Ok nu har ja mycket kött på bena :) men den lille stenen måste räcka köra 3 hål på långsidan så bör hel stenen klyvas rätt lätt? Bör räcka borra ner 15,20 cm med borr?
 
E
Lennart Lind skrev:
Ok nu har ja mycket kött på bena :) men den lille stenen måste räcka köra 3 hål på långsidan så bör hel stenen klyvas rätt lätt? Bör räcka borra ner 15,20 cm med borr?
Lycka till med projektet! Återkoppla gärna när du är klar, jag är lite nyfiken på resultatet :)
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Du behöver aldrig borra djupare än att själva kilen får plats i hålet. Det går ändå inte att slå djupare och då har det garanterat spruckit redan.

Om du ska spräcka bort delar av berg eller bara delar av stor sten så borra snett nedåt och spräck loss kakor på det viset.

Går stenen bara att frilägga kan du spräcka hur stora stenar som helst med 3 st kilar. Storleken på kilarna är av mindre betydelse tror jag. Det handlar mer om att borra hålen. 20mm tycker jag är en bra avvägning då det är rätt rejäla kilar men ändå ett hål som går att borra med en värre jula-maskin typ.

https://youtu.be/6GC6mmXGHgw
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
F
Lennart Lind skrev:
Ok nu har ja mycket kött på bena :) men den lille stenen måste räcka köra 3 hål på långsidan så bör hel stenen klyvas rätt lätt? Bör räcka borra ner 15,20 cm med borr?

Du skall tänka på var det lossbrutna tar vägen. Är man och bryter i stadigt berg kan man inte borr rakt ner, det blir liksom som att kvyva jordklotet i två delar och det gör man inte med 5st hobbykilar. Jag hade frilagt en bit sten och borrat in i vinkel kanske 15-20 grader från horisontalplanet och från två håll och lyft av ett V-format lock. Från det utgångsläget är det sen lättare att bryta i stenen snett neråt.

Titta efter naturliga försvagningar och försök utnyttja dom. En annan sak som är bra att tänka på är att inte skråa hålen för mycket från stenens plan, det blir lätt väldigt mycket förliorad längd på kilen och expansionen blir för grund. Det resulterar i en kollapsad ytterkant på hålet istället för spräckt sten. Det är dock väldigt varierande från sten till sten.

En annan väldigt bra erfarenhet att ha med sig när man borrar mötande hål är att försöka förskjuta hålen lite så man inte borrar igenom ett redan borrat hål. Det resulterar garanterat i ett fastsatt borr om du gör det.
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Lennart Lind skrev:
[länk]

Tror ni om dom?
Kör med precis de där. Samt borrhammaren från Jula. Funkar hur bra som helst.
Dock tar det en bra stund att borra. Men med bara några stenar så spelar det ju ingen roll...

/Jonas
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Billigare att köpa dom direkt ifrån Kina iså fall.
 
Jag köpte 16mm från Kina. Hittade inga 20mm som tomten länkade till där. Men funkar nog med 16 men ju fler hål kanske man få göra
 
E
tommib skrev:
Du ska inte spola med vattenslangen ner i hålet när du borrar. Stenmjölet som bildas när du borrar blandar sig med vatten till en väldigt effektiv slippasta som förstör dina borr snabbt.
När jag hyrde maskin + borr sa dom att jag skulle köra med vattenslang, vilket jag gjorde. Visst blev det sörjigt, men jag vet inte om det slet mer på borret än att inte göra så? Dessutom fick jag ju bara med ett borr.

Precis på samma sätt gjorde herr Timell i klippet nedan:

http://www.tv4.se/äntligen-hemma/klipp/martin-timell-spräcker-sten-utan-dynamit-3351240

Är det av egen erfarenhet du inte rekommenderar vattenkylning? Menar inte att du har fel el så, vill bara veta mer.
 
tommib
Nej, det är inte av egen erfarenhet, det är något jag har läst (här tror jag). Jag kan dock se varför det skulle bli på det sättet, så jag har inte haft anledning att ifrågasätta det. Jag kan förstås ha helt fel. Samtidigt föredrar jag ändå mitt sätt med multipla borr då jag slipper sörjan.
 
Jag brukar köra med vattenslang.
Rätt eller fel, men i somras fick jag i alla fall ut 70-80 st 10-15cm hål i berg med en inte allt för dyr bosch-borr innan den tog slut.
(den röda meec borrhammaren höll obetydligt längre innan den magiska röken lämnade den och det var dags att få den utbytt)
Jag var ganska nedstänkt när jag var klar, men jag behövde heller inte något munskydd.
Får man kletig pasta så har man lite för lite vatten och man får dra ut borren då och då för att rensa.

Körde för övrigt med 14mm spräckkilar och jag klarade mig alldeles utmärkt med en vanlig snickarhammare.

Som så många andra sagt; det är borrandet som är jobbigt, själva spräckandet går lätt... Åtminstone tills man lyckats klanta till det så att samtliga kilar bottnat och sitter fast:)
 
Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
När jag körde inomhus hade jag tillkopplad stoftsug och en väldigt improviserad punktsug i form av ett avlopps-y. Kyler inte borren så bra kanske men tar hand om damm och borrkax.
 
du behöver minst en borr per kil, du förstör annars borrarna. De blir skitvarma efter bara ett hål.

Det kan ta några kilrader/borrader innan man får till bra sprickor i stenen och jag fick en kilrackare att fastna ser jag när jag hittade bilden. Minns inte varför om det var jag eller nån kompis :surprised:

jag föredrog 5-6kg släggan framför 0.5-1kg släggan


Stenblock med borrade hål och kilrader, borrhammare och slägga på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Stenblock med borrade hål och en röd slägga, kilfastnade och borrarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor sten med borrade hål och en fastkilad kil samt en sledgehammer på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Borr i sten med borrhammare, kil och fastkilad kilrackare, bredvid en slägga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor sten med borrkil och slägga ovanpå, sprickor och avslagna bitar runtom, gräs i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenblock brutna i mindre bitar i en släpvagn med en bil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
snickarsvenne och 1 till
  • Laddar…
Fina spräckningar kör du med 20mm kilar? Behöver man ett borr per varje hål? Då blir det dyra hål! Kan väll inte stämma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.