Gigamedkakabeln jag länkade till är 5,3mm och är både hal och styv. Använde också lite 3M kabelgegga till de längsta rören.
 
Redigerat:
Snailman
martin43 skrev:
Gigamedkakabeln jag länkade till är 5,3mm och är både hal och styv. Använde också lite 3M kabelgegga till de längsta rören.
Japp, de skrev ut diametern, hade sett det, så skrev inte korrekt när jag sa att ingen angett diametern.

Ganska dyr, elbutik har men bara 100m https://www.elbutik.se/product.html/gigamedia-cat6-x-slim-u/utp-hf-r100-o53mm?category_id=2114

vet inte om dessa säljer till privatpersoner

https://www.elgrossisten.se/gigamedia-x-slim-u-utp-kat-6-datakabel-305meter

Får väl fråga elektrikern vad han tar, om han har sådan, tror de drar nätverk också på den firman.
 
De som varit hos oss och dragit nätverk har bara kört med denna kabel, just för att den är smal men framförallt lätt att dra. Jag åkte bort till installationsföretaget och fick köpa lite rester de hade liggandes.

Kabeln är inte särskilt dyr, det är de andra kablarna som privatpersoner normalt köper som är väldigt billiga. :)

Jag har även en rulle 305M Cat5E samt en 100M Cat6 av typen "billig kabel". Fy fan vilken jäkla dynga (ursäkta språket) den kabeln är att dra jämfört med Gigamedia-kabeln. Det går inte att skjuta på för den bara korvar sig.

Som tur är skulle jag dra 3 st i ett 50 mm (!) rör 40 meter långt och då gick det bra ändå :)

Slutsatsen blir väl att:
Köp den bra kabeln för 7,50kr/m och använd där du måste (där du vill ha 2st CAT6 i 16 mm slang), och använd sedan billigast möjliga kabel i övrigt. Elbutik säljer till privatpersoner.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
nikasp
Såg det först nu men försöker kolla med skjutmått ikväll, återkommer.

Snailman skrev:
Kan du mäta vad den har för diameter?

Jag har nån literflaska med smörjmedel, som det verkar gå åt mycket lite av till eldragningen.
 
Så, vad väntar du på? Köp! :)
Kabeln är dessutom snygg och ser förtroendeingivande ut.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Snailman skrev:
Det jag ska dra nu ska inte vara till nån datanörd, och där är det ett 16mm rör (invändigt 10,7) per dosa...
Ett 16 mm rör är 13mm invändigt. Det är inte så att du har slang?
 
nikasp
Vi har dubbla VP-rör till nästan alla dosor men flexslang på ett eller två ställen. Tvivlar starkt på att det går att få i dubbla kablar i dem så där blir det en kabel per slang. I VP-rör kunde jag trycka genom två kablar med handkraft knappt tre meter, behövde inte någon dragfjäder.
 
Redigerat:
Snailman
Daniel 109 skrev:
Ett 16 mm rör är 13mm invändigt. Det är inte så att du har slang?
Ja, är slang överallt. (Som jag skrev i första inlägget)

Har en bunt 16 vp rör liggandes, så skulle kunna byta ut all slang i taket. Det skulle betyda att 3 meter i varje ände ändå skulle vara slang.

Lutar åt att jag köper billig cat6 kabel och drar i endast en kabel i varje slang. Då känns det slösaktigt med exxact uttag där bara det ena används, så kollar upp keystoneuttag istället.
 
Redigerat:
nikasp
Då är det ingen idé att jag kollar diameter, du kommer inte att få i dubbla Deltaco i slang.

Snailman skrev:
Ja, är slang överallt.
 
Snailman
martin43 skrev:
Så, vad väntar du på? Köp! :)
Kabeln är dessutom snygg och ser förtroendeingivande ut.
Du hade ju fått i två i 16 slang, så jag kanske gör ett försök med den kabeln.

Ska försöka räkna över hur mycket som går åt genom att räkna fågelvägen i taket plus en vägghöjd.
 
Redigerat:
Drar alltid en slim cat6 från gigamedia. Det är inga problem med 2st i 16mm flexslang.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vad kör ni med slang som alternativ till VP rör?
Måste väl vara smidigare med heldragen slät slang utan en massa skarvar? PEX?
 
Snailman
Fick svar från ebay säljaren att deras kabel är 6mm (får man kanske ta med en nypa salt) den kostar ungefär 500kr för 305 meter tillkommer frakt.

Har ännu inte beräknat åtgång

exxact vinklade uttag utp på elbutik ska man köpa utan ram och köpa en lös ram, blir mycket dyrare att köpa ihop (de har inte det i lager heller)

jämför detta med Kjells uttag för Keystone, som skulle bli ganska mycket billigare.

Sen kablen ska vara för installation inte patchkabel (som är för mjuk då den har flera kardeler) så länken till patchkabel på sidan innan är bara att glömma.
 
Redigerat:
Ebay kabeln är en CCA kabel. Dvs en aluminiumledare med kopparytskikt.

Dessa brukar inte rekomenderas till nätverk som man skall köra högre hastigheter på och framförallt inte POE. Då de har högre resistans samt oxiderar mer. Kabeln är desutom känsligare för böjningsradie mm än en ren kopparkabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.