Idag har jag klippt mossmattan. Mjukt och skönt att gå barfota på...

Nyligen klippt mossmatta med tydliga spår efter gräsklipparen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Theresa I och 3 till
  • Laddar…
Snigla skrev:
Pesto o "grillsmör" ska också vara gott o göra (y)
Har aldrig provat men ska skriva upp det på "saker-att-göra-innan-jag-dör-listan" :D
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ja, om det är 57 grader i skuggan tror jag du har rätt liten chans att få gräset att ta sig ;)
 
harry73
Barnen får sova i trädgården


Blått tält uppsatt på gräs i en trädgård med träd i bakgrunden vid skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Har grävt lite :)

En nyanlagd hemmagjord damm med en svart duk i trädgården, delvis fylld med vatten, omgiven av gräsmatta och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ångrar redan att jag inte köpte större duk! Nåja. Grävde ner till 70 sedan stötte jag på berg eller en sjukt stor sten. Men nu är det stort nog för några guldfiskar, fast dom får nog spendera vintern inne.

Större pump ska inhandlas. Ska läsa på om biofilter med, tips uppskattas.

Liten parantes, jag har redan badat i den, med kläder och mobil och skor på :D
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Fixat lite med odlingslådor och växthus. Nya takfönster och ett klätternät för sockerärtor ☀️🌱⚒😊
Odlingslåda med grönsaker framför ett växthus med nya takfönster och ett klätternät för ärtor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Skulle föryngra/röja bort lite buskar men fick förhinder av en björktrast. Lade tillbaka riset ovanför och det verkar som om honan accepterade den något modifierade miljön. Blir intressant att se ungarnas framtid.
Fågelbo med björktrastägg bland ris och buskar, sett från ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Theresa I och 3 till
  • Laddar…
harry73
De kanske gör en ekorre lycklig.
 
Tjötar på om min damm :/

Idag har jag köpt växter, några flytande, lite gräs, en näckros mm. Har även lagt i 6 ST slöjstjärtar som verkar trivas. Vattnet är grumligt men hoppas att det lägger sig snart. Mycket finlir kvar dock.

Nybyggd trädgårdsdamm med grumligt vatten, omgiven av stenar och sex synliga slöjstjärtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Carl-Jo-han skrev:
Tjötar på om min damm :/

Idag har jag köpt växter, några flytande, lite gräs, en näckros mm. Har även lagt i 6 ST slöjstjärtar som verkar trivas. Vattnet är grumligt men hoppas att det lägger sig snart. Mycket finlir kvar dock.
Tjöta på bara, fler dammbilder tackar vi inte nej till. :)
 
  • Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Förberett inför blivande trädgård och jordgubbsland.

Planerat område för trädgård och jordgubbsland med en pallkrage och presenning på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ska det bli lite pallkragar och bärbuskar

En nyförberedd yta av jord på en gräsmatta för att anlägga ett trädgårdsland eller jordgubbsland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här blir det jordgubbsland

Ett barn vid en nysnickrad obehandlad träpallkrage för plantering på en trädäcksterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan snickrade jag ihop en sandlåda åt dottern. Just nu roar hon sig med att förflytta sten från parkeringen till gräsmattan 👶

Imorrn ska jag försöka förflytta den till rätt plats och hämta några lass sand från sandtaget i byn.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
harry73
Dalbotös skrev:
Tjöta på bara, fler dammbilder tackar vi inte nej till. :)
Då kommer det lite dammbilder i dubbel bemärkelse. Det blev även premiärdopp för nästan hela familjen.

Strand med vattenpöl och sandbank, stenig terräng i bakgrunden och personer i fjärran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sandig strand med vattenpölar och spår av dammbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Solig sandstrand med badande människor och en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad gör man om man har en terass, som ungarna lagt beslag på som basketplan, och man vill låta dem ha den kvar men inte har råd att bygga en ny altan? Eller har råd med så mycket annat heller just nu?
Tja, tänkte jag, ett partytält och lite trall på plast direkt på gräset blir en billig och funktionell lösning för sommaren. Men huuuuu... vad rangligt och sladdrigt det jättebilliga partytältet var...! Jag lovar, det kunde inte stå på sina egna ben (fy skäms, Byggmax)!
Men vad gör man om man är Byggahusare...? Man lägger ner några hundra till och bygger en egen stomme till partytältet. Sen yxar man till ett nytt bord istället för det uttjänta gamla. Plötsligt börjar det ju likna nåt:

Vit trädgårdspaviljong med egen stomme, vit trädgårdsbänk och svart grill på terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg blir att bygga en egen stomme för taket, om jag kan klura ut hur man ska kunna få fyra bjälkar att mötas i vinkel. Och nytt golv, förstås...
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Hoho..
Har ni några pergolas/bågar/klättertorn osv i era trädgårdar?..
Fota gärna..posta och inspirera mig.. :D
 
Redigerat:
Rensad trädgårdsgång med stenplattor vid sidan av hallonbuskar med en hund som inspekterar området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pysslat lite i trädgården idag, mest rensat en jäkla massa ogräs!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.