etompau skrev:
Kan du inte ta en portabel radio, ställa in den på AM/mellanvåg och lyssna efter signalen?
Så strunta med att köra tongenerator utan bara scanna efter signalen och lyssna?
 
ollefisk skrev:
Så strunta med att köra tongenerator utan bara scanna efter signalen och lyssna?
Ja. Signalen i kabeln går att plocka upp med en enkel bärbar radio.
 
Jag har provat, det började bra, det gick att spåra kabeln och signalen började gå ner. Men nästa scanning gav inte exakt samma resultat. På den platsen jag trodde att guidekabel är skadad så är den ca en meter från begränsningskabeln. Jag får prova igen, koppla bort begränsningskabeln och se om det blir bättre. Om inte så tar jag fram funktionsgeneratorn och se om radion hittar kabelns skada bättre.
 
Till slut hittade jag skadan men jag behövde skaffa en kabelsökare för radion hade inte tillräcklig precision. Men båda behövdes, för kabelsökaren så behövde mottagaren komma väldigt nära kabeln så först på med radion för att få fram ungefär vart kabeln gömmer sig.
 
Kopplade du bort ena anslutningen på slingan samt ev. guide då?
Man får tydligen bättre signal om bara en sida är inkopplad.

Såg jag på nå'n instruktions-video.
Husqvarna Automower® - Hitta kabelbrott med AM-radio: http://youtu.be/rkB0PsUufd8
 
Redigerat:
Det var svårt att hitta avbrottet när jag skickade signalen i guidelinan så kopplade jag signalen på ena sidan och kopplade bort den andra sidan. Då var det lättare att hitta felet.
 
Lånar tråden.

Har en AM308 som under 2 år gått utan strul. Jag har huggt av kabeln på ett par ställen men det har lagats med Husqvarna orginalklämmor. Igår stannade den mitt på gräsmattan. Meddelande "ingen slingsignal". Jag har felsökt med mätverktyg och slingan är intakt. Dvs jag hittar inget brott och får signal på hela slingan. Någon som har bra förslag på hur jag kan gå vidare? Någon som upplevt något liknande?
 
Vilken färg lyser/blinkar dioden på laddstationen? Testat med en liten provisorisk slinga? Parat ihop klipparen med laddstationen igen?
 
quick skrev:
Vilken färg lyser/blinkar dioden på laddstationen? Testat med en liten provisorisk slinga? Parat ihop klipparen med laddstationen igen?
Dioden är släckt...? Den laddar så den får ström. Vad kan det innebära?

Hur parar jag ihop enheterna?
 
Laddar den så är ju transformatorn riktig iallafall. Låter som kretskortet i laddstationen har gett upp. Är det kabelbrott på slingan ska dioden blinka. Vill du testat att para ihop dom igen så får du placera klipparen i laddstationen och bläddra dig in i menyn. Orsaker på denna modellen men kan ligga under säkerhet och generera ny slingsignal alternativet byta pinkod.

Edit: har du testat att bryta strömmen till laddstationen en stund? Långsökt kanske men lätt att testa.
 
Redigerat:
Det är testat. Uppskattar din input👍
Den ligger i bilen nu. Blir besök på verkstan imorgon
 
  • Gilla
Petter Forsen
  • Laddar…
A
Brukar varje höst ta in transformatorn och kabeln till laddstationen.
Den sätts ut sen på våren.
De 2 senaste åren på våren har jag fått varning om att kantkabeln är avklippt. Med diverse omkopplingar konstateras det att så är det inte. Det är en kontakt mellan transformatorn och laddstationen som inte har bra kontakt. Den har oxiderat under vintern.
Borde lägga på oxidationsspray men det har inte blivit gjort ännu.
 
Ny säsong och nu larmar den kinkiga laddstationen om kabelbrott. Kabelsökaren tycker slingan är hel, både med kontinuitetsmätningen och kan inte hitta något med radiosökningen.

Har en 400m slinga eller så, ingen guide, till min 330X.

Står som ett fån och vet inte riktigt vad jag ska göra nu.
 
Om du Ohmmäter slingan istället för att bara kontinuetetsmäta den, vad får du då?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Och du har anslutit slingan till rätt stift?
Gör en ny liten slinga att prova med 5-10 meter borde räcka.

Protte
 
  • Gilla
quality
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.