Boan skrev:
Så de kör ingen med mer än ett uttag? För de som ska ha tv?
De lämnar säkert av det på VLAN i routern. Kan inte den där burken men det ser ut som en ren fiber/ethernetomvandlare. Andra brukar välja en switch som medieomvandlare och kan då ha flera nätverksportar och hantera taggade VLAN.
 
Det står någonstans på Bahnhofs hemsida att man måste ha deras trådlösa router om man köper TV-tjänsten, så jag tror Boan har rätt. Troligen motsvarar anslutningen det röda uttaget på Telias switch, dvs internet ottaggat och övriga tjänster på taggade VLAN.
 
B
Suck, dumt att de gör så. Telia ÖppenFiber har ju alla fall möjlighet till TV och egen router.
 
Bahnhof villafiber är igång!
250/100 för 349:- per månad:

Skärmdump från Bredbandskollen som visar hastighetstestresultat med 244,93 Mbit/s nedladdning och 123,97 Mbit/s uppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107
  • Laddar…
Bahnhof borde kunna fart på sina leveranser om de finns i områden där Skanova har villafiber då de nu börjar leverera via deras fibernät och har installerat sina switchar på stationerna.
 
Boan skrev:
Suck, dumt att de gör så. Telia ÖppenFiber har ju alla fall möjlighet till TV och egen router.
Det kan mycket väl vara så att de precis som Telia kör separata VLAN, men de vill leverera så billig hårdvara som möjligt, dvs endast mediakonvertern, och de vill inte behöva ge support på konfiguration av VLAN.switchar/routrar.
I så fall kan det gå bra med egna prylar, men man får förstås stå för konfigurationen själv.
Jag har bara beställt internet, så jag har ingen möjlighet att undersöka detta närmare.
 
För internet funkar Telias Intenoswitch/medieomvandlare lika bra som den medieomvandlare som Bahnhof skickade med. Det går till och med att använda Telias SFP-modul, för Bahnhof använder samma våglängder för RX och TX. Det enda som skiljer mellan SFP-modulerna är att det står 20 km på Bahnhofs och 10 km på Telias. Detta bör innebära att Telia kör "raka rör" mellan fibern och det röda uttaget på Inteno-switchen (internet otaggat och övriga tjänster på taggade VLAN).

Jag funderade på att fortsätta använda Inteno-switchen för att slippa flytta om på väggen, men nu har Telia skickat en retursedel. De anser tydligen att Inteno-switchen är deras egendom så de vill ha tillbaka den. Den är ju meningslös för kunden om man har en leverantör med andra VLAN eller om man inte kan konfigurera om den. Har man enbart internet är den också meningslös, för ethernet-uttaget på Bahnhof´s medieomvandlare är då likvärdigt med det röda uttaget på Inteno-switchen.
 
Även Telia kör idag med 20km SFP så det är ingen skillnad precis som du noterar. När priserna sjunker på ny teknik så blir den standard.
 
Det diskuterades ju en del operatörsbyte här i tråden. Nu var det dags för mig. Bahnhof har slopat 5 års inlåsningen som diskuterades tidigare och kör en kampanj på 1G och 10G anslutningar. Med 1000/1000-tjänsten sparade jag 50kr per månad jämfört med att köra 100/100 från Bahnhof via Telias Öppenfiber.

Jag beställde 13 Mars och fick leveransdatum till 9 April. I god tid innan kom den nya "konvertern" och i måndags när min anslutning slutade att fungera pluggade jag i denna konverter i stället och 5 minuter senare var allt igång igen. Fort går det också (detta är från en trådad PC via en Edgerouter POE).

Skärmdump av bredbandskollen resultat som visar nedladdningshastighet 953,41 Mbit/s och uppladdningshastighet 931,60 Mbit/s med Bahnhof som leverantör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Befintliga tjänster hos Bahnhof flyttades över automatiskt och jag har fått tydliga instruktioner om hur fakturor har krediterats när gamla tjänsten avslutats. Högsta betyg till Bahnhof.
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 4 till
  • Laddar…
Jasså minsann? Det erbjudandet måste jag spana in!
 
