyra hål! Kan väll inte stämma?
Du behöver två eller tre borr att alternera på. Allt hänger på hur effektiv borrning du vill ha. Färre borr så är det bara att pausa. Jag drar ett hål/borr sen byter jag borr. Till 28mm hålen som är mycket segare så byter jag borr efter ett halvt hål.

Ett 20mm borr i Biltemakvalite som man inte överhettar håller för minst ett 30-40 hål.
 
Ok kommer köpa 2 borr ett hål i taget alltså sen byter man borr :)
 
2 borrar, då hade jag fått fika halva dagen! Jag lät iofs. borrarna svalna i gräset, ingen snabbkylning och det syntes på gräset efteråt.

Beror väl på maskinens kapacitet också, om en sämre borrmaskin bygger mer värme eller ej vet jag inte
 
Mikael_L
En klen maskin gör borrarna varmare.

Det avverkar mindre material och gnider runt mer, som bara skapar värme.

Materialavgången leder även bort värme. Både genom att varmt borrkax matas bort och genom att borrspetsen får skära i "nytt" svalare material.

Detta är lika viktigt vid borrning i sten såsom metall.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Angående detta med borrbytandet kan jag också varna för att köra två olika slitna borr i samma hål. Eftersom "vingarna" fram på borren blir lite olika slitna så varierar hålen lite i storlek. Att stoppa ner en annan borr i hålet är ett väldigt bra sätt att köra fast och knäcka borren (och handlederna om man inte är försiktig).

Jag kör som sagt Julas röda Meec, den har enligt manualen 5J anslagsenergi och det tycker jag funkar ok. Jag har iofs funderat lite på den modellen som är lite större, med SDS-Max-fäste och 7J energi men frågan är hur stor skillnaden blir.

Jag skulle definitivt rekommendera en borr per kil.
 
Kan bara instämma i att borr och spräckkilar är rätt väg att gå för att få bort vilken sten som helst.

Några tips:
Man behöver frilägga den delen av stenen man ska ta bort. För en sten modell större nedsänkt i gräsmattan som i trådstarten gräver man sig ned en eller ett par decimeter på ena sidan och lite mindre på övriga sidor, sedan borrar man in hålen snett nedåt på den grunda sidan så att man kan klyva stenen åt det håll där man grävt djupt. Om det finns jord som håller emot kommer stenen aldrig spricka (och man kommer aldrig få ut sina kilar igen).
Borr dödar man genom överhettning. Ha en bunt borr och växla mellan dem.
Min erfarenhet är att fler och mindre kilar fungerar bättre än färre och större. Små hål går dessutom snabbare att borra. Att borra hålen onödigt djupt ger ingen större effekt vad jag har kunnat märka, bättre att bara borra precis så djupt så att kilen får plats.
Spräckkilar köper man billigast på Ebay. Om du har tid att beställa från Kina kan du utan vidare få dem för en fjärdedel av priset på de svenska hemsidorna som nämnts i tråden. Det skadar aldrig att ha några extra kilar, ibland kör man fast, bokstavligt och bildligt, och då behöver man fler kilar för att kunna spräcka loss de som fastnat.
 
  • Gilla
Lennart Lind och 1 till
  • Laddar…
F
tommib skrev:
Angående detta med borrbytandet kan jag också varna för att köra två olika slitna borr i samma hål. Eftersom "vingarna" fram på borren blir lite olika slitna så varierar hålen lite i storlek. Att stoppa ner en annan borr i hålet är ett väldigt bra sätt att köra fast och knäcka borren (och handlederna om man inte är försiktig).

Jag kör som sagt Julas röda Meec, den har enligt manualen 5J anslagsenergi och det tycker jag funkar ok. Jag har iofs funderat lite på den modellen som är lite större, med SDS-Max-fäste och 7J energi men frågan är hur stor skillnaden blir.

Jag skulle definitivt rekommendera en borr per kil.
Jag har en TE-52 med SDS Max och den bankar på bra. Har inga problem att byta till ett likadant borr men om jag byter till ett annat fabrikat eller mellan två- och 4-skärigt så finns det risk att borret sätter sig. Ingen risk för handleder då det är momentbegränsare i maskinen men det gör det också omöjligt att få ut borret.
 
Tror ni det funkar borra 5 hål på längden det gula strecket.. borra ner 100mm..eller måste man borra snett för att det ska spricka.
Sten i gräs med gult streck markerat för borrning av hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så om man har 100mm långa kilar. Så kan man ej kapa djupare än 100mm åt gången vid varje klyvning?
 
Du behöver frilägga stenen runt om så den kan expandera i den riktning du vill spräcka i.
Jag hade börjat med en 1/3 av stenen via en diagonal borrning, i vinkel med utsidan av stenen så du spräcker loss en skiva utåt.
Vissa stenar jag spräckt nästan smulas sönder, vissa är stumma nått så förbenat.. försiktig start är min melodi.
Ser du redan idag en sprickansvining någonstans, följ den.

Jag är av åsikten att man borrar djupare för att hjälpa sprickanvisningen på vägen, om det hjälper vet jag inte.
 
Nu är jag ingen stenhuggare men en kamrat brukar hålla på med litet hobbystenhuggeri och jag har sett hur han gör och hört gammelfolket berätta.

Först måste du gräva fram stenen och försöka se vilken väg stenen är skiktad. Stenar har två naturliga klyvplan där de är lättkluvna. Sedan borrar du en rad kilhål i en sådan riktning. Om kilarna är 10 cm långa skall du väl borra kring 11-13 cm djupt.
Om du vill ha ett rakt skär hugger du en brottanvisning med mejsel mellan kilhålen och så sätter du dit kilarna och spänner dem stegvis. Ett slag på var kil och så vidare till nästa och då hela raden kilar har fått var sitt slag går du till början och ger dem ännu ett slag per kil.
Då spricker hela stenen rakt igenom rakt in från kilraden.

Det är svårt att kila loss en skålvo av toppen på en sten. Man måste klyva närmare mitten om det skall lyclas. Därför föreslog jag att bränna bort toppen på stenen.
 
Klyvningen av stenen kan bli mycket större än kildjupet ! Allt är beroende på hur stenens naturliga svaga skikt ( små sprickor eller materialskillnader) ligger. Har spräckt mer än en halvmeter med 7 cm kilar! Om stenen expanderar mycket under jord, så skulle jag har borrat lite snett, för att underlätta spräcktingen.
 
tommib
Som flera andra har skrivit, du måste frilägga stenen. Det behövs inte jättemycket, men en 15 cm runt om eller så är nog bra. Därefter skulle jag börjat från ena sidan och försökt spräcka i små delar. Du vill inte riskera att köra fast. Jag skulle borrat lite på skrå uppifrån, kanske en 15-20 grader från lodlinjen. Du kommer behöva spräcka några gånger för att få bort hela biten (troligen, det beror på hur stenen spricker).

Jag har gjort exakt detta i förrgår, men min sten låg ca 5 cm nedom markytan där jag skulle fram med ett dike. Jag frilade runt så gott det gick och spräckte lite i taget.

Det heimlaga säger om sprickriktning stämmer mycket bra, men det spelar inte jättestor roll för en så här liten sten. Du kommer kunna spräcka den i alla fall. När det inte ska bli snygga bitar kvittar exakt sprickriktning. Du kanske får hamra lite mer bara.

Ett järnspett är en bra kamrat när man gör detta. När det blivit en spricka på några millimeter i stenen kan du få ner spettet och bryta, det gör också att du kan få loss fastkörda kilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.