Fairlane
roland53 skrev:
Att som säljare tillåta att en köpare får göra en förstörande undersökning är väl lite över gränsen. Det skulle åtminstone aldrig jag tillåta.

Ponera att köparen hoppar av, och nästa begär att ett annat golv ska sågas upp osv. Till sist pratar vi om schweizerost och inte ett hus :wow:
Riktigt så illa är det inte. Säljarbesiktningen hade indikerat förhöjd fuktighet på två ställen i huset. Det enda hålet sågades upp genom att vi först tog bort en fast monterad garderob och borrade under. Sen täcks hålet med en träbit som smälter in rätt bra. Det spelar iofs mindre roll då det var under en garderob. Man väljer såklart var det ska sågas för att förstöra så lite som möjligt.

Självklart sågar man inte utan godkännande av säljare. Risken är såklart att om man inte får undersöka när fördjupad undersökning rekommenderas av säljarens besiktningsman, så hoppar man av. Säljaren tjänade nog på att låta oss undersöka så de slapp gå ut på marknaden igen. På andra sidan fungerade vårt köp väldigt bra och köpare och säljare fick bra kontakt och förtroende för varann och vi försökte inte förhandla om priset för de få småsaker som vår besiktnigsman det hittade.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Biggie skrev:
Hade du bara läst tidigare inlägg så hade du vetat att jag inte betalde någonting, det va i samband med villaförsäkring, då görs en mindre besiktning, vi gjorde dock en fullständig.

Och i detta fallet så hade det väl inte spelat någon roll när jag gjorde den? Det hade ju ändå varit bortkastade pengar för mig. Åter igen måste jag säga att jag tycker det är väldigt synd att säljarbesiktningen generellt inte stämmer, det hade ju underlättat enormt för folk om den gjorde det.

Edit : sen kan vi aldrig komma ifrån att 4 ögon är bättre än 2 i och för sig, hur duktig besiktningsmannen än är så kan ju ändå något missas eller bli fel.
Låt mig gissa, när du gjorde en fullständig besiktning så sades det också att efter att de gjort en besiktning av ditt hus åt dig så kommer de stå för fel de missat vid sin besiktning om det sen skulle dyka upp något?
 
Prova att söka i forumet efter "försäkring besiktning" så förstår ni säkert att det här inte är en ny fråga, att det är ett återkommande problem, och att det är marknadsföring mer än trygghet.

Fasen, Byggahus själva skrev visst en artikel om det redan 2015..
https://www.byggahus.se/ekonomi/se-maklarnas-forbesiktningar
 
timmelstad skrev:
Låt mig gissa, när du gjorde en fullständig besiktning så sades det också att efter att de gjort en besiktning av ditt hus åt dig så kommer de stå för fel de missat vid sin besiktning om det sen skulle dyka upp något?
Ja precis, det stämmer.

Anledningen till att jag inte gjorde någon köpbesiktning är en annan historia, jag hade kunnigt folk med mig, dessutom va det väldigt lätt att få en överblick av mitt objekt då det va utflyttat,tegelfasad, gjutet bjälklag, oinredd källare. Men säljarbesiktningsprotokollet va ändå bra att ha tillhands, det va väl utformat med mätvärden på fukt osv.
 
Biggie skrev:
Ja precis, det stämmer.

Anledningen till att jag inte gjorde någon köpbesiktning är en annan historia, jag hade kunnigt folk med mig, dessutom va det väldigt lätt att få en överblick av mitt objekt då det va utflyttat,tegelfasad, gjutet bjälklag, oinredd källare. Men säljarbesiktningsprotokollet va ändå bra att ha tillhands, det va väl utformat med mätvärden på fukt osv.
Och hur ser villkoren för undantag ut...?
 
timmelstad skrev:
Och hur ser villkoren för undantag ut...?
Undantag i kök finns tills jag är klar med renoveringen, då skulle dom komma ut igen och besiktiga.
Kommer faktiskt inte ihåg vilka villkor som gäller tills dess.
 
Demmpa skrev:
Nja, Svensk Fastighetsförmedling har något som heter "Varudeklarerat", det har dom haft i över 10 år, det är en slags säljarbesiktning.

Här är en tråd från 2008, [länk]

Här är en tidningsartikel från 2009, [länk]

Här är ytterligare en tidningsartikel från 2005, [länk]

Här är ytterligare en tråd från 2008, [länk]

Som du ser i sista länken så har "varudeklarerat" funnits sedan iaf 2003.
Med andra ord har det funnits i över 15 år
Jag vet att tjänsten funnits i många år, men den har tydligen blivit populär först på senare tid. Tills för två år sedan var jag i vart fall på 50 visningar och endast vid ett tillfälle råkade jag på ett förbesiktat hus.
 
Biggie skrev:
Undantag i kök finns tills jag är klar med renoveringen, då skulle dom komma ut igen och besiktiga.
Kommer faktiskt inte ihåg vilka villkor som gäller tills dess.
Men det är Anticimex vi pratar om?
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Jag vet att tjänsten funnits i många år, men den har tydligen blivit populär först på senare tid. Tills för två år sedan var jag i vart fall på 50 visningar och endast vid ett tillfälle råkade jag på ett förbesiktat hus.
Bara för att vara övertydlig, men det vi pratar om här som är ett problem i någon mening är i det fall hus marknadsförs som besiktigat med avsikten att det ska innebära en tryggare affär för köpare, och sen efter avslutad budgivning används som argument för att köparen inte behöver genomföra en egen besiktning, och i vissa fall rentav pressar köpare till att strunta i egen besiktning då det ju är fri budgivning och säljaren kan välja att godta ett annat bud under förutsättning att den köparen inte insisterar på besiktning/besiktningsklausul.

Vilket enligt mig (och jag tror inte jag är ensam) är en logisk slutsats av det hela.

Som grädde på moset får även mäklare provision på detta, och de försäkrande bolagen som säljer till "dolda fel-försäkringar" har noggrant skapade villkorsklausuler för att kunna smita undan större åtaganden i händelse av att de åberopas.

Det har nog framgått tidigare, men jag tycker det är en styggelse, erbjud köpare en besiktning till förmånligt pris i samband med vunnen budgivning istället om man måste. Men helst, låt bli och låt de fullfölja sin undersökningsplikt bara.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
timmelstad skrev:
Men det är Anticimex vi pratar om?
Yes Anticimex, men kan tänka mig att dom avsagt sig mestadels av ansvaret så länge undantaget gäller, då dom inte kunde besiktiga vattenledningar eller avlopp ännu.
 
Biggie skrev:
Yes Anticimex, men kan tänka mig att dom avsagt sig mestadels av ansvaret så länge undantaget gäller, då dom inte kunde besiktiga vattenledningar eller avlopp ännu.
Har lite tips på läsning till dig här:
https://www.byggahus.se/sokresultat/?q=anticimex+försäkring

Om du undrar varför det är så många sidor och så många träffar så kommer du förstå när du börjar läsa trådarna.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.