B
Det är tyvärr väldigt begränsat vilka telestationer de etablerat sig i... än..
 
K
MathiasS MathiasS skrev:
Det diskuterades ju en del operatörsbyte här i tråden. Nu var det dags för mig. Bahnhof har slopat 5 års inlåsningen som diskuterades tidigare och kör en kampanj på 1G och 10G anslutningar. Med 1000/1000-tjänsten sparade jag 50kr per månad jämfört med att köra 100/100 från Bahnhof via Telias Öppenfiber.

Jag beställde 13 Mars och fick leveransdatum till 9 April. I god tid innan kom den nya "konvertern" och i måndags när min anslutning slutade att fungera pluggade jag i denna konverter i stället och 5 minuter senare var allt igång igen. Fort går det också (detta är från en trådad PC via en Edgerouter POE).

[bild]

Befintliga tjänster hos Bahnhof flyttades över automatiskt och jag har fått tydliga instruktioner om hur fakturor har krediterats när gamla tjänsten avslutats. Högsta betyg till Bahnhof.
Schysst, är det Open Universe som är kommunikationsoperatör nu? Prövade på skoj att slå in min adress hos Bahnhof, vet inte hur jag ska tolka det, att det är kampanj och 298kr/mån i 24 månader och därefter 398kr/mån eller om kampanjen gått ut men texten råkar ligga kvar.

Är det samma "deal" du gick på? Jag pröjsar 399kr till ComHem idag för 100/10, inget fel på hastigheten eller tillförlitligheten men fel förhållande på peng kontra hastighet tycker jag :D

Edit: Verkar som att "Bahnhof villafiber" är KO? Spännande.
 
  • Skärmdump som visar kampanjpris för bredbandstjänst med anteckningar som förklarar prisändring efter 24 månader.
Redigerat:
Ja det är det erbjudandet. Fanns även ett 10Gbit erbjudande. Så jag är låst i två år, därefter blir det dyrare (men jag gissar att om två år har priset gått ner eller så nedgraderar jag helt enkelt, har inget behov av 1Gbit idag).

Bahnhof har skrotat sitt öppna nät och har ett "stängt" nät där bara deras tjänster kan köpas - detta är Bahnhof Villafiber och det är dit jag flyttat. Eftersom jag bara ska ha bredbandstjänst är det ingen begränsning för mig.

Det som är fel med Comhem är att dom rapporterar din IP när någon frågar efter den....
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är det erbjudandet. Fanns även ett 10Gbit erbjudande. Så jag är låst i två år, därefter blir det dyrare (men jag gissar att om två år har priset gått ner eller så nedgraderar jag helt enkelt, har inget behov av 1Gbit idag).

Bahnhof har skrotat sitt öppna nät och har ett "stängt" nät där bara deras tjänster kan köpas - detta är Bahnhof Villafiber och det är dit jag flyttat. Eftersom jag bara ska ha bredbandstjänst är det ingen begränsning för mig.

Det som är fel med Comhem är att dom rapporterar din IP när någon frågar efter den....
Just det sistnämnda är en het potatis helt klart. Bahnhof kämpar verkligen på för privatpersoners rättigheter men tyvärr tror jag det är en förlorad kamp, men dom ska en mycket stor eloge för att dom tar kampen där de andra viker sig väldigt snabbt.
VPN är våran räddning och som det har exploderat det senaste åren/året.
Hade man kunnat välja Bahnhof så hade jag tagit dem utan att tveka en sekund.
Blir bredband2 för mig, dock utan bindningstid då dom har väldigt svajiga recensioner.
 
Tidigare, när de hade 5 års binding, var det OpenGiga som stod som kommunikationsoperatör, som så vitt jag förstått är ett dotterbolag till Bahnhof, men här kan jag ha fel.

OpenGiga leverar fortfarande sina tjänster, då de själva gått in som operatör som driver några stadsnät på olika orter, men det verkar inte som om Bahnhof försöker signa upp folk som har Skanova-ägd fiber till OpenGiga som kommunikationsoperatör längre utan kör nu på sitt egna koncept "Bahnhof Villafiber", där endast Bahnhof finns som tjänsteleverantör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.